Jak zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego?

Wraz ze wzrostem popularności sklepów internetowych, wzrosło również ryzyko wystąpienia wielu oszustw, polegających między innymi na wykradaniu danych osobowych i finansowych klientów. Każda platforma e-commerce w dzisiejszych czasach powinna zadbać o wysokie standardy bezpieczeństwa. W dzisiejszym artykule podpowiadamy w jaki sposób można tego dokonać.

Bezpieczeństwo w e-commerce

Według raportu Eurostat [1] w 2017 roku 75% społeczeństwa korzystało z internetu, z czego 45% dokonało co najmniej jednego zakupu w sklepach internetowych. Oznacza to, że prawie połowa internautów pochodzących z Polski zakupiła w sieci dowolny produkt. W całej Europie zakupów przez internet dokonuje aż 68% ludzi – najwięcej w Anglii (82%), a najmniej w Rumunii (16%).

Jak widać na powyższych statystykach, duża część społeczeństwa w Europie oraz w Polsce woli zakupy za pośrednictwem sklepów internetowych, a nie stacjonarnych. Powodem tego jest o wiele większy wybór, lepsze ceny oraz wygoda. Użytkownik siedząc w domu może przeglądać oferty dziesiątek, a nawet setek sklepów, wybrać najkorzystniejszą ofertę oraz za pomocą kilku kliknięć zamówić wybrany towar.

Nie sposób się więc też dziwić, że powstaje coraz więcej sklepów internetowych, które starają się ze sobą rywalizować na wiele sposobów. Prócz szerokiej oraz konkurencyjnej oferty sklepy muszą zadbać o bezpieczeństwo użytkowników. Nikt bowiem nie dokona zakupu w danej firmie jeżeli ma podejrzenia, że jego dane osobowe oraz finansowe mogą dostać się w niepowołane ręce.

Bezpieczeństwo ma ogromny wpływ na to, czy klient zdecyduje się na zakup w naszym sklepie, czy też nie. W dalszej części artykułu przedstawiamy kilka sposobów na to, jak zadbać o ten element i jednocześnie wzbudzić zaufanie wśród użytkowników.

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sklepie internetowym?

Wiemy już, że bezpieczeństwo użytkowników jest najważniejsze. W tym akapicie opiszemy praktyki, które pomogą w tym, by użytkownicy czuli się swobodnie oraz bezpiecznie w sklepie internetowym.

Odpowiedni regulamin sprzedaży

Klientom poczucie bezpieczeństwa daje poprawnie sformułowany regulamin zakupów. Powinien on zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące zakupów, płatności, dostawy, zwrotów, reklamacji oraz innych not, jednocześnie być czytelny dla osoby nieznającej terminologii prawnej.

Regulamin powinien informować klienta w jaki sposób może on zapłacić za towar oraz jak może go zwrócić lub zareklamować wraz z czasem, w którym wszystko zostanie zrealizowane. Należy również wystrzec się sporej ilości zakazów oraz nakazów, gdyż zniechęca to do dokonania zakupu.

Sugerujemy nie kopowiać regulaminów z innych sklepów internetowych, gdyż nie świadczy to o profesjonalizmie. Klient widząc zduplikowaną treść może pomyśleć, że nie traktuje się go poważnie i automatycznie zapali mu się czerwona, ostrzegawcza lampka „z tyłu głowy”.

Certyfikat SSL

Najważniejszym czynnikiem bezpieczeństwa jest certyfikat SSL. Dzięki niemu wszystkie dane osobiste oraz finansowe klienta są szyfrowane i istnieje wręcz zerowa szansa na ich łatwe pozyskanie przez osoby trzecie. W dzisiejszych czasach powinno być to standardem każdego sklepu internetowego. Jeszcze do niedawna szyfrowano wyłącznie newralgiczne podstrony, czyli takie, na których klient podaje swoje dane. Dzisiaj sugeruje się zainstalowanie certyfikatu na całej domenie.

Nowe aktualizacje do przeglądarek internetowych sprawiły, że od razu wyświetlana jest informacja o tym, że strona nie posiada zainstalowanego certyfikatu SSL. Jest to sygnał dla klienta, że jego dane mogą zostać wykradzione.

Chcąc poprawić bezpieczeństwo w sklepie internetowym powinniśmy z pewnością zainstalować wyżej wspomniany certyfikat SSL.

bezpieczenstwo w ecommerce

Baza danych klientów

Posiadając dane klienta, zarówno osobiste jak i finansowe, zobowiązani jesteśmy do odpowiedniego ich przechowywania. Rozumieć przez to należy, że serwer, na którym trzymamy dane powinien być doskonale zabezpieczony. Jeżeli ten proces powierzamy zewnętrznej firmie, to ona jest odpowiedzialna za wszystkie te elementy. Ważne jest również zabezpieczenie danych hasłem, które znane jest tylko uprawnionym osobom.

Kopia zapasowa sklepu

Niezwykle ważną czynnością wpływającą na bezpieczeństwo sklepu jest regularne tworzenie kopii zapasowych. W przypadku wystąpienia problemów, które uszkodziły by bazę danych, tracimy wiele rzeczy, m.in. bazę klientów oraz produktów.

Konta dostępu

Administrator sklepu internetowego może z poziomu panelu dokonać wszelkich zmian na platformie – zmienić ceny, produkty, wydobyć dane, itd. My, jako administratorzy, powinniśmy ustawić bardzo silne hasło dostępu do wspomnianego panelu. Często automatycznie wybieramy takie, które zawiera nasze imię, datę urodzin albo jest często przez nas używane w innych serwisach.

5 grudnia 2017 roku do sieci wyciekło 1,4 miliardów danych do logowania, w tym 10 mln haseł do polskich kont. Według informacji zawartych w znanych serwisie technologicznym[2], po analizie okazało się, że najpopularniejsze hasła w Polsce to: 123456, 123456789, qwerty, password, 111111, 12345678, polska, misiek, monika, zaq12wsx, 1234. Spośród 10 milionów haseł, te powtarzały się najczęściej. Jak widać są one bardzo proste. Jeżeli nasz sklep stanie się popularny, to możemy być prawie pewni, że wielu adeptów włamywania się do stron internetowych spróbuje takich kombinacji, jak np. admin/123456 lub admin/qwerty.

Hasło dostępu powinno być silne i jak najbardziej bezpieczne, dla przykładu - !)D8x!—x$l^pp4#!. Taki ciąg znaków niemalże uniemożliwia ręczne, jak i automatyczne złamanie hasła.

Aktualizacje skryptu

Niezależnie od tego jakiego skryptu używamy do prowadzenia sklepu, powinniśmy zadbać o to, by był on regularnie aktualizowany. Nowsze wersje oprogramowania najczęściej zawierają tak zwane łatki, które poprawiają bezpieczeństwo. Starsze wersje rozpracowywane są przez hackerów, którzy z każdym dniem próbują złamać ich zabezpieczenia.

Stały nadzór IT

Ostatnim krokiem, który może wspomóc bezpieczeństwo sklepu internetowego zarówno dla klienta, jak i dla właściciela jest nadzór IT. Nie musimy zatrudniać grona specjalistów, którzy zaopiekują się naszym sklepem. Proces ten możemy powierzyć zewnętrznej firmie, która w ramach swoich działań przeprowadzi wszystkie aktualizacje, dokona konkretnych zmian, zainstaluje certyfikat SSL oraz pomoże w prowadzeniu platformy e-commerce.

Podsumowanie – 7 kroków poprawiających bezpieczeństwo sklepu internetowego

W dzisiejszym artykule dowiedzieliśmy się, w jaki sposób możemy zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego. Ważne dla nas było poruszenie obu stron – czyli klienta oraz właściciela, ponieważ zarówno my, jako osoby prowadzące sklep, tak jak i użytkownicy kupujący u nas produkty, powinniśmy czuć się bezpiecznie.

Wprowadzając pewne zmiany w sklepie oraz powierzając nadzór zespole specjalistów IT, gwarantujemy sobie i klientom najwyższe standardy bezpieczeństwa, tym samym wpływamy na konwersję sprzedaży oraz zadowolenie użytkowników.