Smart POST
Smart POST

Strona one page czy klasyczna - co wybrać?

Sebastian Zawadzki
Autor: Sebastian ZawadzkiTech Lead

Tworząc stronę internetową dla swojej firmy, z pewnością zastanawiasz się, jak powinna ona wyglądać. Swego czasu bardzo popularnym trendem były strony one page, dziś zaczyna się od nich odchodzić i powracać do klasycznych, wielostronicowych. Oczywiście nie jest tak, że strony one page stały się bezużyteczne, bywają one odpowiednie dla niektórych działań, wszystko zależy tak naprawdę od tego, czego potrzebujesz Ty i Twoja firma.

Strony one page czy klasyczne

Klasyczna strona internetowa a one page

Klasyczna strona internetowa składa się z wielu podstron, które posiadają odmienne adresy URL. Strona internetowa typu one page zbudowana jest wyłącznie na jednej podstronie, która zawiera menu i podzielona jest na zakotwiczone segmenty. Elementy menu nie przenoszą tu nas jednak do oddzielnej podstrony, a do innego segmentu, dzięki czemu nie musimy scrollować, aby przejść do interesującej nas sekcji. Segmenty są jedynie zabiegiem programistycznym i przykładowo wyszukiwarka Google, mimo innych url-i uważa je za jedną podstronę. Segmenty takie oznaczone są najczęściej hashtagiem i wszystko co po nim się znajduje, nie jest brane pod uwagę przez roboty wyszukiwarek np. http://nazwastrony.pl/#uslugi.

Strony one page – czym się charakteryzują?

Strony one page pojawiły się z myślą o urządzeniach mobilnych, na których przełączanie podstron, przechodzenie do kolejnych kategorii na stronie bywa męczące. W tym przypadku wszystkie segmenty znajdują się jeden pod drugim, dzięki czemu w sprawny sposób można przechodzić między nimi poprzez przesuwanie palcem, bądź wybranie segmentu z menu. Dziś nie jest to już aż takim problemem w przypadku stron klasycznych, gdyż są one zazwyczaj responsywne i dobrze przystosowane do urządzeń mobilnych. Strony one page świetnie sprawdzają się jako strony wizytówki firm, ważnym jest jednak, aby w ten sposób komunikująca się firma nie posiadała zbyt wielu usług, gdyż zastosowanie wtedy strony one page nie ma większego sensu.

Wady stron one page, zalety stron klasycznych

Tym, co zwraca uwagę wielu osób, które chcą posiadać stronę internetową, jest uniwersalność jej zastosowania. Niestety strony one page jej nie zawierają, dlatego warto wtedy postawić na klasyczną stronę internetową z wieloma podstronami. Główną przewagą stron klasycznych jest możliwość prezentacji bogatej treści. Jeśli Twoja firma świadczy wiele usług bądź sprzedaje większą ilość produktów, to klasyczna strona da Ci z pewnością większe możliwości. Dzięki zastosowaniu klasycznej strony internetowej pokażesz bogactwo Twojej oferty, dodatkowo będziesz mógł ją wzbogacić opisami, a także galerią zdjęć. Strony one page nie są w stanie temu sprostać.

Przewagą stron klasycznych jest również możliwość przedstawienia historii Twojej firmy, aktualności czy prowadzenie firmowego bloga, w ten sposób zyskujesz pełną komunikację z potencjalnymi klientami oraz kreujesz wizerunek swojej firmy.

Nawigacja w klasycznych stronach internetowych

Tym na co musisz zwrócić szczególną uwagę, tworząc klasyczną stronę, jest nawigacja. O ile przy stronach typu one page taki problem nie istnieje, gdyż wszystko znajduje się na jednej podstronie, to już w przypadku klasycznej strony internetowej bywa problematyczne. Kluczem w tym przypadku jest intuicyjna nawigacja, konkretne i trafne kategorie, okruszki (breadcrumbs) oraz czytelne url-e, które nie tylko przydadzą się użytkownikom strony, ale również robotom wyszukiwarek.

Pozycjonowanie stron one page

Warto też wspomnieć, że strony one page są trudniejsze do pozycjonowania. Treść jest kluczem w pozycjonowaniu, a upchanie jej na stronie one page jest problemem, co często prowadzi do braku czytelności takiej strony. Każda kolejna podstrona i rozbudowywana treść na niej, to wskazówka dla Google’a, że strona jest aktualizowana, z jedną podstroną nie masz za wielu możliwości.

Przy budowaniu treści na stronach one page warto stawiać na jakość treści, a nie jej ilość. Ze względu na małe możliwości optymalizacji serwisu on-page, powinieneś pójść w off-page, czyli link building. Nadaj więc poszczególnym sekcjom odmienne adresy url, aby tworzyć linki zewnętrzne prowadzące do sekcji. W pozycjonowaniu bardzo istotna jest różnorodność, dlatego nie możesz ciągle linkować do strony głównej. Ciekawym jest fakt, że przy stronach one page, użytkownik, trafiając na link do jednej z Twoich sekcji, trafia na całą stronę internetową. Przeczytaj więcej na temat stron internetowych przyjaznych SEO.

Podsumowanie

Przechodząc już do wyboru typu strony internetowej- trzeba powiedzieć, że pod względem graficznym, jak i nawigacyjnym, strony typu one page są bardzo trafnym wyborem, który z pewnością ułatwi życie użytkownikom strony. Sprawdzą się jako wizytówki dla firm, które nie posiadają zbyt wielu usług i nie chcą nazbyt rozbudowywać treści. Natomiast firmom, którym zależy na uniwersalności wyboru, kreowaniu własnego wizerunku i budowie treści polecamy klasyczne strony internetowe. Co ważne szerokim zastosowaniem cieszy się połączenie obu rozwiązań. Klasyczna strona prezentuje pełen zakres informacji o firmie, a strony one page w subdomenach stosowane są przy pozyskiwaniu klientów w działaniach marketingowych, np. kampaniach AdWords.

Chcesz stworzyć swoją stronę internetową?

Poznaj naszą ofertę
Udostępnij artykuł: