Smart POST
Smart POST

Magento Community czy Enterprise- którą wersję platformy ecommerce wybrać?

Denis Peszka
Autor: Denis PeszkaFull-stack developer

Magento to jedna z najpopularniejszych platforma ecommerce . Obecnie niemal 7% sklepów internetowych korzysta z tej technologii. W większości przypadków Magento jest wykorzystywane przez duże i średnie firmy. Jeśli dopiero zamierzasz wybrać tę sprawdzoną platformę, może zastanawiasz się co lepsze– Magento Community Edition (CE) czy Enterprise Edition (EE)? W artykule porównujemy obie wersje.

Porównanie wersji platformy ecommerce Magento

Czym jest Magento Community Edition?

CE to darmowa wersja platformy, którą każdy może pobrać i zainstalować na stronie swojego sklepu. Jest świetnym rozwiązaniem dla małych firm, które stawiają swoje pierwsze kroki w sprzedaży w sieci. Jako, że oprogramowanie wersji jest open source, użytkownicy mogą wprowadzać liczne edycje oraz wykorzystywać wiele rozszerzeń z Magento marketplace. Niemniej jednak, odpowiednie wdrożenie sklepu na tej platformie ecommerce wymaga także umiejętności i doświadczenia, dlatego dobrze jest w tym celu nawiązać współpracę z odpowiednim software house’m.

Magento Enterprise Edition – czym jest?

EE to płatna wersja platformy Magento. Jej zaawansowane funkcje sprawiły, że jest bardzo popularna wśród gigantów ecommerce. Jakich konkretnie? Dowiesz się w tym wpisie.

Enterprise Edition jest w pełni wspierana przez twórców platformy, oferując dzięki temu zaawansowaną telefoniczną i mailową obsługę klienta. Cena licencji zaczyna się od 22 000 dolarów na rok. Jej koszt wzrasta wraz z wyższymi obrotami sklepu.

Porównanie Magento CE i EE

1. Bezpieczeństwo

Magento Community Edition nie posiada funkcji tokenizacji kard kredytowych oraz zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa płatności. Może to stanowić problem, gdyż wiele banków wymaga takich rozwiązań. Darmowa wersja nie jest także zgodna ze standardami PCI.

Enterprise Edition z kolei wypełnia te luki. Oferuje integrację wielu sposobów płatności jak: PayPal, Braintree, Authorize.net, CyberSource, WorldPay itp. Oprócz tego wersja ta ma funkcję regularnego skanowania oraz wyposażono ją w zewnętrzne testy penetracyjne. Twórcy platformy organizują także tzw. bug bounty programs, gdzie programiści są nagradzani za wyszukiwanie i raportowanie błędów w oprogramowaniu.

2. Skalowalność i wydajność

Szybkość Community Edition jest jak najbardziej zadowalająca dla stron z nielicznymi modułami. Jeśli jednak potrzeba ich więcej, EE będzie lepszym wyjściem. Magento Enterprise Edition pozwala na rozwój Twojego sklepu bez żadnych limitów. Ta wersja platformy ecommerce:

  • może wspierać liczne bazy danych, w których przechowywane są informacje potrzebne do rozliczenia, zarządzania zamówieniami, produktami itp.
  • pozwala uruchomić oprogramowanie poprzez Enterprise Cloud, co jeszcze bardziej przyśpiesza wydajność,
  • wspiera szybsze aktualizacje asortymentu produktów, dzięki czemu proces rozliczenia jest jeszcze efektywniejszy,
  • posiada także full page caching, który znacznie przyśpiesza działanie sklepu.

Ponadto, stworzenie aplikacji na iOS jest także łatwiejsze w przypadku płatnej wersji Magento.

3. Funkcjonalność

Obie wersje są zbudowane na tym samym rdzeniu, więc posiadają wiele przydatnych funkcji. Niemniej jednak płatna wersja oferuje takie rozwiązania jak:

  • segmentacja z targetowanymi ofertami,
  • minimalna reklamowana cena,
  • autoryzacja zarządzaniem zwrotami,
  • zezwolenia na ceny i promocje,
  • polepszony katalog i CMS,
  • oprogramowanie dla call center
  • i wiele innych.

4. Dodatkowe narzędzia

Magento Enterprise Editon zapewnia pełną obsługę zaawansowanych uprawnień, co pomaga administratorowi kontrolować i przeglądać konkretne działania wykonywane przez poszczególnych użytkowników sklepu. Kolejnym przydatnym narzędziem jest RMA, które daje klientom możliwość rozpoczęcia procesu zwrotu na podstawie uprzednio zdefiniowanego zestawu reguł.

RMA umożliwia kontrolę nad konfiguracją licznych elementów – od ustawienia domyślnych powodów zwrotu aż do opcji rozwiązania sprawy. Cały proces zwrotu towaru i pieniędzy staje się zautomatyzowany z RMA, ponieważ obejmuje wysyłanie do klienta szczegółowej instrukcji zwrotu.

EE korzysta także z narzędzia Google Tag Manager, które daje marketerom możliwość dodawania i aktualizowania tagów stron internetowych. Bez konieczności edycji kodu witryny internetowej, znaczniki takie jak śledzenie konwersji i analityka witryny mogą być łatwo zmieniane.

5. Support

Magento posiada ogromną społeczność certyfikowanych programistów i ekspertów. Fora branżowe są świetnym źródłem pomocnych zasobów, które pomogą Ci jak najlepiej wykorzystać funkcje tej platformy ecommerce. Do tego wszystkiego masz dostęp, korzystając także i z Community Edition.

Jeśli zaś chodzi o Magento Enterprise Edition, to oferuje ona wiele narzędzi diagnostycznych, które pomagają w głębszej analizie różnych aspektów witryny, takich jak kluczowe tabele bazy danych, zainstalowane rozszerzenia i zmodyfikowane pliki podstawowe. Jest to bardzo pomocne w szybkiej identyfikacji potencjalnych problemów.

Podsumowanie- wybór odpowiedniej platformy ecommerce

Jeśli dopiero startujesz ze swoim sklepem, Magento Community Edition będzie praktycznym wyborem. Jej funkcje zapewne Ci wystarczą, jeżeli obroty sklepu nie przekraczają ok. 100 000 złotych rocznie. Możesz ją także wypróbować, jeśli chcesz po prostu ogólnie zaznajomić się z samą platformą Magento.

Jeśli jednak masz znacznie większe potrzeby, przyjrzyj się Enterprise Edition – funkcjonalności tej wersji są naprawdę bogate.

Masz więcej pytań na temat systemu Magento?

Napisz do nas
Udostępnij artykuł: