Laravel czy CMS- co jest lepsze dla e-commerce?

Denis Peszka
Autor: Denis PeszkaTech Lead

Istnieje wiele korzyści, które wynikają z tworzenia sklepów internetowych, porównywarek cenowych oraz innych stron, które należą do branży e-commerce przy użyciu frameworku Laravel. Często jednak firmy decydują się na skorzystanie z gotowego CMS-a jak WordPress, Drupal albo PyroCMS, aby uprościć proces zarządzania treściami. W niektórych przypadkach jest to świetne rozwiązanie, a w innych sytuacjach jedynie przyczynia się do wydatku niepotrzebnych sum pieniędzy. Dlaczego tak jest? Co wybrać- Laravel czy CMS? Ten artykuł odpowie na to pytanie.

Co lepsze- Laravel czy CMS?

Laravel a CMS – czym się różnią?

  • CMS oznacza Content Management System, czyli system zarządzania treścią. Jak sama nazwa wskazuje, CMS daje właścicielowi strony możliwość zarządzania contentem. Po jej stworzeniu właściciel otrzymuje login oraz dostęp do różnych funkcji.
  • Bez umiejętności programowania można zmienić tekst na stronie, dodawać produkty, zmieniać ceny oraz wykonywać wszelkie inne ważne funkcje. Nie musisz w takiej sytuacji polegać na developerach, aby wprowadzać modyfikacje na istniejącej stronie.
  • Framework Laravel to inaczej specjalny kod z ustaloną z góry liczbą reguł, jakie rządzą jego działaniem. Pozwala to programistom tworzyć moduły oraz aplikacje za pomocą domyślnych funkcji z biblioteki przy użyciu PHP jako głównego języka programowania.

Sam Laravel może składać się także z dodatkowych frameworków, które obsługują inne funkcje. Dzięki pracy z nimi programiści mogą dowolnie ingerować w działanie strony, jednak sama witryna musi być utrzymywana przez zespół IT. Osoba bez umiejętności technicznych zagubiłaby się w języku programowania oraz w funkcjonalnościach strony internetowej. Oprócz Laravel popularnymi frameworkami są także CodeIgniter oraz Zend Framework.

Dlaczego skorzystać z systemu CMS?

Przyjrzyjmy się korzyściom, jakie dają systemy CMS na przykładzie najpopularniejszego z nich – WordPressa.

Tani koszt

Stworzenie strony na takim CMS jest bardzo oszczędne. Samo utrzymanie także pochłania mniej środków finansowych, ponieważ nie musisz zatrudniać programisty za każdym razem, gdy chcesz wprowadzić małe poprawki na stronie lub zaktualizować jej treść.

Przyjazne dla SEO

Strony zbudowane na WordPress mają prosty i stały kod, dzięki czemu są łatwiejsze w indeksowaniu przez Google. Inne elementy SEO jak meta opisy oraz meta tagi mogą być w każdej chwili modyfikowane, dając Ci większą kontrolę nad pozycjonowaniem strony w Internecie.

Responsywny design

WordPress automatycznie dostosowuje się do wymagań responsywnego designu, dzięki czemu nie musisz tworzyć dwóch osobnych stron na inne urządzenia.

Wady korzystania z CMS

Analizując wspomnianego wyżej WordPressa, ma on ograniczone możliwości rozbudowy sklepu internetowego. Aby uruchomić funkcję e-commerce, CMS wykorzystuje wtyczkę WooCommerce, którą wystarczy zainstalować na postawionej wcześniej stronie i gotowe. Takie rozwiązanie z pewnością jest korzystne dla początkujących sklepów internetowych, ale nie dla dużych e-commerce, którym zależy na personalizowanych funkcjonalnościach. Dla porównania, frameworki takie jak Laravel, dzięki specyficznej budowie oferują bardzo dużą dowolność w tworzeniu sklepów internetowych, tym samym dając duże pole do popisu programistom.

Istotny problem może stanowić również bezpieczeństwo. Chcąc zwiększyć możliwości sklepu na WordPressie, konieczne będzie instalowanie kolejnych wtyczek. A jak wiadomo – im więcej wtyczek z niesprawdzonych źródeł, tym większe prawdopodobieństwo naruszenia bezpieczeństwa sklepu.

Dlaczego warto zbudować sklep internetowy z Laravel?

Dobrze jest zaznaczyć fakt, że wiele zależy od Twoich osobistych preferencji oraz od tego, kogo zatrudniasz do zrealizowania swojego zadania. Wielu developerów wybiera właśnie Laravel jako oprogramowanie sklepu internetowego, gdyż pozwala on skoncentrować się im bardziej na kodowaniu niż na aspektach wizualnych. Dodatkowo mogą w swojej pracy bazować na doświadczeniu i pomysłach zgromadzonych przez aktywną społeczność. Korzyści odnoszą oczywiście nie tylko developerzy, ale i właściciele firm. Oto kilka głównych korzyści, jakie daje Laravel.

Gotowe rozwiązania

W omawianym frameworku istnieją paczki stworzone specjalnie pod potrzeby e-commerce. Oczywiście możesz tworzyć swoje rozwiązania od zera, jednak może to zająć trochę czasu, a sami programiści muszą odznaczać się wysokimi umiejętnościami. Same paczki są wyposażone w listę funkcji. Daje Ci to możliwość zarządzania wszystkim – od sprzedaży, do bezpieczeństwa strony i wiele więcej. Zostaniesz wyposażony w kod, dzięki któremu będziesz mógł dostosować workflow platformy pod swoje potrzeby. Wszystko, co zostało zawarte w paczce, może zostać skonfigurowane według upodobań.

Dodatkowo same paczki są darmowe – z kosztem będzie wiązało się wynajęcie odpowiednich programistów. Działanie paczek jest niezależne od systemu. Oznacza to, że nie znajdziesz się w sytuacji, gdzie sklep doświadcza opóźnień w działaniu z powodu aktualizacji systemu.

Nieskończone możliwości personalizacji

Lravel oferuje wiele wbudowanych funkcjonalności oraz zakupowych rozwiązań jak Aimeos (darmowa i open sourceowa paczka dla sklepów internetowych) czy AvoRed (darmowy, open sourceowy modularny koszyk zakupowyz możliwością personalizacji), dzięki którym możesz łatwo korzystać z dostępnych komponentów jak wyszukiwanie produktów, filtry, proces rozliczenia itp. Innym rozwiązaniem jest zlecenie developerom stworzenia ich wersji pod swoje potrzeby. Z tego względu złożoność projektów tworzonych z wykorzystaniem Laravel może sięgać od prostych stron do rozbudowanych sklepów internetowych.

Skalowalność w celu późniejszego rozwoju

Laravel ze względu na swoją modularność oraz architekturę MVC pozwala tworzyć rozwiązania architektoniczne już na starcie, a następnie stopniowo je modyfikować wraz z rozwojem samego biznesu. Oprócz tego istnieją także tzw. mikroframeworki oparte na Laravel jak Lumen, który pozwala tworzyć internetowe aplikacje oraz zarządzać ich komponentami niezależnie.

Nacisk na bezpieczeństwo

Gdy sprzedajesz w Internecie, wszystko rozchodzi się wokół płatności – wiąże się to także z dużą odpowiedzialnością. Pieniądze klientów oraz ich prywatne dane zawsze muszą być bezpieczne. Laravel jako oprogramowanie sklepu internetowego ma wbudowaną ochronę przed atakami Cross-site scripting (XSS), Cross-site request forgery (CSRF) oraz wstrzykiwania SQL (SQL injection). Dzięki temu Twoja baza danych nigdy nie zostanie naruszona. Takie funkcje jak autoryzacja użytkownika czy funkcjonalności z ograniczonym dostępem są łatwe do zaimplementowania.

Bezpieczna integracja aplikacji trzecich

Laravel oferuje API wspierającej integrację różnorodnych form płatniczych jak Stripe, PayPal czy nawet Blockchain Wallet API, systemów back-office, usług mailingowych oraz narzędzi analitycznych.

Wysoka wydajność

Wydajność ma kluczowe znaczenie, gdyż klienci przeglądają w jednej chwili mnóstwo stron produktowych, szybkość ich ładowania przekłada się na user experience. Laravel świetnie sobie radzi w przypadku optymalizacji wydajności. Indeksowanie bazy danych, redukcja zużycia pamięci oraz inne techniki zwiększające szybkość działania strony są łatwe do wprowadzenia z oprogramowaniem do sklepu internetowego Laravel.

Wady korzystania z Laravel

Oczywiście każde narzędzie ma też swoje słabe strony. Warto o nich wiedzieć. Trudno jest znaleźć dobrych programistów Laravel, mimo że PHP jest bardzo popularnym językiem. Niemniej jednak na pewno będziesz zadowolony, gdy skorzystasz z usług sprawdzonego software house'u. Mimo tego, że paczki dla oprogramowania do sklepu internetowego Laravel tworzy się łatwo oraz mają one bogate funkcjonalności, to jednak jest ich stosunkowo mało. Może nie stanowi to dużego problemu, ale jednak do pewnego stopnia ogranicza Twoje wybory.

Aktualizacja frameworku może być nieraz problematyczna. Spowodowane jest to brakiem ciągłości między kolejnymi wersjami. Powracamy tutaj do pierwszego punktu – potrzebny jest zespół dobrych developerów, aby nie przysporzyć sobie kolejnych kłopotów. Społeczność związana z Laravel jest stosunkowo mała, a większość jej członków pochodzi z USA. Może to w niektórych sytuacjach tworzyć problemy dla developerów z innych krajów.

Laravel czy CMS - jaką decyzje podjąć?

WordPress posiada plugin o nazwie WooCommerce, który został stworzony z myślą o budowaniu sklepów internetowych. Posiada on setki gotowych szablonów, a sama wtyczka WooCommerce pozwala wprowadzać nieograniczoną liczbę produktów, tworzyć oferty specjalne, kupony oraz integruje najważniejsze systemy płatnicze. W tym przypadku taki CMS jak WordPress sprawdziłby się dobrze przy stosunkowo prostych sklepach.

Jeśli jednak zamierzasz sprzedawać więcej niż 10 000 produktów oraz stale rozbudowywać swój asortyment, Laravel będzie lepszym wyborem niż CMS. Dlaczego? Oferuje on większe możliwości dostosowania sklepu pod swoje potrzeby oraz wyższy poziom bezpieczeństwa i wydajność, które są bardzo ważne w przypadku większych sklepów internetowych.

Tak czy inaczej, decyzja należy do Ciebie – ustal, jakie masz potrzeby i dokonaj dobrego wyboru.

Chcesz dowiedzieć się jakie usługi związane z Laravel wykonujemy?

Przechodzę dalej
Udostępnij artykuł: