Podsumowanie 2021 roku w Smartbees okiem CEO

Piotr Kujawa
Autor: Piotr KujawaCEO

Luty to dla mnie czas podsumowań i refleksji nad tym, co wydarzyło się w poprzednim roku. Mamy już pełne dane finansowe za 2021 rok, więc można zobaczyć, jak to wszystko wyglądało. To czas zmierzenia się z porażkami i sukcesami. Ważne w takich sytuacjach jest bycie szczerym sam ze sobą i umiejętność wyciągania wniosków, by pewne sytuacje się nie powtarzały a te, które były pozytywne - dało radę dopracować. Jak to wyglądało w Smartbees i Smartbuzz? Postanowiłem pokazać to w tym wpisie.

Podsumowanie roku w Smartbees

Q4 2021

W pierwszej kolejności należałoby podsumować ostatnie trzy miesiące 2021 roku. Wzrost przychodów w Q4 2021 względem Q3 2021 to ponad 30%, a Q4 2021 do Q4 2020 to ponad 153%. Bardzo przyzwoity wynik, ale jak urośliśmy w tym kwartale o ponad 150%, to czemu w kolejnym roku również tak nie urosnąć? :) W kwartale czwartym pozyskaliśmy też kilku nowych klientów. Nie będę zdradzał szczegółów, bo lepiej skończyć projekt i wtedy się nim chwalić, ale jednym z klientów jest firma notowana na amerykańskiej giełdzie NASDAQ. Kwartał czwarty to też okres planowania kolejnego roku i na to poszło nam sporo czasu.

Perspektywa roku

Rok 2021 był dla nas bardzo ciekawy. Rozpędzaliśmy się z miesiąca na miesiąc. Nasz zespół powiększył się o 35%, a wzrost przychodów względem 2020 roku to prawie 87%. W tym czasie pozyskaliśmy sporo nowych klientów, począwszy od Link4, Domiporta, Bergerat Monnoyeur, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, Meringer i wielu innych.

Szczególnie cieszy mnie wskaźnik eNPS, który osiągnął poziom doskonały, co świadczy o tym, że każdy pracownik poleciłby pracę w Smartbees innym. Skąd ten wynik? W pierwszej kolejności projekty. Stawiamy na ciekawe współprace opierające się na naszych głównych technologiach, czyli Drupalu i Magento, a do tego dokładamy dodatkowe technologie jak Vue czy Elasticsearch. Drugim elementem jest atmosfera w zespole. Mimo pracy hybrydowej zespoły dobrze się ze sobą czują, lubią ze sobą spędzać czas, a to przekłada się bardzo mocno na pracę zespołową w projektach. Ostatnim elementem jest możliwość rozwoju. Dzięki doświadczonym osobom, szkoleniom i bazą wiedzy każdy pracownik może rozwijać się na wielu płaszczyznach, a to przekłada się na zadowolenie z pracy.

Co jeszcze wydarzyło się w zeszłym roku?

W pierwszym kwartale przeprowadziliśmy nasz pierwszy cykl praktycznych warsztatów drupalowych dla studentów Politechniki Opolskiej. Było to bardzo fajnym doświadczeniem zarówno dla mnie, jak i innych prowadzących. W obecnym roku również zamierzamy przeprowadzić takie warsztaty.

W 2021 przeszliśmy reorganizację systemu pracy w kierunku pracy strumieniowej. Jeszcze udoskonalamy procesy, ale wygląda to coraz lepiej. Ponadto stworzyliśmy dział HR, który prężnie działa nad pozyskiwaniem nowych talentów z rynku IT, jak i zapewnianiu obecnym pracownikom komfortu pracy każdego dnia.

We wrześniu odpaliliśmy naszą markę Smartbuzz świadczącą usługi SEO i content marketingowe. Ostatnie trzy miesiące minęły pod znakiem intensywnej pracy dla obecnych klientów, poszukiwaniu nowych i usprawnianie procesów. Bardzo mnie cieszy, że nasi klienci wysoko oceniają audyty SEO tworzone przez naszych specjalistów, które mocno otwierają oczy na obecną sytuację ich stron czy sklepów. Ogólnie jestem bardzo dumny z zespołu, ponieważ wykonuje świetną pracę, a efekty zaczną być widoczne w nadchodzących miesiącach.

A z czego nie jestem zadowolony?

Przede wszystkim z podejścia do realizacji założonych OKR w tamtym roku. Z pewnością miał na to wpływ brak wystarczającej dyscypliny i szybki przyrost tematów, którymi trzeba było się zająć na bieżąco. Planowanie roczne nie zdało egzaminu, dlatego od nowego roku działamy w cyklach trzymiesięcznych, by być bardziej elastyczni i móc reagować na zmiany. Ułożyliśmy procesy tak, by na ustalonych OKR pracować co tydzień. Dzięki takiemu podejściu co tydzień widzimy postęp prac, który opieramy na konkretnych liczbach. To pozwala nam na bieżąco reagować na sytuację.

Plusy 2021

  • nowa marka Smartbuzz
  • nowi klienci
  • budowa działu HR
  • wprowadzenie strumieni w zarządzaniu przepływem pracy
  • znakomici ludzie w zespole

Minusy 2021

  • źle prowadzone OKR przez brak dyscypliny

Plany na 2022

Plany na ten rok znowu są ambitne, bo takie po prostu muszą być. Między innymi kluczowy jest wzrost przychodu o 100% w porównaniu z zeszłym rokiem. Aby ten cel osiągnąć, będziemy tak dobierać pomniejsze cele, by sprostać naszemu Key Result. Aktualnie mamy zaplanowany kwartał I i prace związane z realizacją jego głównych założeń idą w miarę dobrze.

W obecnym roku bardzo mocno stawiamy na innowacje technologiczne. Chcemy być kojarzeni z innowacyjnym software housem, który realizuje projekty nowocześnie na różnych płaszczyznach - od planowania do realizacji technologicznej, nie zapominając przy tym o kontekście biznesowym czy perspektywie marketingowej. Po to stworzyliśmy też Smartbuzza, by spinać świat technologii ze światem marketingu.

Za rozwojem technologii muszą iść kroki, które zwiększają nasze kompetencje również na innych płaszczyznach. Dlatego bardzo mocno inwestujemy w rozwój pracowników, rekrutacje nowych specjalistów, ale także w rozwój Open Source, czyli tego, na czym budujemy nasz core biznesu. Jeśli dodać do tego budowę systemu szkolenia developerów i jasne zasady awansów w firmie, to powinniśmy pod koniec roku mieć zbudowane świetne miejsce do pracy, które pozwoli sprostać ambicjom niejednego pracownika.

-----

Na koniec chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy mieli wpływ na rozwój Smartbeesa i Smartbuzza. To zasługa każdej osoby w firmie - bez Was nie bylibyśmy tam, gdzie obecnie jesteśmy. Mam nadzieję, że w nadchodzącym roku będziecie mieć tyle samo energii, by osiągnąć nasze cele, a ja będę w stanie sprostać wszystkim waszym oczekiwaniom. Pszczoły, lećmy wysoko!

Chcesz porozmawiać o swoim projekcie?

Napisz do nas