Jak wypromować sklep internetowy? 7 skutecznych porad marketingowych

Data dodania:

Nawet najbardziej rozbudowany sklep online z bogatą bazą produktów i doskonale skomponowaną architekturą strony nie odniesie sukcesu bez odpowiedniej promocji. Zabiegi marketingowe nakręcają sprzedaż, pozwalają rozwijać działalność i zdobywać nowych klientów. Dowiedz się, co możesz zrobić, aby zmaksymalizować zyski i umocnić pozycję Twojego sklepu na rynku internetowym, oraz jakie narzędzia Ci w tym pomogą. Przedstawiamy poradnik dla sprzedawców i nie tylko.

1.Pozycjonowanie stron to podstawa marketingu internetowego

Jakiekolwiek działania mające na celu zareklamowanie sklepu lub konkretnego produktu spalą na panewce, jeśli pominiemy najważniejszy aspekt marketingu w sieci – pozycjonowanie strony. Otóż widoczność w wyszukiwarkach jest kluczowym czynnikiem, który ma bezpośredni wpływ na popularność Twojego serwisu. Zastanów się, który sklep klienci będą odwiedzać chętniej: ten przy głównej ulicy w centrum miasta czy lokal schowany między domkami na przedmieściach? Analogicznie wygląda to w przestrzeni internetu, dlatego pozycjonowanie powinno być Twoim priorytetem. W tym celu warto zapoznać się z dziedzinami takimi jak SEO, link building, content marketing czy analityka internetowa. Tutaj przeczytasz więcej na temat optymalizacji witryny pod wyszukiwarki. metody marketingowe

2.Reklamuj się poprzez inne strony

Z pozycjonowaniem strony łączą się także działania na innych obszarach, obecność w wielu miejscach. Nazwa Twojego sklepu powinna pojawiać się jak najczęściej w artykułach sponsorowanych na blogach i w serwisach z danej branży, w komentarzach, w dyskusjach na forach, w social mediach. Oczywiście nie znaczy to, że powinieneś wynająć zawodowego spamera albo uruchomić narzędzia do zaśmiecania cudzych stron – nienachalna strategia promocyjna jest jak najbardziej wskazana, ale należy prowadzić ją w sposób przemyślany i w miarę możliwości subtelny. Najlepiej poszukaj serwisów, na których za pewną opłatą możesz umieszczać merytoryczne teksty zawierające odnośniki do twojego sklepu.

 3.Załóż bloga firmowego

Obecnie powszechną praktyką wśród przedsiębiorców jest prowadzenie dodatkowych kanałów swojej firmy. Możesz rozważyć na przykład założenie bloga sklepu, gdzie będziesz publikować artykuły tematycznie dostosowane do rodzaju Twojej działalności. Im ciekawsza będzie treść, im ładniejsza szata graficzna strony, tym bardziej atrakcyjny stanie się sam sklep. Pamiętaj, żeby urozmaicać teksty dużą ilością estetycznych obrazków i zdjęć, dbać o właściwy dobór słów kluczowych i trafne linkowanie. Ważna jest też regularność dodawania wpisów oraz reagowanie na potrzeby użytkownika – nie pozwól, by Twój blog stracił zainteresowanie czytelników.

4.Udzielaj się na portalach społecznościowych

Warto też (a nawet trzeba!) wprowadzić swoją markę do świata social mediów. Serwisy społecznościowe, umiejętnie wykorzystane, mogą stać się potęgą marketingu. Stwórz swój profil na Facebooku i Instagramie, gdzie będziesz zamieszczać treści zgodnie z obowiązującymi konwencjami. Żeby naprawdę tam zaistnieć, trzeba wykazać się dużym wyczuciem – Twoje posty powinny być dostosowane do grupy docelowej, zwięzłe i przykuwające uwagę, zawierać grafiki lub filmy oraz zachęcać do interakcji. Dobrze sprawdza się humorystyczny, nieformalny ton. Postaraj się, aby skłonić użytkowników do komentowania i dalszego udostępniania, a istnieje duża szansa, że dotrzesz w ten sposób do szerszego grona odbiorców.

marketing

5. Oferuj promocje i rabaty

Specyfika działalności, jaką jest prowadzenie sklepu internetowego, wymaga wdrożenia strategii typowej dla sektora sprzedaży. Mamy tutaj duże pole do popisu: od wszelkiego rodzaju transakcji wiązanych (kup 2 za 1), przez sezonowe obniżki cen, po specjalne rabaty na określony asortyment. Jakąkolwiek organizujesz promocję, zadbaj o to, by była ona przede wszystkim widoczna i trafiła do jak największej liczby klientów. Sama przecena nie zawsze wystarczy, warto też opatrzyć okazję oryginalną reklamą, najlepiej okolicznościową. Na przykład w okresie świątecznym skupiamy się na sprzedaży prezentów i ozdób, w miesiącach letnich oscylujemy wokół tematu wakacji. Kluczem jest kreatywność.

6.Newsletter dla stałych klientów

Zachęcamy także do stworzenia listy mailingowej, która pomoże Ci utrzymać kupujących na dłużej. Wymaga to dodatkowej pracy i niesie ze sobą kolejne obowiązki, ale w znaczącym stopniu przyczynia się do promocji sklepu. W regularnych mailach (co tydzień, co miesiąc) możesz wysyłać informacje o rabatach, nowych produktach czy aktualnych postach na blogu. Miej jednak na uwadze kilka zasad: nie wolno bombardować klientów nadmiarem treści, Twoje wiadomości muszą być przejrzyste, konkretne i dopracowane pod kątem stylistycznym, powinny też zawierać zwroty grzecznościowe. Odwiedzający sklep zapisuje się na newsletter dobrowolnie, a najlepiej zachęcić go do tego, umieszczając odpowiednią opcję na stronie głównej lub na stronie zawierania transakcji.

7.Analizuj na bieżąco

Jeżeli już od pewnego czasu zajmujesz się marketingiem internetowym, na pewno chciałbyś wiedzieć, jakie realne efekty przyniosły Twoje działania. Co robisz dobrze, a nad czym powinieneś popracować? Jaka forma reklamy jest najbardziej skuteczna? Jak planować akcje promocyjne? Odpowiedzi na wszystkie te pytania udziela analityka internetowa. Przy pomocy odpowiednich narzędzi, takich jak powszechnie używany Google Analytics, sprawdzisz statystyki odwiedzin twojego sklepu, okresy największego i najmniejszego ruchu, popularne frazy i źródła aktywności klientów. Istotnym czynnikiem, który także powinieneś mieć pod kontrolą, jest tak zwany współczynnik odrzuceń – można interpretować go jako wyznacznik sukcesu komercyjnego sklepu.

marketing