Przebudowa i modernizacja strony internetowej – kiedy ją przeprowadzić?

Aleksandra-Stala
Autor: Aleksandra StalaContent Manager

Technologie wykorzystywane do tworzenia stron internetowych ewoluują bardzo szybko. Oprócz tego zmieniają się także nawyki użytkowników korzystających z witryn. Możliwe też, że Twoja strona powstała wiele lat temu i nie spełnia obowiązujących standardów. Z tych, jak i innych powodów firmy decydują się na podjęcie kroku, jakim jest przebudowa strony internetowej. Co jeszcze wskazuje na to, że Twoja witryna potrzebuje gruntownego remontu?

Przebudowa i modernizacja strony internetowej

Na czym polega redesign strony internetowej?

Redesign strony internetowej to jej odświeżenie lub przebudowa w taki sposób, by strona odpowiadała najnowszym trendom, wyróżniała się funkcjonalnością, łatwiej się z niej korzystało i przede wszystkim wyglądała nowocześnie. Firmy zajmujące się modernizacją strony internetowej analizują ją od strony technicznej, graficznej oraz merytorycznej. Starają się dostosować witrynę do najnowszych standardów, dbając o optymalizację pod kątem wyszukiwarek oraz funkcjonalność.

Przebudowa starych witryn internetowych – dlaczego warto się na nią zdecydować?

Strona internetowa to jedno z najlepszych narzędzi marketingowych, jakie masz do dyspozycji w świecie online. Reprezentuje ona Twoją organizację i stanowi często pierwszy kontakt między Tobą a klientami. Przestarzała witryna może odstraszać klientów, a dodatkowo sprawiać problemy techniczne, które generują dodatkowe koszty. Przebudowa strony internetowej może pomóc Ci w wielu obszarach, gdyż często polega ona nie tylko na zmianie ogólnego wyglądu witryny, ale i modernizacji kluczowych elementów, jak wprowadzenie całkowicie nowego systemu zarządzania treścią.

Zatem, kiedy zdecydować się na redesign strony internetowej? Nie ma jednej granicy czasowej, według której właściciel strony powinien zdecydować się na jej odświeżenie. Nie można powiedzieć, że co 5, 10 lat należy przeprowadzić modernizację strony internetowej. To zależy od wielu czynników takich jak postęp technologiczny, branża czy poziom skomplikowania danej witryny.

Kiedy modernizacja strony internetowej jest konieczna?

Jest wiele sytuacji, w których redesign strony internetowej stanowi ostatnią deskę ratunku. Poniżej znajdziesz konkretne przykłady. Jeżeli którykolwiek z nich dotyczy Twojej strony, poważnie przemyśl jej przebudowę.

1. Problemy z aktualizacją strony www

Kiedy ostatni raz zaktualizowałeś swoją stronę? W grę wchodzą tutaj takie działania jak:

  • wprowadzenie nowych wpisów na bloga,
  • dodanie informacji dotyczących nowych usług, które oferujesz,
  • aktualizacja zabezpieczeń.

Jeśli wykonanie takich działań jest praktycznie niemożliwe dla Ciebie lub Twojego zespołu albo zajmuje zbyt wiele czasu, zdecydowanie potrzebujesz modernizacji strony internetowej. W przypadku, gdy Twoja strona postawiona jest na CMS, prawdopodobnie pomoże aktualizacja lub zainstalowanie systemu zarządzania treścią od nowa.

2. Częste awarie podstawą przebudowy starych witryn internetowych

W każdej chwili na stronę firmy może trafić jej kluczowy lub potencjalny klient. Awaria strony to strata dla firmy, a częste awarie to coraz większe straty. Jeżeli dostrzegasz, że Twoja strona często jest niedostępna dla Klientów, istnieją problemy z poprawnym dokończeniem transakcji czy wysłaniem zapytania, jest to wyraźny znak, że wymaga ona gruntowej modernizacji. Nikt nie chce korzystać ze strony internetowej, na której nie ma pewności, czy oczekiwane działania dojdą do skutku.

3. Brak ruchu z urządzeń mobilnych = brak responsywności

Czy obecna strona www jest dostosowana do reguł responsive web design? Czy jest łatwo dostępna z poziomu każdego urządzenia niezależnie od rozdzielczości? Jeśli na powyższe pytania nie byłeś w stanie odpowiedzieć „zdecydowane tak”, jest to kolejny powód, dla którego warto przeprowadzić przebudowę starej witryny internetowej. Kwestia responsywności jest bardzo ważna, gdyż już od kilku lat ruch generowany na urządzeniach mobilnych jest większy od tego, którego źródłem są urządzenia stacjonarne.

Strony internetowe sprzed paru lat mają to do siebie, że zazwyczaj nie są responsywne, nie dopasowują się do wielkości wyświetlaczy telefonów czy tabletów i po prostu klientom źle się z nich korzysta. Aktualnie strona internetowa musi mieć wersję na mobile. W każdej branży. Bez tego niestety traci klientów. Warto, aby agencja zajmująca się modernizacją strony internetowej zadbała o właściwe wyświetlanie się strony na różnych wyszukiwarkach. Twoja strona musi być uniwersalna i w każdej sytuacji wyświetlać się prawidłowo.

4. Nieodpowiednia optymalizacja pod konwersje

Wyobraź sobie, że odwiedzasz sklep spożywczy. Udaje Ci się w końcu znaleźć wszystko, czego potrzebowałeś. Chcesz iść do kasy, jednak za nic nie możesz jej znaleźć. Chodząc po sklepie, mijasz jedynie kolejne regały z produktami. W takiej sytuacji byłbyś na pewno bardzo poirytowany. Podobnie czują się także osoby odwiedzające Twoją stronę, jeśli nie dostosujesz jej odpowiednio pod kątem sprzedażowym. W momencie, gdy witryna nie pomaga potencjalnym klientom „domknąć” swoich akcji (poprzez proste zrealizowanie zamówienia, intuicyjne wysłanie zapytania ofertowego, czy szybkie zapisanie się na listę mailingową), konieczna jest modernizacja strony internetowej.

5. Brak wizualnej spójności – czyli redesign strony internetowej potrzebny na już

Czy w ostatnim czasie zmodernizowałeś identyfikację wizualną firmy, ale zmiany te nie zostały odzwierciedlone w projekcie strony? W takiej sytuacji w swojej komunikacji marketingowej nie zachowujesz spójności. Choć dla niektórych taki stan rzeczy może być po prostu nieco drażniącą błahostką, cała sytuacja jest znacznie poważniejsza. Jak wspomniano na początku, strona internetowa to Twoje najlepsze narzędzie marketingowe. Jeśli nie będziesz w stanie za jego pomocą odpowiednio komunikować się z klientami i promować swojej marki, bardzo na tym tracisz.

Jeżeli strona jest przestarzała i pod względem estetycznym nie wygląda dobrze, to czas na zmiany. Wygląd jest bardzo istotnym aspektem, on decyduje często o pierwszym wrażeniu, jakie robi marka w internecie i o tym, czy klient chce pozostać na danej www i z niej korzystać. Z tego powodu gruntowna przebudowa strony internetowej pod względem wizualnym będzie bardzo korzystna. Warto też co jakiś czas zapytać klientów w ankiecie, jak postrzegają daną witrynę. Decyzja o redesignie strony internetowej nie powinna być oparta tylko na prywatnych preferencjach właściciela witryny.

6. Słaba widoczność strony z organicznych wyników wyszukiwania

Twoja strona nie generuje satysfakcjonującego ruchu z organicznych źródeł? Nie spełnia wymagań Google i tym samym nie przyciąga klientów z wyszukiwarki? W dodatku jej współczynnik odrzuceń jest wysoki? To wszystko oznacza, że najwyższy czas na zmiany. Google lubi nowoczesne, zoptymalizowane pod kątem technicznym strony internetowe, które oferują klientom najwyższej jakości zawartość odpowiadającą ich zapytaniom.

7. Przebudowy stron internetowych wykorzystujących Flash

Technologia Flash zdobyła całkiem dużą popularność w projektowaniu stron internetowych. W pewnym momencie zaczęła jednak spotykać się z krytyką m.in. dlatego, że nie jest kompatybilna z większością urządzeń, które działają na Android lub iOS – oznacza to oczywiście brak dostosowania do mobile. Dlatego też, jeśli Twoja strona w całości lub w przypadku pewnych elementów wykorzystuje Flash, może to stanowić problem. Omawiana technologia stwarza komplikacje nie tylko w przypadku działania na urządzeniach mobilnych, ale i w kontekście SEO, analityki czy systemów zarządzania treścią. W takiej sytuacji przebudowa strony internetowej jest wręcz koniecznością.

Przebudowy stron internetowych – od czego zacząć działania?

Sprawdź konkurencję, ale jej nie kopiuj! Odrzuć na bok subiektywne preferencje estetyczne, pozwól agencji zajmującej się modernizacją strony internetowej na wybranie kierunku wizualnego. Skup się na użyteczności strony i na tym, by zarabiała. Wykorzystaj doświadczenie współpracowników i pozwól im zaproponować zmiany oraz je uargumentować. Dopiero wtedy podejmij decyzję o ostatecznym wyglądzie strony. Pracownicy agencji są na czasie z trendami i rozwiązaniami, o których często nie masz pojęcia, że już istnieją.

Warto, by strona była nowoczesna, ale również na przyszłość – możliwa do rozbudowy. Nie powinna być skomplikowana. Zainwestuj w dobrą agencję, która ma doświadczenie w Twojej branży i trafnie się w niej odnajduje. Strona musi być dopasowana do specyfiki klienta docelowego oraz oddawać charakter firmy. Nie należy zapominać o jej funkcjonalności i użyteczności. Design nie może być przekombinowany. Klienci lubią proste i nowoczesne rozwiązania, warto więc w takie inwestować.

Modernizacja stron internetowych – podsumowanie

Jeśli któryś z omówionych elementów dotyczy Twojej strony, przeprowadzenie jej przebudowy będzie bardzo przydatne. W wielu przypadkach liczne problemy techniczne da się rozwiązać, wprowadzając CMS lub przechodząc na bardziej wydajną i rozwojową technologię.

Dobrze, jeżeli redesign strony internetowej to niejako reakcja firmy na potrzeby klientów. Zastanów się zatem, czego oczekują użytkownicy odwiedzający witrynę. Zmodernizowana strona to też przypływ świeżości, który pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, nie tylko w oczach klientów, ale i pracowników.

Chcesz przebudować stronę internetową?

Poznaj ofertę
Udostępnij artykuł: