Marketplace – co to jest i czym różni się od sklepu internetowego?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Jeśli chcesz wejść w świat e-commerce, masz do wyboru wiele opcji. Jednym z popularnych sposobów na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie są marketplace. Czy warto się nimi zainteresować? W tym artykule dowiesz się, jak działa marketplace oraz jak wypada w porównaniu z tradycyjnym sklepem internetowym. Poznasz także najpopularniejsze platformy tego typu w Polsce.

Co to jest marketplace?

Co to jest marketplace?

Marketplace (w Polsce spotyka się także nazwę elektroniczna platforma sprzedażowa) to inaczej strona internetowa, na której produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie. Najlepiej przyrównać taką platformę do tradycyjnego targowiska, które to w jednym miejscu zrzesza licznych handlarzy oraz ich klientów.

Podobnie jak zwykły sklep internetowy, marketplace także może specjalizować się w określonej branży produktów. Na przykład odwiedzając popularny marketplace w Polsce – Empik Marketplace – znajdziemy przede wszystkim książki, gry elektroniczne i planszowe oraz elektronikę. Oczywiście na większych rynkach elektronicznych (jak Allegro) także z czasem dochodzi do segmentacji na poszczególne, większe kategorie.

Jak działa marketplace i czym różni się od zwykłego sklepu internetowego?

Omówmy krótko kilka najważniejszych różnic, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć, jakie zalety i wady posiadają oba rozwiązania i co lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku.

1. Kwestie techniczne i koszty

Własny sklep internetowy domyślnie traktuje się jako część Twojego biznesu. Z drugiej strony, marketplace to do pewnego stopnia usługa, którą wynajmujesz. Ta analogia bardzo pomoże Ci zrozumieć główne różnice między tymi rozwiązaniami.

Własny sklep internetowy trzeba samodzielnie zbudować od podstaw. O ile nie masz odpowiednich umiejętności, zapewne będziesz musiał zlecić to zadanie komuś innemu. Na samym zbudowaniu sklepu oczywiście się nie kończy – musisz jeszcze o niego dbać. W grę wchodzą także opłaty, które musisz uiścić za wykorzystywanie różnych metod płatności, dostawy produktów oraz utrzymywanie serwera i domeny.

W przypadku marketplace wieloma powyższymi kwestiami nie musisz się martwić – jeśli masz tylko odpowiednią ofertę, praktycznie od razu możesz ją zamieścić, nie przejmując się projektowaniem strony ani dużymi kosztami potrzebnymi do wstępnego „rozruszania” sprzedaży.

2. Wycenianie produktów

Marketplace wiąże się z mniejszymi kosztami operacyjnymi – na pierwszy rzut oka wydaje się, że powinno to przełożyć się na większe zyski. W grę wchodzi jednak konkurencja. Jako że w tym samym miejscu tę samą ofertę może proponować wielu sprzedawców jednocześnie, trudniej jest utrzymać zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów. Z tego powodu często sposobem na wyróżnienie się jest oferowanie bardziej atrakcyjnych cen.

W przypadku własnego sklepu internetowego sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdyż możesz na nim samodzielnie prezentować produkt. Masz do dyspozycji także więcej opcji, aby utrzymać zainteresowanie klienta, dzięki czemu nie musisz wyróżniać oferty głównie niską ceną.

3. Branding i budowanie reputacji

Zwykły sklep e-commerce sprawdzi się znacznie lepiej, jeśli chciałbyś w szczególny sposób wyróżnić swoją markę i produkty. Taki stan rzeczy pozwala skuteczniej budować długoterminową relację z klientami. Oczywiście wymaga to odpowiedniego wkładu w budowanie reputacji i zdobycie zaufania klientów, jeśli jeszcze Twoja platforma nie jest rozpoznawalna.

W przypadku marketplace wszystkie firmy są prezentowane jednocześnie w tym samym miejscu. Trudno w takich warunkach szczególnie się wyróżnić. Z drugiej strony, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z handlem, możesz odnieść wiele korzyści dzięki marce samego marketplace’u. Gdy wzbudza ona zaufanie, istnieje większa szansa, że potencjalni klienci zainteresują się tym, co oferujesz, nawet jeśli jeszcze nie znają Twojej firmy.

Marketplace w Polsce – przykłady rozwiązań

Które marketplace w Polsce są najbardziej popularne? Zapewne większość z nich kojarzysz, ale przyjrzymy się im bliżej.

1. Allegro

Allegro powstało w 1999 roku i obecnie jest głównym marketplace’em w Polsce oraz jednym z najważniejszych w skali Europy i świata. Od 2007 roku przedsiębiorcy mogą na omawianej platformie zakładać własne sklepy internetowe – decyzja ta w ogromnym stopniu zmieniła rynek e-commerce w Polsce i przyczyniła się do sukcesu Allegro.

Obecnie na Allegro można znaleźć praktycznie wszystkie rodzaje produktów. Na uwagę zasługuje także świetne uporządkowanie poszczególnych kategorii wraz z możliwościami precyzyjnego wyszukiwania towarów wedle ustalonych specyfikacji. Dla wielu Polaków Allegro to pierwszy wybór podczas kupowania przez Internet dlatego mnóstwo przedsiębiorców posiadających własne, osobne internetowe sklepy, także tutaj prowadzi sprzedaż.

Allegro marketplace

2. Empik

Przed pojawieniem się w Internecie Empik był już w miarę rozpoznawalną siecią sklepów stacjonarnych. Serwis Empik.com powstał dokładnie w 1998 roku. Obecnie jego asortyment jest całkiem zróżnicowany, choć początkowo firma specjalizowała się w sprzedaży książek, płyt z muzyką oraz gier elektronicznych. Do dużej zmiany doszło w 2017 roku, kiedy poszerzono wspomnianą gamę produktów oraz uruchomiono marketplace.

Empik marketplace

3. Morele.net

Sklep Morele.net jest głównie rozpoznawalny dzięki szerokiej gamie produktów związanych z elektroniką. Niedawno się to jednak zmieniło, gdyż Grupa Morele.net poszerzyła swoją działalność, zakładając 8 innych sklepów internetowych w tym m.in. budujesz.pl, ubieramy.pl, digitalo.pl. Obejmują one dodatkowe branże jak sport i turystyka, zabawki i dziecko, kosmetyki, dom i ogród. Produkty członków tego stosunkowo nowego marketplace w Polsce będą (oczywiście w zależności od kategorii) widoczne we wszystkich sklepach sieci Morele.net. Warto zaznaczyć, że serwis nie pobiera opłat za wystawianie produktów, a nawet ich wyróżnianie. Na uwagę zasługuje także stosunkowo niska konkurencja.

Morele marketplace

4. Carrefour.pl

Carrefour na polskim rynku był jednym z pionierów, który stawiał pierwsze kroki, jeśli chodzi o dostarczanie produktów spożywczych i higienicznych przez Internet. Jego asortyment z czasem się powiększył m.in. o ofertę pochodzącą z sieci partnerów. Dzięki temu mogą oni realizować swoją sprzedaż w ramach marketplace’u Carrefour.

Carrefour marketplace

5. Amazon

Amazon to bez wątpienia największy marketplace na świecie, choć i tak połowa jego zysków jest generowana na terenie USA. Firma działa na całym świecie w tym na 5 rynkach europejskich – Holandia, Hiszpania, Francja, Niemcy i Wielka Brytania.

Co ciekawe, mimo tego, że Amazon ma na terenie naszego kraju już kilka magazynów, biuro korporacyjne, Amazon Web Services oraz Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku, nie powstała jeszcze polska wersja serwisu. Bardzo możliwe, że korporacja nie chce popełnić tego samego błędu co eBay, który nie wytrzymał konkurencji z Allegro. Mimo tego sprzedawcy, jak i kupujący z Polski są całkiem aktywni na Amazonie, korzystając głównie z jego wersji niemieckiej (Amazon.de). Przedsiębiorcy mogą dotrzeć do klientów z całej Europy – przydatne na pewno jest to, że firma oferuje wsparcie, jeśli chodzi o tłumaczenie opisów produktów na różne języki.

Amazon marketplace

Marketplace czy własny sklep – co wybrać?

Skoro już wiesz, jak działa marketplace i czego można się od niego spodziewać, odpowiedzmy sobie na najważniejsze pytanie. Jak wspomniano w poprzedniej części artykułu, główną zaletą własnego sklepu internetowego jest pełna kontrola nad jego wyglądem, funkcjonalnościami i zawartością. Dzięki temu będziesz w stanie budować własną markę i długoterminowe relacje z klientami. Oczywiście wadą w tym przypadku jest większa odpowiedzialność finansowa oraz duże koszty początkowe związane choćby z koniecznością wygenerowania ruchu.

Wady i zalety marketplace są właściwie lustrzanym odbiciem własnego sklepu internetowego – niższe koszty początkowe i operacyjne towarzyszą mniejszej kontroli, jaką masz nad prezentowaniem oferty oraz budowaniem własnej marki. Choć nie musisz tak bardzo martwić się o zdobywanie ruchu, to jednak zwykle od wygenerowanej sprzedaży będzie pobierana prowizja właściciela marketplace’u.

Marketplace a własna strona internetowa – podsumowanie

Ostatecznie świetnym wyborem jest połączenie obu rozwiązań – marketplace to dobre miejsce na niskobudżetowy i w miarę bezpieczny start, podczas którego możesz rozwijać własny sklep. Z kolei jeśli już posiadasz swoją platformę, zróżnicuj kanały sprzedaży, rozpoczynając działalność choćby na Allegro. Rozważ zatem wszystkie plusy i minusy obu rozwiązań i podejmij decyzję, która będzie najlepsza dla Twojego biznesu.

Myślisz o własnym sklepie lub integracji z marketplace?

Poznaj ofertę
Udostępnij artykuł: