Jaki wpływ może mieć PIM na Twój ecommerce?

Data dodania:

PIM

Jaki wpływ może mieć PIM na Twój ecommerce?

Product Information Management, czyli po polsku zarządzanie informacją produktową, to zagadnienie, które coraz częściej można spotkać w rodzimej branży e-commerce. W nieustannym wyścigu na rynku i bliźniaczo podobnych ofert, często decydujące znaczenie ma sposób przedstawienie opisów towaru. Im bardziej rozbudowany i kreatywny opis, w sposób obrazowy dostarczający informacji na temat danej pozycji ze sklepu, tym większe szanse, że klient dokona decyzji o zakupie. Jaki wpływ może mieć PIM na Twój ecommerce?

W czasach, gdy sklepy internetowe nie tylko wspierają tradycyjne, stacjonarne biznesy, ale często wręcz są samodzielnym biznesem, to zarządzanie produktem i informacjami o nim stało się bardzo ważne. Jest to szczególnie trudne dla e-commerce, które mają wiele zaindeksowanych produktów, a dodatkowo wykorzystują wiele kanałów do budowania sprzedaży. W takiej sytuacji zastosowanie PIM może przynieść wymierne korzyści, które znajdą swoje odzwierciedlenie także w wynikach sprzedaży.

Na co bezpośrednio może przełożyć się Product Information Management?

Wzrost zaufania ze strony klientów

Zaufanie ze strony klientów to podstawa sprzedaży. Szczególnie, jeśli zależy nam na wysokim lifetime value clienta czy też upsellingu – by budować te elementy e-commerce kluczowa jest wiara ze strony klientów, że nasza oferta rzeczywiście przedstawia najwyższą jakość i wyróżnia się na rynku.

Wspomniane zaufanie przekłada się także na system rekomendacji. Nie tylko w kwestii ocen produktów na stronie i recenzji, ale także w rozmowach ze znajomymi, co ma zazwyczaj kluczowy wpływ na ostateczną decyzję. Jak podają statystyki – nawet 69% osób stara się wypróbować produkt, który podczas prywatnych spotkań polecili im bliscy znajomi. Ta jedna dana statystyczna pokazuje, jak duży wpływ na wzrost e-commerce może mieć zaufanie klienta.

Tymczasem dzięki Product Information Management rośnie zaufanie klientów do naszego asortymentu, co jest przecież kluczowe w zakupach internetowych. Jedna rzecz to ścieżka klienta (customer journey) i odpowiedni user experience, a druga to zadowolenie z zakupionego towaru. Ważna jest tutaj nie tylko jego jakość, ale także przejrzystość i rozbudowane informacje o towarze.

Jaki wpływ może mieć PIM na Twój ecommerce?

Klient po kontakcie z produktem na stronie internetowej powinien wiedzieć, co go charakteryzuje, czym się wyróżnia, a także jak prezentuje się na tle konkurencyjnych produktów z tego samego segmentu. Poprzez PIM nie tylko łatwo rozbudujemy tego typu informacje, ale też skutecznie wyłapiemy wszelkie błędy w kartach produktowych, które mogłyby wpływać na spadek zaufania. Korzystając z PIM współczynnik błędów spada zazwyczaj do 3-5%. Przedstawiając rzetelne, zgodne z prawdą i spójne informacje, możemy wpłynąć na decyzję zakupową klienta.

Budowanie sprzedaży zagranicą

Prężnie działająca sprzedaż na kilku rynkach to marzenie każdego przedsiębiorcy, który działa w branży internetowej. Jeśli od samego początku myślimy o skalowaniu biznesu i widzimy potencjał wdrożenia go także zagranicą, to PIM może być narzędziem, które znacząco ułatwi ten proces.

W jaki sposób? Większość tego typu systemów oferuje możliwość zarządzania tłumaczeniami. Wszystkie informacje są ujednolicone i skategoryzowane. Dzięki temu dodawanie nowych wersji językowych dla produktu nie stanowi dużego problemu.

Jednocześnie dzięki Product Information Management omijamy problem kilkukrotnych iteracji i wielokrotnego wprowadzenia tej samej zmiany w różnych kanałach. Poprzez centralne zarządzanie i możliwość eksportu danych oraz łatwej integracji, wystarczy zmianę wprowadzić tylko w PIM, a potem w prosty sposób zaimplementować ją w innych kanałach sprzedaży.

Nowy kanał sprzedaży

Nowoczesna sprzedaż w sieci to działanie na wielu polach. Tradycyjny e-commerce to tylko podstawowe wsparcie. Możemy bez problemów dopasować jego ofertę do produktów w sklepie stacjonarnym. Jednak, gdy pojawia się nowy kanał sprzedaży, z innymi rabatami i ofertą, np. aplikacja mobilna, to pojawiają się schody. PIM pomaga ograniczyć przeszkody na drodze do zwiększenia sprzedaży.

Jaki wpływ może mieć PIM na Twój ecommerce?

Centralne repozytorium w postaci Product Information Management pozwala wygodnie zarządzać ofertą dla poszczególnych kanałów. W jednym panelu możemy ustawić różne ceny dla różnych kanałów i dopasować do nich rabaty. Wszystkie kanały edytujemy w jednym miejscu, co zwiększa przejrzystość informacji.

Łatwe rozszerzanie asortymentu

Sklepy internetowe to zazwyczaj bardzo regularne zwiększanie asortymentu. Co i rusz pojawiają się nowe produkty oraz nowe modele poszczególnych flagowych towarów. Gdy ważne jest, by wprowadzać je szybko i sprawnie, to z pomocą przychodzi Product Information Management.

Wykorzystanie procesów normalizacji i mapowania będzie bardzo przydatne przy wprowadzaniu nowego asortymentu. Nawet jeśli produkty znacząco się różnią od obecnego stocku (np. jest to inny producent), to dzięki PIM łatwo wprowadzić nową standaryzację dla dodatkowej kategorii towarów. Synchronizacja oferty ze wszystkimi kanałami sprzedaży niewątpliwie także będzie dużym plusem. To znacząco ułatwia kontrolę nad ofertą sklepu w różnych miejscach.

Przedsprzedaż kluczem do budowania ruchu

Zazwyczaj w ofercie od czasu do czasu pojawiają się produkty, na które szczególnie czeka grupa docelowa. Może to być nowy, flagowy model znanej marki, wobec którego są ogromne oczekiwania. Jego wprowadzenie do sklepu może mieć znaczący wpływ na zwiększenie ruchu w witrynie, a także na wzrost sprzedaży. Powiedzmy, że będzie to nowa część kultowej gry lub też nowy model telewizora znanej marki elektronicznej. Wówczas taki produkt jest priorytetem, a jego szybkie wprowadzenie może być ogromnym handicapem względem konkurencji.

Dlatego też warto o takiej nowości informować jak najszybciej i to w sposób spójny na wszystkich kanałach. Dzięki PIM nie tylko łatwo zoptymalizujemy wszystkie procesy, ale też niektóre z nich zautomatyzujemy. Dostosowanie procesu pobierania, przygotowania i wystawiania informacji o potencjalnie hitowych produktach będzie w tym wypadku kluczem.

Czy PIM dla każdej firmy okaże się narzędziem must have? Nie, w przypadku małych sklepów funkcjonalności są w tym wypadku mocno ograniczone. Jednak rozbudowany e-commerce, działający na wielu polach sprzedaży i z szybko rosnącym asortymentem, może wykorzystać dla zwiększanie zysków Product Information Management. Powyższe przykłady w praktyce pokazują, jak te zyski osiągnąć!