Omnichannel commerce - wielokanałowość sposobem na wyższe zyski

Każdy sprzedawca stara się nadążać za wciąż rosnącymi wymaganiami klientów. Nie chodzi tu tylko o produkty i ich cechy, ale również o kanały sprzedaży i dystrybucji. Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie technologii, a szczególnie Internetu, oraz fakt, iż wszyscy mamy coraz mniej czasu, zakupy online stały się rozwiązaniem, a wielokanałowość zaczęła być podstawą. Co to jest omnichannel i dlaczego jest tak ważne? Dowiesz się z artykułu!

Co to jest omnichannel?

Co to jest omnichannel?

Omnichannel to stosunkowo nowy trend na rynku sprzedażowym, który w Polsce powoli się rozwija. Jest to próba odpowiedzi na oczekiwania konsumentów, którzy pragną mieć wszystko od razu, a do tego spersonalizowane i dostarczone pod nos. Krótko mówiąc, oznacza to wielokanałowość sprzedaży i zacieranie granic między zakupami online a offline. Sedno omnichannel stanowi interakcja sprzedawcy z klientem, za pomocą wielu zintegrowanych ze sobą kanałów. Przykładem omnichannel commerce są działania Starbucks, który dzięki swojej aplikacji umożliwia klientom:

  • złożenie zamówienia i zapłatę przed przyjazdem do kawiarni,
  • zapłatę przy pomocy Starbucks Card,
  • sprawdzenie drogi dojazdu do najbliższych kawiarni i przybliżonego czasu oczekiwania na zamówienie,
  • doładowanie karty zawsze i wszędzie (za pomocą telefonu, aplikacji, strony internetowej i w sklepie).

Widać tu, że internet i aplikacja mobilna to podstawa omnichannel commerce, a działania te dążą do ułatwienia i przyspieszenia życia klientów.

Sposób na zwiększenie zysków

Jeśli sprzedawca daje odbiorcom więcej kanałów sprzedaży i możliwość wyboru optymalnego kanału, automatycznie rzutuje to na wzrost przychodów i lojalności klientów. Im więcej możliwości sprzedaży, tym więcej opcji dotarcia do klienta i wywarcia wpływu na jego decyzje. Wpływa to również na postrzeganie marki i jej rozpoznawalność, która rośnie z każdym wyświetleniem logo firmy – czy to na stronie internetowej, aplikacji mobilnej czy witrynie sklepu mijanego w galerii handlowej.

Fakt, że skutkuje to wzrostem zysków, udowadnia przykład TUI. Biuro podróży przeprowadziło badania, które wykazały, że 1/3 transakcji została zakończona przy skorzystaniu z więcej niż jednego kanału. Doszli oni do wniosku, że zakupy online i offline nie są dla siebie konkurencją, a dopełniają się wzajemnie. TUI zanotowało trzykrotny wzrost sprzedaży w salonach, w których wprowadziło interaktywne mapy. Można na nich obejrzeć hotele, sprawdzić opinie na ich temat z TripAdvisor, a panel wyśle wszystkie informacje na maila klienta.

Jak stać się omnichannel?

Skoro wiemy, co to jest omnichannel, warto zastanowić się, jak można prowadzić sprzedaż w wielu kanałach jednocześnie. Przedsiębiorcy dążą do tego, aby stać się omnichannel, inwestując w rozbudowę stron internetowych, uruchamiając sklepy internetowe, tworząc aplikacje mobilne czy programy lojalnościowe. W Polsce omnichannel dopiero zaczyna się rozwijać, jednak firmy, które zdecydowały się już wielokanałowość notują zarówno większe zyski, jak i zadowolenie klientów i ich lojalność do marki. Wysoki poziom user experience sprawia, że klienci są skorzy do kupna droższej wycieczki, aby samemu doznać przyjemności. Warto więc dbać o to, aby ułatwić odbiorcom korzystanie ze sklepu, bo liczy się dla nich łatwość i szybkość zakupu.

Rozwój technologii i coraz wyższe oczekiwania klientów wobec przedsiębiorców sprawiają, że omnichannel commerce zyskuje na wartości. Wyjście naprzeciw wymaganiom klientów poprzez wielokanałowość jest sposobem na osiągnięcie większych zysków w firmie niezależnie od jej branży.

Chcesz rozbudować swoje kanały sprzedaży?

Pomożemy Ci