Optymalizacja kodu strony internetowej – na czym polega?

Rozwój biznesu online, zwiększenie zysków przedsiębiorstwa oraz rozpoznawalności marki w sieci zależy od liczby osób odwiedzających witrynę. Optymalizacja kodu strony wpływa na wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania, dotarcie do potencjalnych klientów, a co za tym idzie, zwiększenie sprzedaży.

Dowiedz się, czym jest optymalizacja strony www, w jaki sposób ulepszyć kod strony, poznaj najnowsze wytyczne dotyczące optymalizacji HTML.

Optymalizacja kodu strony

Optymalizacja kodu strony

Optymalizacja kodu strony pod wyszukiwarkę Google nie jest prostym zadaniem. Zasady, według których algorytmy Google testują witrynę i oceniają ją, cały czas się zmieniają. Kod źródłowy musi być tak przygotowany, by strona internetowa wyświetlała się poprawnie na różnych urządzeniach. Od początku przygotowywania strony www jakościowe podejście do tworzenia kodu jest bardzo ważne, jednak prawidłowe funkcjonowanie witryny wymaga ciągłego ulepszania pierwotnej wersji kodu i aktualizowania go pod najnowsze zasady Google.

Kod HTML strony

Język HTML jest odpowiedzialny za tworzenie struktury strony internetowej. To on umożliwia publikowanie tekstów, zdjęć, linków, grafik, tabel, nagłówków, plików audio i wideo. Optymalizacja kodu strony to przede wszystkim optymalizacja kodu HTML strony. Należy odpowiednio dostosować kod źródłowy HTML, by roboty indeksujące bez problemu rozumiały treści zawarte na www. To właśnie boty i algorytmy decydują o widoczności witryny w Google.

Kod CSS

Optymalizacja kodu strony obejmuje również CSS, który jest językiem odpowiedzialnym za wygląd strony w wyszukiwarce, jej prezentację. CSS umożliwia adaptację strony do różnego typu urządzeń i wyszukiwarek. Ustala wygląd strony oraz rozmieszczenie elementów na niej. Layout, fonty, kolorystyka www – za to wszystko odpowiada kod CSS.

Przestrzeganie wytycznych W3C

Od optymalizacji kodu HTML i CSS zależy widoczność witryny. Bardzo ważne, by strony były pisane zgodnie z wytycznymi W3C. Czyli międzynarodowej organizacji, która określa standardy przygotowania stron internetowych na całym świecie. To pozwala na szybsze i łatwiejsze zdobycie dobrych pozycji witryny w wyszukiwarce Google.

Optymalizacja strony a meta tagi

Optymalizacja kodu HTML wymaga sprawdzenia meta tagów. Meta znaczniki wpływają na widoczność strony w wyszukiwarce. Znaczniki posiadają przydatne informacje dotyczące witryny. Te informacje czytają zarówno internauci, jak i boty Google.

  • Meta title to pierwsza informacja na temat danej podstrony, którą widzisz w wyszukiwarce. W jaki sposób stworzyć meta title? Tytuł powinien zawierać najważniejsze dla strony słowa kluczowe, CTA i nazwę firmy. Warto, by każda podstrona posiadała unikalny meta title, który określi, czego ona dotyczy. Meta title powinien składać się z maksymalnie 70 znaków.
  • Meta description to znacznik, który jest opisem strony wyświetlanym w Google pod tytułem i adresem witryny. Meta description to opis zawartości strony, który kiedyś miał większe znaczenie dla botów Google, teraz jednak bardziej wpływa na wizerunek strony w wyszukiwarce niż na jej pozycję. Meta description powinien zawierać maksymalnie 155 znaków. Treść znacznika powinna być unikalna, opisywać to, co znajduje się na podstronie, może zawierać również CTA, które ma za zadanie zainteresować czytelnika.
  • Meta tag robots to bardzo istotny znacznik, który pozwala na kontrolę indeksowania wybranych podstron. Warto przyjrzeć mu się bliżej w sytuacji, gdy posiadasz stronę, która ma np. podstronę logowania do panelu administracyjnego czy podstronę finalizację płatności. Ten meta tag pozwala na ich blokadę przed indeksowaniem przez boty Google.

Meta title, descriptions oraz robots to nie wszystkie meta tagi dostępne dla programistów, ale te najważniejsze, za pomocą których deweloperzy mogą wpłynąć bezpośrednio na skanowanie i indeksowanie stron. Meta tagi pozwalają na doprecyzowywanie zawartości witryny i przekazanie niezbędnych informacji różnym systemom klienckim.

Nagłówki a optymalizacja kodu HTML strony

Optymalizacja kodu HTML strony składa się z kilku podstawowych elementów. Jednym z nich są nagłówki h1-h6, które opisują zawartość strony. Nagłówki posiadają 6 stopni, pierwszy należy użyć tylko raz – jest jak tytuł książki, pozostałe są podtytułami, które można powtarzać.

W nagłówkach warto zawrzeć słowa kluczowe, jednak w sposób mało nachalny. W końcu powinny być one zachętą dla użytkownika do przeczytania treści i to właśnie ich nadrzędna rola. Nagłówek h1 powinien zawierać przyjazny tekst, który zachęci do czytania strony. Musi on zainteresować internautę, spowodować, że będzie chciał czytać dalej. Warto, by nagłówek h1 był unikalny oraz rzeczowy. Nie ślepo powtarzający słowa kluczowe, chociaż nawiązujący do tych najważniejszych. Pozostałe nagłówki muszą być jak najbardziej naturalne oraz adekwatne do treści.

Paginacja a optymalizacja strony internetowej

Optymalizując stronę internetową, warto przyjrzeć się paginacji, czyli stronicowaniu www. Ten zabieg stosowany jest przy długich artykułach, które dzielone są na części, czy w sklepach online posiadających bogaty asortyment. Paginacja przyspiesza działanie strony. Podczas optymalizacji należy zadbać o to, by nawigacja pomiędzy stronami była czytelna i pomocna użytkownikowi, a treści nie zostały zduplikowane. Warto przyjrzeć się również wspomnianym wcześniej nagłówkom – kolejne podstrony powinny koniecznie posiadać inne podtytuły.

Kluczowe elementy optymalizacji strony www

Skuteczne pozycjonowanie nie jest możliwe bez odpowiednio zoptymalizowanego kodu strony. Jakość kodu wpływa na funkcjonalność witryny. Optymalizując kod strony, należy zwrócić uwagę na jeszcze kilka obszarów:

  • Duplikowanie treści – unikanie duplikowania treści to nie tylko dbałość o to, by każda podstrona posiadała unikalny tekst, ale i o właściwe skonfigurowanie przekierowania 301, które jest tak ważne. Często do duplikacji treści dochodzi na stronach sklepów internetowych, które powielają opisy produktów przygotowywane przez producentów. Popularnym błędem wśród firm jest przygotowywanie opisu strony takiego samego na profile social media jak na głównej www. Zwykle duplikacja treści wynika z nieostrożności, nieświadomego powielania tekstu.
  • Szybkość ładowania strony – to jeden z czynników rankingowania witryny. Google nie lubi ciężkich i powolnych stron www, mają one duży współczynnik odrzuceń. Dbając o pozycje w wyszukiwarce, należy koniecznie zwrócić uwagę na prędkość witryny.
  • Responsive web design – nieczytelność strony i problemy z obsługą na urządzeniach mobilnych bardzo negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony. Ta musi być responsywna oraz funkcjonalna na każdego typu urządzeniu. Google od jakiegoś czasu stosuje zasadę “mobile first”, co oznacza, że używa mobilnej wersji strony do indeksowania. Witryna mobilna powinna zawierać taką samą treść podstawową jak wersja desktop.
  • Elementy dynamiczne – strona www powinna być w taki sposób przygotowana, by nawigacja była czytelna nawet przy wyłączonej obsłudze Flasha, Javy czy JavaScriptu, te nie zawsze są czytelne dla botów.
  • Stosunek kodu do treści – stosunek treści do kodu HTML powinien wynosić około 60% lub więcej. Im więcej tekstu w stosunku do kodu strony, tym lepiej.

Optymalizacja strony internetowej – podsumowanie

Optymalizacja kodu strony to zadanie wymagające systematyczności. Wytyczne zmieniają się bardzo często, a niektóre zmiany algorytmów wprowadzane przez Google powodują co jakiś czas spadki najlepiej prosperujących witryn. Nie wygląd czy nowoczesne rozwiązania, a właśnie kod strony wpływa na jej pozycję w Google, która bezpośrednio przekłada się na sukces strony internetowej. Wysoka pozycja w wyszukiwarce zapewnia przypływ potencjalnych klientów i jest najlepszą reklamą. Standardy tworzenia witryn ciągle się zmieniają, stąd istotne jest monitorowanie i wdrażanie najnowszych zaleceń podczas regularnej optymalizacji www.

Potrzebujesz strony z poprawnie zoptymalizowanym kodem?

Poznaj ofertę