Promocje w sklepach internetowych Magento
W szóstym poradniku z serii dotyczącej Magento 2 zajmiemy się kwestią tworzenia promocji w sklepach internetowych. To w końcu specjalne okazje cenowe są jednym z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Warto dlatego odpowiednio opanować ich tworzenie. Dzięki rozbudowanym narzędziom zawartym w Magento 2 ich funkcjonowanie może być bardzo sprawne. Narzędzia te przybliży Ci nasz poradnik.
Promocje w Magento 2 – podstawy
Promocja to inaczej zmiana ceny produktu. Jednak gdy mamy do czynienia z dużym asortymentem, niemożliwe jest edytowanie owej ceny dla osobnego SKU (lub jest to po prostu zbyt czasochłonne). Dlatego też promocje w sklepie internetowym Magento 2 aplikowane są masowo na podstawie ustalonych zasad. Dla przykładu:
- 15% przeceny na każdą torebkę (przyznawane automatycznie dla każdej torebki).
- 10 zł mniej podczas jednoczesnego zakupu butów i przeznaczonej do nich pasty (pary takich produktów muszą być automatycznie wykrywane).
- Kup jedną czapkę, drugą dostaniesz za darmo.
W Magento 2 wyróżniane są dwa rodzaje promocji: na poziomie katalogu oraz na poziomie koszyka.
Promocje na poziomie katalogu modyfikują cenę wybranych produktów. Zniżka jest aplikowana zanim cokolwiek zostanie dodane do koszyka.
Przykładowo: 15 zł zniżki na każdą kurtkę – nie ma wtedy znaczenia, jak wiele kurtek zostanie zakupionych, albo co innego już zostało dodane do koszyka.
Z kolei promocje na poziomie koszyka dodają promocję w przypadku konkretnego rodzaju zamówień.
Przykładowo: kup 5 produktów z kategorii szalików, a jeden dostaniesz za darmo. Promocja zostanie aktywowana tylko wtedy, gdy w koszyku już znajdzie się owych 5 szalików.
Niezależnie od tego, na jakim poziomie aplikowana jest promocja, wszystko odbywa się za pomocą określania zasad. Przyjrzyjmy się zatem bliżej, jak tworzyć promocje na omówionych poziomach.
Promocje w sklepach internetowych Magento 2 – reguły cenowe koszyka
Opcje ustalania reguł cenowych znajdują się w zakładce Marketing:
Po przejściu do Reguły cenowe koszyka widzimy następujące menu:
Aktualne reguły możemy wyszukiwać, filtrując je przez wpisywanie w odpowiednie pola słów kluczowych. Aby przejść do ekranu tworzenia reguł, naciśnij Dodaj regułę:
1. Informacje ogólne
Wypełniasz tutaj podstawowe informacje dotyczące reguły np. jej nazwę i opis. Ustalasz tutaj także, czy po stworzeniu ma być ona aktywna, oraz do jakich witryn i grup klientów będzie mieć zastosowanie.
Jeśli chcesz, aby wybrany kupon miał zastosowanie w przypadku danej reguły cenowej, w polu Kupon wybierz Wybrany kupon, a następnie podaj jego kod poniżej. Wybierz także okres, podczas którego promocja ma obowiązywać. Jeśli owa reguła cenowa nakłada się na inną, ustal także jej priorytet.
Poniżej znajdziemy kolejne ważne pola:
2. Warunki
Jest to jedno z ważniejszych pól, gdyż to tutaj określasz, na podstawie jakich zasad owe promocje mają być aplikowane. Możesz wybrać takie warunki jak suma częściowa, metoda dostawy, łączna ilość produktów itp.
Kliknij pogrubione słowa WSZYSTKIE oraz PRAWDA, aby dostosować warunki logiczne. Dzięki temu ustalisz, kiedy promocja ma być aplikowana, jeśli dodasz liczne warunki.
3. Operacje
To tutaj ustalasz faktyczny charakter promocji w sklepie internetowym. Wybierz, czy zniżka ma polegać na obniżeniu procentu ceny produktu, zmniejszeniu kosztu o całą wartość, czy ma rządzić się jeszcze innymi zasadami.
Oprócz tego da się tutaj dodać inne zasady jak maksymalna zniżka ilościowa, kroki ilości zniżek, zastosowanie promocji do kosztu dostawy itd.
4. Etykiety
Ustal, jaka etykieta ma być nadana promocji w przypadku widoków wszystkich sklepów, czy też dla poszczególnych wersji.
5. Kody rabatowe
Jeśli w polu Informacje ogólne wybierzesz opcję, która pozwala na stosowanie kuponów oraz zaznaczysz kolejne pole Użyj automatycznej generacji, będziesz w stanie edytować omawianą teraz kategorię. Dostosujesz tutaj ilość kodów, ich długość oraz format i inne podstawowe informacje.
Przejdźmy teraz do reguł cenowych katalogu.
Promocje w Magento 2 – reguły cenowe katalogu
W tej samej kategorii, czyli Marketing, znajduje się opcja Reguły cenowe katalogu:
Znalezione wyniki możemy filtrować podobnie jak omówione wcześniej reguły cenowe koszyka.
Przejdźmy do opcji Dodaj regułę:
1. Informacje ogólne
Uzupełniasz tutaj podstawowe informacje dotyczące reguły – wszystko wygląda podobnie jak w przypadku reguł cenowych koszyka.
2. Warunki
W przypadku warunków dostępnych jest znacznie więcej opcji tworzenia zależności, gdyż w końcu mają mieć one zastosowanie do rozbudowanych katalogów produktów. Możemy zatem określić tutaj kolor, materiał, rozmiar, wzór czy inne atrybuty, które nadaliśmy produktom w asortymencie. Oprócz tego istnieje opcja tworzenia kombinacji warunków.
3. Operacje
To tutaj ustalasz, jak w praktyce ma wyglądać tworzona reguła cenowa – może to być zniżka jako procent oryginału, stała kwota obniżki, wartość rabatu czy też cena do wybranego procentu.
Podsumowanie
Jak zatem widać, tworzenie promocji w sklepach internetowych Magento 2 jest bardzo przystępne. Niemniej jednak trzeba opanować tutaj umiejętność tworzenia warunków oraz zależności między promocjami.
W następnym artykule przyjrzymy się z kolei, jak wyciągnąć potrzebne informacje z raportów sprzedażowych Magento.