Smart POST
Smart POST

Skuteczna analityka webowa sklepu internetowego

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Świat marketingu internetowego oraz e-commerce nieustannie się zmienia. Pojawiają się coraz to nowsze technologie, strategie reklamowe oraz narzędzia. Jednak niemal od początku sprzedaży internetowej bardzo dużą rolę odgrywa w niej analityka webowa. W tym artykule dowiesz się zatem, jakie wskaźniki powinieneś mierzyć, aby realizować skuteczną analitykę webową.

Skuteczna analityka webowa sklepu internetowego

Analityka webowa – dlaczego w ogóle jest tak ważna?

Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie postawione w nagłówku. Branża sprzedaży internetowej nie osiągnęłaby takiego rozwoju, gdyby nie omawiane narzędzie. To właśnie analityka internetowa stanowi element, dzięki któremu sklepy internetowe (wykorzystujące jednocześnie marketing internetowy), mają bardzo dużą przewagę nad tradycyjnymi sklepami (oraz tradycyjnymi formami marketingu).

Mierzenie pewnych wskaźników w swoim sklepie pomaga podejmować lepsze decyzje biznesowe, identyfikować źródła problemów oraz dokładnie obliczać ROI z podjętych działań. Przyjrzyjmy się zatem konkretnym elementom, które powinieneś monitorować w swoim sklepie.

Analityka webowa – kluczowe wskaźniki, które powinieneś mierzyć

Współczynnik konwersji

Określa on, jaki procent odwiedzających wykonał akcję, jakiej się od nich spodziewałeś. Może to być dokonanie zakupu, podanie swoich informacji kontaktowych, zostawienie recenzji, pobranie darmowego e-booka itp.

Customer lifetime value (LTV)

Inaczej długookresowa wartość klienta. Określa ona, jaki zysk wygenerujesz dzięki klientowi na przestrzeni całego okresu, w którym od Ciebie kupuje. Na przykład, jeśli przeciętny klient kupuje u Ciebie 3 razy i jednorazowo wydaje średnio 100 złotych, jego LTV w uproszczeniu wynosi 300 złotych. To bardzo istotny czynnik, gdyż LTV bezpośrednio wskazuje na zyskowność Twojego sklepu. Firma ciesząca się wysokim wskaźnikiem LTV będzie mogła sobie pozwolić na większą inwestycję w marketing, gdyż każdy pozyskany klient będzie wiązał się z długoterminowym, dużym zyskiem.

Powracający odwiedzający

Odsetek użytkowników, którzy wracają na Twoją stronę po pierwszej wizycie. Wysoka wartość tego wskaźnika jednocześnie pokazuje, że odwiedzającym spodobał się Twój sklep oraz jego oferta. Niektórzy eksperci z branży szacują, że dobry stosunek liczby osób powracających do nowych odwiedzających powinien być wyższy niż 20%.

Czas spędzony na stronie

Średnia ilość czasu, jaki użytkownicy spędzają na Twojej stronie w ciągu jednej wizyty. W dużym stopniu wartość tego wskaźnika będzie powiązana z tym, co sprzedajesz. Jeśli są to np. drogie sprzęty elektroniczne, nad których wyborem kupujący zastanawia się znacznie dłużej, porównując różne oferty, średni czas spędzany na stronie sklepu będzie wyższy. Tak czy inaczej, stosunkowo wysoka wartość tego wskaźnika wskazuje na dobre user experience Twojego sklepu.

Liczba odwiedzonych stron na każdą wizytę

Średnia liczba stron, po jakich nawigują użytkownicy podczas jednej wizyty. Wysoka wartość wskaźnika pokazuje, że odwiedzający są zainteresowani tym, co sprzedajesz.

Współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Analityka webowa pozwoli Ci bliżej przyjrzeć się kolejnemu kluczowemu elementowi. Współczynnik odrzuceń wskazuje, jak wiele osób po odwiedzeniu Twojego sklepu nie otwiera żadnej innej strony, czyli niejako „odbija się” od tej pierwszej, na której na początku się znaleźli. Wysoki wskaźnik może wskazywać na:

  • słabe user experience,
  • wolny czas ładowania,
  • pozycjonowanie się na nieodpowiednie frazy kluczowe,
  • i wiele więcej.

Rodzaj wizyt (mobile vs desktop)

Zwracaj szczególną uwagę na to, jak różnią się konwersje w zależności od urządzeń, z których korzystają klienci. Może się okazać, że internetowa wersja sklepu potrzebuje dużych usprawnień, aby generować lepsze zyski.

Źródło ruchu

Czy odwiedzający pojawiają się dzięki dobremu pozycjonowaniu Twojego sklepu w wynikach organicznych, reklamom PPC, a może przychodzą z mediów społecznościowych? Mając świadomość tego, skąd pochodzi ruch na Twoim sklepie, będziesz mógł ustalić, w jakie formy reklamy powinieneś więcej inwestować. Bardziej zaawansowana analityka webowa zmierzy także konwersje w zależności od wykorzystywanego kanału marketingowego.

Lokalizacja geograficzna odwiedzających

Wykorzystaj geograficzne filtry, aby ustalić, z których miast czy województw (a nawet państw, jeśli sprzedajesz za granicę), zyskujesz najwięcej sprzedaży. Takie dane pomogą Ci wprowadzić bardziej precyzyjne targetowanie reklam w zależności od lokalizacji kupujących. Możesz także wykorzystać te informacje, aby ustalić, dlaczego niektóre rejony generują mniejszą sprzedaż, a następnie skierować wobec nich specjalnie zaplanowane promocje, kupony itp.

Podsumowanie

W skład analityki webowej wchodzi oczywiście pomiar wielu innych czynników, ale te wymienione w tym artykule to jedne z ważniejszych. Jak widzisz, pomogą Ci one monitorować wiele czynników, które w dużym stopniu pomogą Ci optymalizować sprzedaż oraz jakość sklepu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o skutecznych sklepach internetowych?

Poznaj naszą ofertę

Dowiedz się więcej
Udostępnij artykuł: