Raporty sprzedażowe Magento - czego mogę się z nich dowiedzieć?

W siódmym artykule z serii poradników dotyczących Magento 2 omówimy kwestię raportów sprzedażowych. Będąc właścicielem sklepu, musisz orientować się we wszelkich szczegółach dotyczących sprzedaży jak kwestie podatków, dostawy, zwrotów pieniędzy itd. Raporty sprzedażowe w Magento 2 zostały znacznie usprawnione w stosunku do poprzedniej wersji popularnej platformy e-commerce. Dzięki naszemu poradnikowi dowiesz się zatem, jak z nich skutecznie korzystać.

Raporty sprzedażowe w Magento 2 – najważniejsze informacje

Omawiane narzędzie pozwala Ci generować, przeglądać oraz eksportować szczegółowe dane związane z procesem sprzedaży w swoim sklepie w wybranym okresie. Wszystkie raporty przedstawiają wartości finansowe w walucie wybranej w globalnej konfiguracji.

Aby znaleźć raporty sprzedażowe w Magento 2, przejdź do Raporty > Sprzedaż:

Ustawienia raportów sprzedażowych Magento

Na początek omówmy pokrótce kategorie raportów, gdyż ich przeglądanie i generowanie jest w zasadzie identyczne w każdym przypadku:

Zamówienia

Znajdziesz tutaj liczbę złożonych i anulowanych zamówień wraz z takimi informacjami jak całościowa wartość sprzedaży, kwoty zwrotów pieniędzy, naliczony podatek, koszty dostawy czy zniżki.

Podatek

Raport przedstawia, jakie zasady podatkowe zostały zastosowane w przypadku konkretnych zamówień, ich liczbę oraz końcową wartość podatku.

Zafakturowane

Liczba złożonych zamówień w wybranym okresie wraz z takimi szczegółami jak wartość zafakturowana, opłacona i nieopłacona.

Dostawa

Poznasz tutaj szczegóły dotyczące wykorzystanych metod dostawy jak ilość oraz wartość zamówień zrealizowanych za ich pomocą.

Kupony

Wygenerujesz tu zestawienie dotyczące tego, które kupony zostały wykorzystane w wybranym czasie, jak często do tego dochodziło oraz jaka była kwota zamówień czy naliczona końcowa zniżka.

Rozliczenie PayPal

Znajdziesz tu informacje dotyczące szczegółów transakcji PayPal (jak transakcja z wykorzystaniem karty debetowej, opłata subskrypcji itp.), daty rozpoczęcia i zakończenia transakcji, powiązane opłaty itd. Raport może być w każdej chwili zaktualizowany najnowszymi danymi z PayPal.

Braintree Settlement

Jest to podobny rodzaj raportu do tego poprzednio omówionego, gdyż Braintree to należące do PayPal narzędzie służące także do płatności e-commerce, jednak przede wszystkim tych realizowanych na urządzeniach mobilnych.

Skoro omówienie najważniejszych informacji mamy już za sobą, przejdźmy do tego, jak z owych raportów sprzedażowych Magento korzystać.

Raporty sprzedażowe w Magento 2 – jak z nich korzystać?

Omówmy sobie te kwestie na przykładzie raportu Zamówienia:

Korzystanie z raportów sprzedażowych Magento

Przyjrzyjmy się następującym funkcjom:

  • Widok sklepu - wybierz, dla którego sklepu chcesz wygenerować raport. Jeśli chcesz, możesz go stworzyć dla wszystkich sklepów.
  • Odświeżanie statystyk - nie należy ignorować zawartego tutaj komunikatu. Kliknij here, aby zaktualizować dane do raportu.
  • Data użycia - wybierz, czy chcesz uwzględnić w raporcie zamówienia utworzone w wybranym okresie, czy te, które zostały zaktualizowane.
  • Okres - dane w raporcie mogą być organizowane w ujęciu pojedynczych dni, miesięcy albo lat.
  • Od, do - ramy czasowe raportu.
  • Status zamówienia - po kliknięciu Wybrane masz do wyboru liczne opcje dotyczące szczegółów zamówień jak zakończone, podejrzenie oszustwa, wstrzymano itd.
  • Puste rzędy - jeśli wybierzesz Tak, w rzędach raportu zostaną przedstawione informacje dotyczące nawet tych zamówień, co do których dane nie są kompletne.
  • Pokaż bieżące wartości - jeśli wybierzesz Nie, raport przedstawi wartość prognozowaną kwot, a nie te faktyczne.

Między omówionymi właśnie polami a samą tabelką wyników znajduje się także opcja Eksportuj do. Możesz tutaj wybrać format eksportowanych danych: CSV lub Excel XML.

Jak zatem skutecznie zarządzać raportami sprzedażowymi w Magento 2?

Krok 1: Odśwież statystyki

W wybranym rodzaju raportów sprzedażowych kliknij wspomniany przycisk here. Jest to konieczne, aby wygenerowanie raportu było możliwe.

Krok 2: Ustal odpowiednie filtry

Wybierz sklep, dla którego chcesz wygenerować raport, zdefiniuj datę oraz określ inne szczegóły.

Krok 3: Wyeksportuj dane

Utworzony raport wygeneruj w postaci pliku CSV lub Excel, aby móc go wygodnie przeglądać i analizować.

Raporty sprzedażowe w Magento 2 – podsumowanie

Jak widać, korzystanie z omówionych raportów nie jest trudne. Warto używać z tego narzędzia, gdyż potrafi dostarczyć naprawdę wiele kluczowych informacji dotyczących stanu sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.

W kolejnym artykule przeanalizujemy z kolei to, jak w Magento 2 zarządzać użytkownikami.

Poszukujesz zaufanej agencji Magento?

Poznaj naszą ofertę