Mała firma w internecie - na co powinna zwrócić uwagę startując z biznesem online?

Data dodania:

planowanie-strategi-biznesowej
Sukces w sieci może osiągnąć każdy. Może to być zarówno stacjonarny potentat, który dopiero wchodzi w świat e-commerce i sprzedaży internetowej, jak i malutka firma, stawiająca pierwsze kroki i w pełni oparta o działania sieciowe. Na co powinna zwrócić uwagę początkującą, dopiero rozwijająca się firma, by dobrze rozwinąć biznes online?

Znak rozpoznawczy

Przy tak mocnej i rozbudowanej konkurencji, trzeba się wyróżniać. Już pierwszy krok w postaci namingu czy logotypu, musi jasno pokazywać, że to nowa marka, która oferuje wysoką jakość. Warto popisać się kreatywnością, ale jednocześnie nie przesadzić – choć odchodzi się od nazw z końcówką –ex, to nie znaczy, że w każdym przypadku trzeba szukać angielskich inspiracji. Czasem prosta, łatwa i polska nazwa jest o wiele lepszym rozwiązaniem, a pomocnym także przy pozycjonowaniu marki.

Kolejne kwestia to domena, która ważna jest nie tylko dla strony internetowej, ale także dla e-mail. Głupio wybrać nazwę firmy, po której wpisaniu w Google pojawi się coś zupełnie odrealnionego, np. film. Dlatego jeśli chcemy połączyć domenę z nazwą (bardzo wskazane), to zróbmy najpierw research, by upewnić się, że wszystko w tym zakresie jest w porządku, a wolne domeny dostępne w popularnych platformach.

szablony-logotypów

Szczególnie trzeba uważać na język angielski – to bardzo rozbudowany język, przepełniony slangiem oraz idiomami, przez co trzeba bardzo uważać, by nazwa firmy nie miała drugiego, niecenzuralnego znaczenia. Taki mały aspekt może mieć bardzo duży wpływ szczególnie w kontekście międzynarodowej współpracy, przy skalowaniu biznesu.

Strona internetowa jako podstawa

Gdy buduje się biznes oparty w pełni o Internet, ciężko jest robić to bez strony internetowej. A z kolei jeśli to witryna www jest głównym miejscem lądowania, to dużą wagę trzeba przyłożyć do tego, jak wygląda i jak funkcjonuje. Zaczynając od hostingu, poprzez Content Management System, przez grafikę (szablon czy unikalny, zaprojektowany layout) aż po poszczególne funkcjonalności.

Jaka powinna być strona internetowa? Tutaj nie ma jednej, klarownej odpowiedzi. Ważne jednak, by, szczególnie w przypadku, gdy to witryna stanowi podstawę biznesu, była przygotowana z odpowiednią starannością oraz na najwyższym poziomie. Musi być responsywna, intuicyjna, zgodna z prawidłami tworzenia witryn internetowych. W tym wypadku lepiej powierzyć to zadanie komuś, kto specjalizuje się w web-designie czy kodowaniu niż samodzielnie tworzyć stronę oparta o szablon. To dobre rozwiązanie w przypadku prostych blogów czy stron wizytówek, ale nie w przypadku, gdy www ma być oczkiem w głowie naszego biznesu.

Pokaż się w sieci!

Firma działa, ma gotową usługę/produkt, przygotowaną stronę internetową i rozpoznawalny znak czy też nazwę. Najwyższa pora, by dowiedzieli się o niej inni! Jak to zrobić? Sposobów na wypromowanie swojej działalności jest sporo, a ich dobór powinien zależeć nie tylko od profilu firmy i sektora rynku, na którym działa, ale też przede wszystkim od budżetu.

strategia-biznesplan

Obecność w social media to podstawa, bez względu na to, jak duży ma się budżet. Szczególnie, że Facebooka czy Instagrama można z powodzeniem prowadzić nawet bez wydawania chociażby złotówki. Samodzielnie, w oparciu o własną strategię i materiały, można dobrze prowadzić profil firmowy. Nawet jeśli nie ma się pomysłu na content, to fanpage na Facebooku może być po prostu kolejną internetową wizytówka, która pozwala znaleźć podstawowe informacje, dane kontaktowe czy też daje możliwość podzielenia się opinią.

Kosztowniejszą, ale równie skuteczną formą promocji, są płatne kampanie internetowe. Za pomocą panelu reklamowego Facebooka czy też Google Ads można dotrzeć do osób, które powinny być zainteresowane usługami firmy, kierując się targetowaniem behawioralnym, demograficznym czy też po zainteresowaniach poszczególnych jednostek. To skuteczna i relatywnie tania forma promocji firmy.

Długotrwałą, ale wymagającą cierpliwości formą promocji jest z kolei SEO. Pozycjonowanie witryny internetowej na poszczególne, kluczowe dla firmy frazy wynagrodzone zostanie ruchem organicznym. Osiągnięcie dobrych rezultatów w tym zakresie wymaga jednak czasu, a często także sporych nakładów finansowych. Nie zmienia to faktu, że przy większym budżecie warto rozważyć i taką formę promocji.

Zadbaj o wiarygodność

Jeśli firma jest nowa i mała, to skorzystanie z jej usług opiera się na ograniczonym zaufaniu. Trochę inaczej wygląda to w przypadku dużych, uznanych marek, a inaczej w przypadku raczkującej firmy. Dlatego trzeba zadbać o to, by to zaufanie jak najszybciej zdobyć. Jak?

To, o czym wspominaliśmy wcześniej, to oczywiście podstawa – nazwa, logotyp, domena, zaktualizowana strona internetowa. Kolejna kwestia to opinie i rekomendacje – ich im więcej, tym lepiej dla początkującego biznesu i jego reputacji w sieci. Jeśli tylko udało się pozyskać pierwszych zadowolonych klientów, poprośmy ich o rekomendacje czy krótki komentarz. To mała rzecz, a pozwoli zaprezentować pozytywne opinie światu!

Budowanie małego biznesu online jest trudne, ale nie niemożliwe. Korzystając z powyższych porad i pamiętając o poszczególnych elementach budowania wizerunku firmy w sieci powinno to być znacznie łatwiejsze. Powodzenia!

Autor: Jakub

Project Manager z zacięciem do marketingu i optymalizacji SEO. Stale poszukuje nowej wiedzy o technologiach oraz optymalizacji sprzedaży. Prywatnie zapalony motocyklista i fan sportów ekstremalnych.