Wycena stron www- jak wygląda to w software house?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Najczęstsze pytanie, jakie zadają sobie osoby chcące zamówić stworzenie strony internetowej, brzmi: Ile będzie to kosztować?”. Jednocześnie jest to pytanie, na które najtrudniej jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi. W tym artykule przybliżymy jednak, jak wygląda wycena stron www w przypadku software house takich jak Smartbees.

wycena stron internetowych

Oto kilka czynników, które sprawiają, że wycenienie kosztu tworzenia stron internetowych jest tak zaawansowanym procesem:

  • Brak jednoznacznych standardów – web development to bardzo rozbudowana branża. Stosuje się w niej liczne technologie jak Magento, Drupal, WordPress itp. Każda z nich rządzi się swoimi prawami, ma swoje zalety oraz poziom skomplikowania. Oprócz tego każda firma może podchodzić do kwestii realizacji takich projektów w odmienny sposób.
  • Wycena stała vs godzinowa – niektóre firmy określają stałą stawkę za stworzenie danego typu strony, podczas gdy inne wyceniają się płynnie, na podstawie godzin, które pracownicy przeznaczyli na pracę nad danym rodzajem projektu.
  • Zróżnicowane potrzeby – implementacja jednego elementu może zająć od kilku do nawet kilkuset godzin. Jeśli przykładowo strona ma pozwalać odwiedzającym na publikację komentarzy i swoich treści, potrzeba włożyć więcej pracy i pieniędzy niż w przypadku statycznej strony firmowej.

Przejdźmy zatem do konkretnych czynników, jakie brane są pod uwagę podczas wyceny stron www:

Platforma

Czy wystarczy Ci statyczna strona, którą można napisać od zera? A może będziesz chciał samodzielnie aktualizować zawarte tam treści, publikować teksty na blogu itp.? Jeśli tak, to konieczne będzie użycie któregoś z popularnych systemów CMS, jak Drupal. Takie rozwiązanie pozwala zarządzać stroną bez znajomości kodowania.

Platformy, na których tworzone są strony internetowe, mogą być darmowe, lub wymagać miesięcznej/rocznej subskrypcji. Z reguły największe koszty wiążą się z systemami przeznaczonymi dla e-commerce jak przykładowo Magento. W jego przypadku istnieje darmowa wersja, jednak dostępna jest także płatna, której to licencja zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Dany software house będzie inaczej wyceniał swoją pracę w zależności od wyboru platformy. Ten, który specjalizuje się w określonym systemie, zapewne pobierze większe pieniądze, w zamian za jakość wynikającą ze specjalizacji.

Web Design

Projekt strony będzie mieć kluczowe znaczenie dla końcowej wyceny. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Z ilu podstron będzie się składała Twoja witryna?
  • Czy konieczny będzie zaawansowany, specjalnie przygotowany projekt graficzny, którego to końcową wersję uda się ustalić dopiero po licznych poprawkach?
  • Czy zawarte zostaną liczne animacje, filmy i zdjęcia?

Pozyskanie samych płatnych fotografii ze stocka może wiązać się z dużymi kosztami. Oprócz tego konieczne jest ich takie zoptymalizowanie, aby nie spowalniały szybkości ładowania się strony.

Nawigacja

Odwiedzający witrynę chcą mieć możliwość płynnego przemieszczania się z jej jednego obszaru do drugiego. Odpowiednia nawigacja będzie odgrywać w tym istotną rolę. Jeśli użytkownicy nie są w stanie szybko znaleźć informacji, których potrzebują, zapewne opuszczą Twoją stronę, by szukać ich gdzie indziej. Software house odpowiedzialny za stworzenie Twojej strony ustali kreatywną strategię wprowadzenia nawigacji po witrynie. W zależności od Twojej decyzji można wprowadzić choćby bardziej zaawansowane rozwiązania jak wewnętrzna wyszukiwarka. Oczywiście wszystko to wpłynie na końcową wycenę.

Copywriting – treści na stronę

Niektóre firmy same zajmują się pisaniem treści na swoje strony, ale często jest to błąd. Tworzenie takich tekstów to tak samo specjalistyczna umiejętność, jak web design. Odpowiedni copywriting może mieć duże znaczenie dla konwersji, jakie będzie generować Twoja strona. Z tego powodu niektóre software house’y albo same zatrudniają swoich copywriterów lub też współpracują z innymi agencjami, które dostarczają takich treści dla ich klientów. Ewentualnie możesz zlecić zamówienie tekstów samodzielnie – decyzja w tym zakresie wpłynie na ostateczną wycenę stworzenia całej strony.

Dostosowanie do mobile

Coraz więcej osób na co dzień korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Z tego powodu Google kładzie coraz większy nacisk na to, aby wszystkie strony internetowe www były pod nie odpowiednio dostosowane. Wymaga to specjalnego dostosowania kodu witryny oraz samego jej projektu, aby poprawnie wyświetlała się ona na każdym urządzeniu niezależnie od jego typu i rozdzielczości. Optymalizacja pod urządzenia mobilne zajmuje czas, więc także będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Wycena stron www – podsumowanie

Artykuł ten na pewno pomoże Ci zdobyć większe rozeznanie w tym, co potencjalny software house będzie brał pod uwagę podczas wycenienia strony, jaką chcesz zlecić.

Potrzebujesz wyceny swojej platformy?

Skontaktuj się z nami
Udostępnij artykuł: