Smart POST
Smart POST

Obsługa sklepu internetowego opartego o system Magento

Sebastian Zawadzki
Autor: Sebastian ZawadzkiProgramista

Platforma e-commerce Magento to jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań wśród administratorów sprzedaży internetowej. Dzięki temu systemowi można stworzyć sklep dowolnej wielkości. Z uwagi na liczne funkcjonalności skryptu, jego obsługa może przysparzać pewnych trudności, ale daje się opanować przy odrobinie wiedzy i praktyki. Podpowiadamy, na czym polega obsługa sklepu internetowego Magento – przy założeniu, że powstała już baza produktów i zoptymalizowano podstawowe ustawienia.

Na czym polega obsługa sklepu internetowego Magento?

Sklep internetowy na Magento gotowy do obsługi

Nie da się ukryć, że Magento jest skomplikowanym systemem i założenie sklepu od początku do końca, z uwzględnieniem wszystkich elementów jego architektury, to zlecenie dla wykwalifikowanego programisty. Jeśli nie masz profesjonalnych umiejętności informatycznych ani odpowiedniej osoby w zespole projektowym, lepiej od razu powierzyć obsługę sklepu internetowego firmie outsourcingowej IT. Istnieje też możliwość oddania sklepu pod opiekę specjalisty do zarządzania serwisem na bieżąco, nie jest to jednak konieczne.

Kiedy cała struktura będzie już gotowa (baza produktów i powiązania między nimi, reguły katalogu i koszyka, konstrukcja newsletteru, stałe opcje na stronie, ustawienia domyślne i globalne etc. – wszystko, co stanowi fundament sklepu), możesz nauczyć się samodzielnie zarządzać sprzedażą. Poniżej przedstawiamy kilka spośród najważniejszych funkcji.

Zarządzanie katalogiem

Nasz katalog tworzą podstrony produktów ze wszystkimi polami takimi jak:

  • cena,
  • specyfikacja,
  • dostępność.

Cechy Zwykłe i Cechy Systemowe pogrupowane są według wcześniej określonych i stosownie opisanych kategorii (tworzenie oraz edytowanie kategorii odbywa się za pośrednictwem formularza, pod adresem Katalog > Zarządzaj kategoriami).

Kilka słów na temat cech: Cechy Systemowe nie podlegają konfiguracji, Cechy Zwykłe ustala administrator w sekcji Katalog > Cechy > Zarządzanie zestawami cech. Najczęstsze działania, jakie będziemy podejmować, obsługując sklep internetowy, to tworzenie nowego produktu. Możemy dodać produkt prosty (Katalog > Zarządzanie produktami > Dodaj produkt), wypełniając poszczególne rubryki (nazwa, opis, status, widoczność, cechy etc.) oraz przypisując go do odpowiedniej kategorii.

Produkt konfigurowalny powstaje z utworzonych już produktów prostych przy pomocy opcji Klonuj – taki artykuł może być modyfikowany (wybierany) przez klienta w ograniczonym zakresie, na przykład w obrębie jednej cechy. Przycisk Produkt Grupowany pozwala z kolei na powiązanie produktów w pakiet. Dodatkowo da się wprowadzać relacje między artykułami: produkty związane, alternatywne lub uzupełniające, co zapewnia sprawniejszą nawigację w katalogu i lepszą widoczność ofert.

Zarządzanie klientami

Każdy klient, który zarejestruje się w serwisie lub zostanie dodany przez administratora (zależy, jaką metodę zastosował twórca podstawowej struktury sklepu), znajdzie się w panelu administracyjnym, gdzie możesz zarządzać jego kontem. System Magento pozwala na tworzenie grup klientów – początkowo są tylko dwie, Ogólna i Niezarejestrowani, ale w sekcji Klienci > Grupy klientów pojawia się opcja dodania nowej grupy i przyporządkowania jej klasy podatkowej. Aby zapisać konkretną osobę do wyznaczonej przez ciebie grupy, przejdź: System > Zarządzaj klientami > Edytuj > Dane konta. Jeśli chcesz zastosować jedno działanie do większej liczby osób, skorzystaj z opcji Zmian pakietowych.

Grupowanie użytkowników pozwala spersonalizować niektóre reguły katalogu oraz reguły koszyka. Jako administrator masz dostęp do następujących informacji o kliencie:

  • podstawowe dane osobowe,
  • dokładna data utworzenia konta,
  • lista życzeń,
  • zamówienia i stan koszyka,
  • obecność na liście mailingowej,
  • recenzje produktów utworzone przez tego klienta oraz dodane przez niego znaczniki.

Na stronie Klienci > Klienci online zobaczysz, kto w tym momencie odwiedza twój sklep, jakie jest jego IP, czas rozpoczęcia sesji oraz czas ostatniej aktywności. Dotyczy to zarówno użytkowników zalogowanych, jak i tzw. Gości.

Zarządzanie zamówieniami

Obsługa sklepu internetowego to w dużej mierze zarządzanie spływającymi zamówieniami. Do ich sprawnej obsługi konieczne jest opanowanie elementarnej terminologii Magento w tym zakresie. Musimy poruszać się pewnie i w sposób zorganizowany pomiędzy 4 kolejnymi sekcjami:

  1. Zamówienia (zapisy tymczasowe, które można anulować)
  2. Faktura (potwierdzenie otrzymania zapłaty, które powoduje zapisanie zamówienia)
  3. Dostawa (wykaz produktów, które zostały już wysłane)
  4. Nota kredytowa (lista zwrotów opłaconych zgodnie z fakturą).

Wszystkie te funkcje dostosujesz według potrzeb. Zlecenia mogą być edytowane w pewnych aspektach, anulowane bądź zawieszone, dodatkową opcją jest tworzenie zamówień na podstawie już istniejących. Magento jest skryptem przyjaznym sklepom, które prowadzą sprzedaż telefoniczną lub za pośrednictwem innych stron internetowych. W panelu administracyjnym znajduje się przycisk składania zamówień. Formularz przypomina ten, który widzi klient, kupując produkt – masz jednak rozszerzone możliwości z uwagi na status administratora. Tutaj dokonasz zakupu na konto danej osoby zgodnie z jej wytycznymi, a ponadto skonfigurujesz cenę, dodasz rabat czy komentarz.

Raportowanie i analizy

W zakładce Raporty na stronie głównej panelu administracyjnego zbierają się wszystkie istotne statystyki oraz podsumowania dla danego okresu: raport sprzedaży, podatku, dostawy, faktur, zwrotów i kuponów. Odczytasz tam również informacje na temat produktów znajdujących się aktualnie w koszykach, a także o tych, które były w koszykach odrzuconych. Możesz dowiedzieć się jeszcze więcej o asortymencie w twoim sklepie: Magento podsumuje sprzedaż dla wybranego artykułu w określonym czasie, wskaże najczęściej oglądane pozycje w bazie oraz wyświetli stan dostępności w magazynie.

Raporty obejmują także kompleksową analizę aktywności klientów, gromadząc dane o:

  • powstawaniu nowych kont,
  • liczbie i łącznej kwocie zamówień konkretnych osób,
  • liczbie recenzji, znaczników oraz wyszukiwanych fraz.

Dzięki możliwości podłączenia Magento do programu Google Analytics, zyskujemy dostęp do jeszcze bardziej zaawansowanych funkcji badania ruchu na stronie i porównywania naszych wyników z pozycją konkurencji w danej branży. Tak przedstawia się obsługa sklepu internetowego Magento w pigułce. Zapewniamy, że im dłużej korzysta się z tego skryptu, tym więcej możliwości odsłania on przed administratorem sklepu. Wytrwałe poznawanie tajników Magento bez wątpienia się opłaci – przekonaj się, że warto założyć biznes na jednej z najpopularniejszych platform e-commerce.

Potrzebujesz pomocy przy obsłudze sklepu na Magento?

Napisz do nas
Udostępnij artykuł: