Magento czy Shopify - na czym postawić sklep internetowy?

Sebastian Zawadzki
Autor: Sebastian ZawadzkiTech Lead

Na rynku istnieje wiele platform, dzięki którym będziesz w stanie rozwinąć swój biznes e-commerce. Czasami jednak z powodu mnogości opcji trudno jest podjąć ostateczną decyzję. W tym artykule zapoznasz się z porównaniem dwóch popularnych opcji – Magento i Shopify. Co powinieneś o nich wiedzieć? Jakie są ich wady i zalety? Na którą platformę się zdecydować w zależności od Twoich okoliczności? Przejdźmy zatem do szczegółów.

Magento vs. Shopify

Shopify – podstawowe informacje

Shopify założono w 2004 roku. Platforma funkcjonuje w modelu SaaS (Software as a Service) i jest skierowana głównie do początkujących sprzedawców, którzy nie mają zaawansowanych umiejętności technicznych i dopiero zaczynają przygodę z e-commerce. Z tego powodu wiele aspektów dotyczących budowania sklepu i zarządzania nim jest odpowiednio zautomatyzowana i uproszczona – np. edytowanie wyglądu strony to w dużym stopniu drag & drop, które nie wymaga umiejętności kodowania.

Zalety Shopify:

  • łatwa obsługa,
  • duża liczba gotowych motywów z bogatymi i łatwymi opcjami ich edycji,
  • świetne wsparcie techniczne 24/7.

Wady Shopify:

  • platforma pobiera procent od każdej zrealizowanej sprzedaży, o ile klient nie korzysta z metody płatności Shopify Payments,
  • opcja prowadzenia sklepu w kilku językach jest dostępna jedynie w droższych abonamentach,
  • struktura URL stron zbudowanych za pomocą Shopify nie jest zbyt przyjazna SEO.

Magento – podstawowe informacje

Magento istnieje od 2008 roku, a w 2015 roku wprowadzono wersję 2.0. „Dwójka” jest już domyślnym wydaniem omawianego CMS-a, gdyż wsparcie dla Magento 1 zakończyło się 30 czerwca 2020 roku. Magento to rozwiązanie skierowane głównie do właścicieli dużych sklepów internetowych, dla których liczą się przede wszystkim zaawansowane funkcje.

Zalety Magento:

  • charakter Open Source, dzięki któremu możliwe jest swobodne dostosowywanie sklepu pod własne potrzeby,
  • wsparcie dla zróżnicowanych systemów płatności,
  • świetna wydajność i możliwość dużego skalowania platformy.

Wady Magento:

  • wysoki próg wejścia,
  • do wprowadzania zaawansowanych edycji sklepu potrzebna jest duża wiedza techniczna lub zespół specjalistów,
  • część bardziej zaawansowanych funkcji dostępnych jest jedynie w bardzo drogich, płatnych wersjach platformy.

Porównajmy zatem ze sobą oba rozwiązania.

Magento vs. Shopify – koszty

W tym artykule skupiamy się głównie na podstawowych wersjach Magento i Shopify, jednak warto przybliżyć sobie także kwestię ich zróżnicowanych wersji oraz kosztów.

W przypadku Magento wyróżniamy 3 wersje:

  • Open Source Edition – podstawowa, darmowa wersja.
  • Commerce Edition – bardziej zaawansowane funkcje. Koszt zaczyna się od 22 000 $ rocznie i rośnie wraz z obrotem sklepu.
  • Commerce Cloud Edition – podobne funkcje jak w przypadku poprzedniej wersji, jednak tutaj oparte są one o chmurę. Koszt zaczyna się od 40 000 $ rocznie i rośnie wraz z obrotem sklepu.

Magento Open Source jest najczęściej używaną wersją i bez problemów zaspokaja potrzeby bardzo dużych sklepów. Na płatne wersje oprogramowania decydują się głównie globalne korporacje.

W przypadku Shopify także wyróżniamy kilka wersji. Jako że mamy do czynienia z SaaS, każdy plan wiąże się z opłacaniem miesięcznej subskrypcji:

  • Basic Shopify – 29 $ na miesiąc.
  • Shopify – 79 $ na miesiąc.
  • Advanced Shopify – 299 $ na miesiąc.

Droższe plany dają takie bonusy jak większa liczba kont administratorów, dodatkowe wersje językowe, bardziej zaawansowane raporty czy atrakcyjniejsze stawki w przypadku pobieranych prowizji oraz kosztów dostawy.

Istnieją także dwa inne plany Shopify:

  • Shopify Lite – najbardziej podstawowe funkcje potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego (koszt jedynie 9 $ na miesiąc).
  • Shopify Plus – wersja skierowana do dużych przedsiębiorstw z najbardziej rozbudowanymi funkcjami (koszt 2000 $ na miesiąc).

Magento vs. Shopify – przystępność

Magento to platforma z wysokim progiem wejścia pod kątem wdrożenia sklepu, skierowana zdecydowanie do zaawansowanych użytkowników. Takie utrudnienia wynagradza jednak bogatymi funkcjonalnościami. Shopify to z kolei rozwiązanie od początku zbudowane z myślą o osobach początkujących.

Magento a Shopify – budowa

Magento zostało zbudowane za pomocą PHP i funkcjonuje dostępne jest w licencji Open Source. Dzięki wykorzystaniu popularnego i sprawdzonego języka oraz otwartemu charakterowi platforma daje swobodę w dostosowywaniu jej pod własne potrzeby, oczywiście jeśli dysponujemy odpowiednimi umiejętnościami.

Shopify korzysta z kolei z języka stworzonego specjalnie pod swoje potrzeby, jakim jest Liquid – zaprojektowano go na podstawie Ruby. To właśnie dzięki niemu w platformie dało się wprowadzić funkcje pozwalające na swobodną edycję sklepu za pomocą prostych funkcji przeznaczonych dla osób początkujących. Taki stan rzeczy nakłada ograniczenia, przez które pewnych szczególnie zaawansowanych funkcjonalności nie da się wprowadzić.

Magento vs. Shopify – wydajność

Sklep Shopify jest hostowany przez dostawcę usługi, dlatego w przypadku problemów z wydajnością musisz skontaktować się z oficjalną pomocą techniczną. Korzystając z Magento, masz większą kontrolę nad fundamentami technicznymi, dlatego możesz skuteczniej optymalizować wydajność sklepu. Jeśli chodzi o samo działanie platform, trudno jest określić zwycięzcę, gdyż wiele zależy od tego, z jakich i z ilu rozszerzeń korzystasz. W przypadku Magento na pewno lepiej jest budować sklep na wersji 2.0, która wprowadziła dużo usprawnień pod kątem wydajności.

Magento a Shopify – funkcjonalności

Magento w podstawowej wersji ma do zaoferowania mnóstwo funkcjonalności, wliczając w to te przeznaczone dla bardziej zaawansowanych użytkowników:

  • marketing, promocje i narzędzia do optymalizacji konwersji,
  • zarządzanie stroną,
  • optymalizacja pod pozycjonowanie,
  • zarządzanie katalogami,
  • przeglądanie produktów,
  • przeglądanie katalogów,
  • rozliczenia, płatność i wysyłka,
  • zarządzanie zamówieniami,
  • konta klientów,
  • obsługa klienta,
  • wsparcie wielojęzycznych wersji sklepu,
  • analityka i raporty,
  • dostosowanie sprzedaży pod urządzenia mobilne.

Shopify także posiada wiele przydatnych funkcji, choć wiele z nich można zdobyć jedynie poprzez zainstalowanie dodatkowych aplikacji:

  • nieograniczona liczba oferowanych produktów,
  • konta pracowników,
  • wsparcie 24/7,
  • różne kanały sprzedaży,
  • ręczne tworzenie zamówień,
  • kody rabatowe,
  • darmowy certyfikat SSL,
  • karty upominkowe,
  • profesjonalne raporty,
  • automatyczne obliczanie kosztów dostawy.

Magento a Shopify – co wybrać?

Jak wynika z powyższego porównania, Shopify jest świetnym rozwiązaniem dla osób początkujących, które chcą małym nakładem sił i pieniędzy rozpocząć sprzedaż w Internecie. Z drugiej strony uproszczony charakter platformy do pewnego stopnia ogranicza Twoje możliwości, szczególnie jeżeli myślisz o rozwoju sklepu w perspektywie kilku lat. Magento to z kolei doskonałe rozwiązanie dla świadomych sprzedawców z dużym budżetem, którzy w planach mają ekspansję oraz potrzebują sklepu ze specjalnie zaprojektowanymi funkcjonalnościami.

Myślisz o stworzeniu sklepu na Magento?

Poznaj naszą ofertę
Udostępnij artykuł: