Single-page application (SPA) – trend warty uwagi czy nie?

Single page application istnieją od lat, ale dopiero teraz zyskują popularność. Korzystają z niej duże marki – Facebook, Google, Twitter to właśnie SPA. Aplikacja wpływa pozytywnie na wrażenia użytkownika, znacząco poprawiając wydajność strony. Dowiedz się, czym jest SPA, poznaj korzyści z zastosowania aplikacji, zobacz, jak działa.

SIngle page application (SPA)

Single page application – co to jest?

Single page application to aplikacje, które składają się z jednej strony. Powodują, że strona internetowa nie musi załadowywać się cała ponownie, a w zależności od jej użytkowania nowe dane są przesyłane przez sieć i wyświetlane na bieżąco. Nawigowanie internauty powoduje asynchroniczne ładowanie kolejnych danych i widoków na www.

Jak to działa? Zasoby strony są pobierane podczas pierwszego korzystania z niej lub dynamicznie pobierane w tle w czasie rzeczywistym. Następnie, gdy użytkownik jest po raz kolejny na stronie, wykonuje ruch, klika zakładkę lub button, pobierane są tylko te elementy, które chce zobaczyć, a pozostała część strony pozostaje taka sama. Cała strona nie jest załadowywana ponownie od nowa jak w przypadku klasycznej wersji www.

Przeczytaj także: Strony one page a klasyczne www

Jak rozpoznać Single page application?

Single page application zawiera całą swoją zawartość na jednej stronie. Użytkownik dosłownie jest przenoszony do różnych stanów jednej strony. Często one page mylone są z single page application. Różnica polega na tym, że SPA mogą być bardzo rozbudowane, mogą mieć kilka zakładek z różnymi adresami url. One page to długie, możliwe do scrollowania strony. Na witrynie opartej o single page application nie ma charakterystycznego mignięcia, strona nie musi ponownie się ładować.

Czym SPA różni się od MPA?

Klikając link na stronie multi-page application, cała nowa witryna załaduje się ponownie. W SPA nie. Single page application działają dużo szybciej głównie ze względu na to, że tego typu strona ładuje się wyłącznie raz, przy kolejnych wizytach na danej www poszczególne elementy strony są wymieniane wyłącznie, gdy jest to konieczne, dzięki czemu cała przeglądarka wykonuje dużo mniej operacji. Tradycyjna www za każdym razem pobiera dane, cała strona SPA może zostać załadowana raz, przy pierwszym wejściu. SPA pyta serwer tylko o brakujące elementy. Multi-page przy każdym kliknięciu pobiera całą stronę od nowa.

Czym jeszcze SPA i MPA różnią się od siebie? Na single page application podstrona ukazuje się od razu, nie ma opóźnień przez problemy z internetem, jak przy tradycyjnych stronach www. SPA to nowoczesne podejście, w związku z czym korzysta z najnowszych rozwiązań technologicznych. Dzięki braku ładowania się strony za każdym razem i pobierania ponownie masy tych samych danych, witryny oparte o SPA mają większe możliwości prezentacji treści oraz stosowania dodatkowych efektów. Multi-page application z takimi elementami dodatkowymi ważyłaby zbyt wiele.

Single page application – zalety

Dlaczego wybrać single page application? Powodów jest kilka. Strona działa szybko i jest wydajna. Po pierwszej wizycie w takiej witrynie kod HTML nie jest pobierany już przez sieć, a dane pochodzą z serwera, co zabiera dużo mniej czasu i zwiększa przepustowość. Rzadsze przeładowanie strony to bardziej pozytywne wrażenia użytkownika i lepsza wydajność witryny. Single page application są przyjazne dla SEO, jeśli ich wdrożenie jest profesjonalne. Nie ma również problemu z analityką takiej strony. A jej stworzenie jest porównywalne finansowo z multi-page application. Poza tym SPA są bardzo łatwe do wdrożenia. Wystarczy dosłownie jeden index.html z pakietem CSS i JavaScript. Single page application to szybkie działanie, mniejsze obciążenie serwerów, lepsze UX i wdrożenie cenowo zbliżone do stworzenia standardowej www.

Zalety single page application (SPA):

  • strona działa dużo szybciej,
  • jest responsywna,
  • nie pobierasz dwa razy tych samych danych,
  • zoptymalizowane obciążenie serwera,
  • pozytywne wrażenia z użytkowania,
  • więcej możliwości prezentacji treści,
  • łatwe wdrożenie, dzięki bardzo prostej części frontendowej aplikacji,
  • dobry stosunek ceny do jakości.

Single page application – wady

Jakie wady mają SPA? Przede wszystkim są niekompatybilne ze starszymi przeglądarkami z uwagi na to, że opierają o JavaScript oraz intensywnie korzystają z nowych interfejsów. Dokonanie analityki użytkowników takiej strony wymaga dodatkowych prac deweloperskich, ale nie jest niemożliwe. Nieprofesjonalne wdrożenie SPA może powodować trudności z pozycjonowaniem. Prawda jest taka, że roboty Google jeszcze nie do końca radzą sobie z takimi stronami, ale istnieją rozwiązania, które przystosowują witrynę do robotów. Google wciąż pracuje nad tym, by ulepszyć pracę botów. SPA to najbliższa przyszłość i kwestią czasu jest wyeliminowanie powyższych wad, które głównie są spowodowane tym, że SPA w ostatnich latach dopiero zaczyna być stosowane na większą skalę.

Wady single page application (SPA):

  • więcej pracy przy przystosowaniu strony do właściwego pozycjonowania,
  • podatność na ataki hakerów,
  • brak komaptybilności ze starszymi wersjami przeglądarek,
  • potrzeba dodatkowych prac deweloperskich, by można było wykonywać analizy użytkowników.

Technologie do tworzenia single page application

SPA można stworzyć używając różnych technologii. Oto niektóre z nich.

  1. Angular – framework i platforma do tworzenia SPA. Otwarty, ale wspierany i rozwijany przez Google. Ułatwia wykonanie data-bindingu. Oprogramwowanie istnieje na rynku od kilku lat i wypuściło już kilka wersji.
  2. Vanilla – framework JavaScript. Posiada wszystkie funkcje potrzebne do tworzenia aplikacji webowch. Jest lekki i wydajny oraz bardzo wszechstronny.
  3. Vue – framework przeznaczony do budowania interfejsów użytkownika. Semantycznie przypomina Angular. Vue jest jednak łatwy w konfiguracji, lekki i produktywny. Nie ma wielu dodatkowych funkcji, skupia się na interfejsie użytkownika. Pozwala na umieszczenie szablonu, kontrolera i stylu w jednym pliku, co ułatwia uporządkowanie kodu.
  4. React – framework rozwijany przez deweloperów Facebooka. Wykorzystywany do tworzenia interfejsów graficznych, nie jest dedykowanym narzędziem SPA.
  5. Ajax – technologia umożliwiająca tworzenie single page application. Pozwala przesyłać dane asynchronicznie, bez przeładowywania całego dokumentu.
  6. Ember – otwarta biblioteka JavaScript, umożliwia pisanie aplikacji webowych z użyciem Model-View-Controller.

Single page application – dla kogo?

W jakich branżach najlepiej odnajdzie się single page application? Pasuje do każdej firmy, która chce mieć szybko działającą, ale rozbudowaną stronę. Do firmy, której zależy na nowoczesnych rozwiązaniach, multimedialnej www. Świetnie sprawdzi się w przypadku stron z wiadomościami, social mediów czy aplikacji, które posiadają dużo danych np. związanych z nawigacją. Single page application to również bardzo dobre rozwiązanie dla sklepów online. Klienci nienawidzą czekać, lubią szybkie strony, które nie ładują się godzinami. Takie są właśnie SPA.

Przykłady zastosowania SPA

Warto przyjrzeć się przykładom SPA. Z single page application korzysta coraz więcej aplikacji, nowoczesnych stron i sklepów internetowych używanych przez nas na co dzień.

Google stosuje SPA. Google Maps, Gmail i Google Play Music to właśnie single page application. Google Maps podczas korzystania przez użytkownika pobiera te dane, których użytkownik potrzebuje. Aplikacja dynamicznie zmienia adres URL. W miarę przesuwania mapy uaktualnia widok. Strona się nie przeładowuje ponownie.

Single page application - Google

Strony i aplikacje muzyczne to bardzo często single page application. Przykładem jest Google Play Music, bardzo popularne Spotify czy Tidal. SPA jest tutaj mile widziane ze względu na działanie w tle odtwarzacza muzyki. Użytkownik może słuchać danego albumu, a w międzyczasie przeglądać inne. To bardzo wygodne i funkcjonalne rozwiązanie.

Single page application - Spotify

Facebook i Twitter to także SPA. Odświeżająca się tablica, ciągłe nowości to idealne pole do popisu dla najnowszych technologii. Szczególnie Facebook to bardzo rozwinięta aplikacja internetowa, ale jej architektura oparta jest na SPA. Twitter wygląda jak zwykły serwis, a jednak to również single page application.

Single page application - Twitter

Trello – znana na całym świecie internetowa aplikacja do organizowania pracy czy tworzenia list to także single page application.

Single page application - Trello

Single page application – podsumowanie

Single page application zapewnia płynne wrażenia użytkownika, strona działa szybko, a dzięki inteligentnym rozwiązaniom umożliwia korzystanie z najnowszych technologii i tworzenie bardzo multimedialnych i nowoczesnych, a jednocześnie lekkich witryn. Mimo tego, że technologia nie jest nowa, single page application dopiero wchodzi na rynek i zyskuje popularność. Czy to tylko moda? Raczej przyszłość internetu. Wydaje się, że rozwiązanie może zrewolucjonizować świat stron internetowych, w którym odczucia konsumenta są na pierwszym miejscu. Umówmy się – im strona działa szybciej, tym lepiej, a gdy przy tym oszczędza na pracy serwera, nie pobiera ponownie tych samych danych – idealnie. Największe marki inwestują w daną technologię, bo jest przyszłością. A poza tym koszt stworzenia takiej strony jest porównywalny do ceny klasycznej witryny.

Interesuje Cię stworzenie aplikacji?

Poznaj naszą ofertę