Magento czy PrestaShop - który system dla sklepu internetowego wybrać?

Sebastian Zawadzki
Autor: Sebastian ZawadzkiTech Lead

Magento czy PrestaShop? Jeśli zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego, zapewne brałeś pod uwagę te dwie platformy. Obie z nich są całkiem popularne i spełniają potrzeby różnych sprzedawców. Która z nich będzie jednak najlepsza dla Ciebie? W tym artykule przyjrzymy się dokładniej obu systemom, dzięki czemu uda Ci się podjąć dobrą decyzję.

Magento czy PrestaShop - podobieństwa i różnice

Magento a PrestaShop – podstawowe informacje

Magento

Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie, która oferuje bogate funkcje dla najbardziej wymagających sprzedawców. Zawiera wiele przydatnych funkcji jak segmentacja klientów, promocje czy przystępną integrację z opcjami płatności jak PayPal. W 2015 roku wydano nową, jeszcze bogatszą wersję Magento – Magento 2. Wraz z końcem czerwca 2020 roku wsparcie dla „jedynki” zostało zakończone, dlatego „dwójka” to obecnie domyślna wersja, z której powinieneś skorzystać, jeśli jesteś zainteresowany tą platformą.

Przeczytaj także: Koniec supportu dla Magento 1

PrestaShop

PrestaShop to tak naprawdę najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce. Uznanie zyskała oczywiście także w innych krajach, co zawdzięcza równowadze między rozbudowanymi funkcjami a przystępną obsługą. PrestaShop posiada wiele wbudowanych funkcji, które można ubogacać dzięki łatwym w instalacji modułom.

Magento a PrestaShop – podobieństwa

Zanim przejdziemy do omówienia najważniejszych różnic, warto zaznaczyć, że między platformami można zauważyć pewne podobieństwa. Obie z nich funkcjonują w modelu Open Source, co oznacza, że w dużym zakresie są darmowe, a do tego bardzo elastyczne. Zarówno Magento, jak i PrestaShop to tzw. platformy self-hosted. Oznacza to, że możesz je zainstalować na dowolnym serwerze, co także daje więcej swobody, jeżeli chodzi o ich edycję. Jak zaznaczono wcześniej, PrestaShop zdecydowanie dominuje polski rynek:

Platformy sklepowe w Polsce

Źródło: https://trends.builtwith.com/

Z drugiej strony w skali światowej popularność Magento i PrestaShop jest całkiem podobna:

Platformy sklepowe na świecie

Źródło: https://trends.builtwith.com/

Magento a PrestaShop - różnice

Przejdźmy zatem do omówienia najważniejszych różnic, które pomogą Ci podjąć właściwą decyzję przy wyborze między Magento a PrestaShop.

1. Magento vs. PrestaShop – koszty

PrestaShop jest w całości darmowe, jednak bez inwestycji w niektóre płatne moduły czy responsywne szablony trudno będzie założyć funkcjonalny sklep internetowy. Koszty najważniejszych funkcjonalności wahają się zwykle w przedziałach od 50 do 200 €. Ostateczne koszty będą zatem zależeć od Twoich potrzeb. W przypadku Magento koszty są nieco bardziej skomplikowane, gdyż platforma funkcjonuje w kilku wersjach:

  • Magento Open Source Edition – domyślna i darmowa wersja, która posiada ograniczone oficjalne wsparcie Adobe.
  • Magento Commerce Edition – rozszerzona wersja, w przypadku której koszt rocznej licencji zaczyna się od 22 000 dolarów, a cena rośnie wraz z rocznym obrotem sklepu.
  • Magento Commerce Cloud Edition – zawiera te same funkcje, co w przypadku Commerce Edition, jednak oparte są one o chmurę. Koszt rocznej licencji zaczyna się od 40 000 dolarów.

Warto zaznaczyć, że Magento pozwala na negocjacje w kwestii kosztów i ostateczne ceny są ustalane indywidualnie. Tak naprawdę na oficjalnej stronie nie znajdziemy cennika – powyższe zestawienie zostało przygotowane na podstawie różnych doniesień od licznych sprzedawców korzystających z Magento. W Polsce większość projektów działa w ramach Open Source Edition – płatne wersje przydatne są do naprawdę rozbudowanych projektów, działających na skalę międzynarodową.

2. Magento vs. PrestaShop – przystępność

Jeśli chodzi o łatwość obsługi, PrestaShop zdecydowanie wygrywa na tym polu. Zarządzanie sklepem na tej platformie jest w przemyślany sposób uproszczone, dzięki czemu nawet osoby bez zaawansowanych umiejętności technicznych poradzą sobie z tym zadaniem. Magento z kolei jest znane jako jedna z najbardziej rozbudowanych platform e-commerce, co wiąże się także z tym, że wymaga dużych umiejętności technicznych. Na szczęście Magento stoi na bardzo wysokim poziomie, jeśli chodzi o jego architekturę, dlatego oferuje praktycznie nieograniczone możliwości. Pamiętaj jednak, że do uruchomienia, konfigurowania i ulepszania takiego sklepu będziesz potrzebował pomocy profesjonalnego developera, jeśli sam nie masz takich umiejętności.

Przeczytaj także: Jak poruszać się po panelu administracyjnym Magento?

3. Magento vs. PrestaShop – funkcjonalność

Obie platformy oferują bogate funkcjonalności i pozwalają na prowadzenie rozbudowanego sklepu internetowego. PrestaShop zawiera wszystko, co będzie Ci potrzebne do rozpoczęcia sprzedaży w Internecie. Jednak to Magento zdecydowanie wygrywa na tym polu. Warto zwrócić uwagę na jego funkcję o nazwie Multiple Website Development. Otóż z jednego panelu administracyjnego możesz tak naprawdę zarządzać wieloma wersjami sklepu! Nic dziwnego, że Magento zyskało popularność wśród najbardziej wymagających sprzedawców internetowych. Warto także wspomnieć o innych funkcjonalnościach jak analityka i raportowanie, punkty nagród, zróżnicowane listy życzeń, wysyłanie zautomatyzowanych wiadomości e-mail do klientów i wiele więcej.

4. Magento vs. PrestaShop – design i szablony

Motywy PrestaShop są eleganckie, profesjonalne i stylowe. Do wyboru masz ponad 3 000 z nich – wiele z nich zawiera dodatkowe funkcjonalności i jest skierowana do konkretnej tematyki stron internetowych. Motywy Magento znajdziesz z kolei na Magento Marketplace. Podobnie jak w przypadku PrestaShop możesz przebierać w licznych kategoriach i funkcjonalnościach. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przygotował własny szablon specjalnie pod swoje potrzeby, jednak takie zadanie wymaga już zaawansowanych umiejętności technicznych.

5. Magento vs. PrestaShop – bezpieczeństwo

PrestaShop i Magento są zaprojektowane tak, aby zapewnić Twojemu sklepowi i Twoim klientom solidne bezpieczeństwo. Tak jak w przypadku większości głównych CMS-ów, bezpieczeństwo nie powinno stanowić problemu, gdyż twórcy podejmują odpowiednie środki ostrożności. Oczywiście nie oznacza to, że ze swojej strony nie musisz włożyć odpowiedniego wysiłku. Korzystając zarówno z Magento, jak i z PrestaShop, powinieneś dbać o regularne aktualizacje, aby zapobiegać wszelkim lukom w bezpieczeństwie.

6. Magento vs. PrestaShop – SEO

Jeśli chcesz przyciągnąć więcej ruchu do swojego sklepu internetowego, musisz dbać o optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Obecnie jedne z najbardziej istotnych czynników w tej kwestii to responsywność (przystosowanie do urządzeń mobilnych) oraz szybkość ładowania. W grę wchodzą także linki oraz content, jednak wybór platformy ma większy wpływ na dwa wcześniej wspomniane czynniki. Magento posiada wiele narzędzi usprawniających optymalizację SEO, jak i dostosowywanie sklepu do urządzeń mobilnych. PrestaShop pod tym względem w żaden sposób nie odstaje, oferując takie funkcje jak automatyczna optymalizacja adresów URL, czy zarządzanie tagami.

7. Magento vs. PrestaShop – społeczność i wsparcie

Jako że obie platformy funkcjonują w modelu Open Source, zgromadziły one wokół siebie liczną społeczność, która służy pomocą w rozwiązywaniu problemów. W przypadku płatnych wersji Magento możesz z kolei liczyć na profesjonalną pomoc ze strony twórców platformy 24/7, co na pewno okaże się bardzo przydatne, gdyż nabywcy takiej licencji zwykle prowadzą zaawansowaną sprzedaż internetową. PrestaShop oferuje z kolei pomoc techniczną dla wszystkich, jednak jest ona płatna. Konsultanci pomagają dobrać taki pakiet pomocy, który spełni Twoje potrzeby.

Zobacz również: Magento vs. WooCommerce – na czym oprzeć swój sklep internetowy?

Magento czy PrestaShop – podsumowanie

Zarówno PrestaShop, jak i Magento są platformami e-commerce typu Open Source, które pozwolą Ci z powodzeniem rozpocząć i rozwijać sprzedaż w sieci. Dzięki bogatym opcjom w kontekście personalizacji stworzysz sklep internetowy skrojony pod Twoje potrzeby. Największe różnice między omawianymi rozwiązaniami sprowadzają się do ich przystępności dla początkujących użytkowników oraz możliwości w kontekście zaawansowanej edycji. Z tego powodu PrestaShop można polecić bardziej początkującym i średniozaawansowanym użytkownikom, którzy nie mają wysokich umiejętności technicznych. Magento z kolei doskonale sprawdzi się w przypadku tych sprzedawców, którzy mają większy budżet i są w stanie zatrudnić zespół developerów, którzy zajmą się wprowadzaniem rozbudowanych funkcjonalności.

Na zakończenie zapoznaj się także z zestawieniem, które podsumowuje najważniejsze informacje dotyczące omówionych tu platform:

Cecha PrestaShop Magento
Instalacja jednym kliknięciem Tak Tak
Wsparcie dla wielu języków Tak Tak
Bezpieczeństwo Tak Tak
Potencjał SEO Bardzo dobry Bardzo dobry
Przystępność Nie wymaga zaawansowanych umiejętności technicznych Wymaga umiejętności technicznych
Koszty Dostępna darmowa wersja, kwestia dodatkowych kosztów bardzo indywidualna Dostępna darmowa wersja, koszty płatnych wersji (stosunkowo wysokie) zależne od rocznych obrotów sklepu
Przeznaczenie Małe i średnie sklepy Duże sklepy

Myślisz o sklepie na Magento 2?

Poznaj ofertę
Udostępnij artykuł: