Magento 1 vs Magento 2 - 8 różnic, o których powinieneś wiedzieć

Można powiedzieć, że Magento 1 zostało wydane już dawno temu- w 2008 roku. Początkowo wprowadzone jako platforma w pełni open source, Magento od razu skierowało się w stronę małych i średnich przedsiębiorstw. Obecne 3 wersje – Magento 1 Community Edition (CE), Magento 1 Enterprise Edition (EE) oraz Magento 2 oferują nieskończone możliwości skalowania i kontroli. Opensourcowy fundament pozwala społeczności developerów tworzyć coraz to nowsze rozwiązania i rozszerzenia. W tym wpisie skupimy się na Magento 2 i korzyściach, jakie oferuje w stosunku do swojej poprzedniej wersji.

Magento 1 a Magento 2- podobieństwa i różnice

1. Łatwiejsze oraz tańsze aktualizacje rozszerzeń

W porównaniu do wersji Magento 1 instalowanie rozszerzeń i modułów stało się znacznie łatwiejsze, a tym samym tańsze. Instalacja nawet kilku rozszerzeń w poprzedniej wersji potrafiła zająć sporo czasu nawet doświadczonym developerom.

W Magento 2 sam proces stał się bardziej przejrzysty, tak samo, jak i działania związane z frontendem. Funkcjonalności także mogą być łatwiej dostosowywane, dzięki wprowadzeniu HTML5, Less, require.js oraz CSS3.

2. Ajax add-to-cart

Za każdym razem, gdy w Magento 1 produkt był dodawany do koszyka, system ładował ponownie stronę. Miało to oczywiście negatywny wpływ na funkcjonowanie sklepu. Niekiedy czas oczekiwania mógł sięgać kilku sekund, a jak wiadomo z badań nad user experience, jest to czas, po którym może dojść do porzucenia koszyka.

Jeżeli zatem sprzedajesz produkty o stosunkowo małej wartości, gdzie liczy się ich ilość, częste przeładowywanie strony stwarza problemy. Jednak dzięki zastosowaniu Ajax add-to-cart system nie musi przeładowywać się po dodaniu nowego produktu. Znacznie poprawia to ogólne user experience.

3. Prostsza nawigacja w Magento 2

Dla wielu właścicieli sklepów na Magento 1 panel administratora był trochę zbyt skomplikowany – jedynie ci, którzy mieli już doświadczenie w platformach sklepowych, potrafili się w nim w pełni odnaleźć.

Nawigacja w panelu administratora w Magento 2 została z tego względu zmodernizowana oraz uproszczona. Dzięki temu nawet mniej doświadczeni użytkownicy mogą efektywnie zarządzać sklepem.

4. Lepsze zarządzanie bazami danych

W Magento 1 klienci, administratorzy oraz developerzy korzystali z tej samej bazy danych, co w niektórych sytuacjach prowadziło do jej przeciążenia. Z kolei przeciążenie systemu po stronie administratora przekładało się na problemy po stronie klienta.

Magento 2 daje możliwość stosowania oddzielnych baz danych dla:

  • danych produktowych
  • rozliczeń
  • zamówień

Dzięki skalowalności da się uniknąć takiego przeciążenia pojedynczej bazy danych, które negatywnie odbije się na pozostałych.

5. Lepsza personalizacja

Spersonalizowane customer experience to podstawowe wymaganie dla poważnych sklepów internetowych. Up-selling, cross-selling, spersonalizowane metody płatności, a nawet udzielanie kuponów na podstawie wcześniejszych zachowań – wszystko to jest dostępne na platformie Magento 2.

Dzięki monitorowaniu zachowań na stronie internetowej da się określić, jaki typ treści klienci chcą zobaczyć oraz jakie przeceny i oferty najlepiej do nich trafią.

6. Oficjalne wsparcie

Choć początkowo wsparcie dla Magento 1 miało zostać zakończone w listopadzie 2018 roku, to zostało jednak przedłużone do czerwca 2020 roku. Wsparcie od producentów głównie dotyczy patchy bezpieczeństwa oraz naprawy poważniejszych błędów. Tak czy inaczej, użytkownicy Magento 1 ryzykują, że wkrótce po ukazaniu się ostatniego patchu może znacznie wzrosnąć liczba złośliwych ataków hackerskich.

Inną kwestią jest także to, że cała innowacja i główne zasoby firmy są teraz skoncentrowane na Magento 2. Jeżeli zatem komuś zależy na najnowszych rozwiązaniach, powinien zastanowić się nad wersją Magento 2.

7. Generowanie XML Sitemapy

W nowej wersji usprawniono proces tworzenia XML Sitemapy. Właściciele sklepów mogą teraz ustawiać częstotliwość wprowadzanych zmian oraz konfigurować priorytet dla danej podstrony w wyszukiwarkach. Ponadto mapa strony może być bezpośrednio i automatycznie wysłana do Google za pomocą prostej opcji.

8. Wprowadzenie rich snippets

Obecność rich snippets (znanych jako mikroformaty lub mikrodane) to jeden z najważniejszych, nowych elementów w Magento 2. Funkcja ta pozwala sprzedawcom pokazywać dodatkowe informacje na temat stron produktowych w wynikach wyszukiwania Google. Przekłada się to na lepsze SEO. Oprócz tego wszystkie procedury związane z rich snippets są już domyślnie skonfigurowane w ustawieniach nowej wersji platformy. Oznacza to, że właściciele sklepów nie muszą wkładać dodatkowej pracy w modyfikowanie tej funkcji.

Podsumowanie

Magento 2 jest z pewnością wypełnione znacznie większą ilością przydatnych cech w porównaniu do Magento 1. Oczywiście starsza wersja to wciąż dobra platforma – w końcu to ona budowała reputację marki od samego początku. Jeśli jednak chcesz zwiększyć swoje dochody i korzystać z nowych funkcji, dobrze jest przemyśleć aktualizację z Magento 1 na Magento 2.

Chcesz przejść na z Magento 1 na wersję 2?

Pomożemy Ci