Jak wykonać testy AB aplikacji internetowych?

Data dodania:

Prowadzenie strony internetowej to trudne zadanie. W grę wchodzi zdobywanie ruchu, konwersja odwiedzających klientów oraz optymalizacja wszelkich innych czynników. Jeśli dodatkowo Twoja strona posiada liczne interaktywne funkcje, to zalicza się ją tak naprawdę do aplikacji internetowych. Jak zatem dostosować każdy z jej elementów tak, aby działał jak najlepiej? Z pomocą przychodzą tutaj testy AB. W tym artykule bliżej przyjrzymy się temu, jak powinny być wykonywane.

Testy AB i ich zastosowanie

Czym są testy AB?

Liczba osób odwiedzających Twoją stronę internetową równa się liczbie możliwości rozwoju Twojej firmy poprzez pozyskiwanie nowych klientów i budowanie relacji z tymi już istniejącymi. To właśnie współczynnik konwersji decyduje o tym, jaki odsetek z odwiedzających przemieni się w klientów. Firmy chcą, aby odwiedzający podjęli na stronie odpowiednie działania – liczba osób, które takie działania podjęły podzielona przez liczbę wszystkich odwiedzających to właśnie współczynnik konwersji.

Jednym ze sposobów na skuteczną optymalizację tego wskaźnika są właśnie testy AB. Polegają one na przedstawieniu odwiedzającym dwóch wariantów tej samej strony internetowej oraz analizowaniu tego, w jak odmienny sposób w zależności od wprowadzonych zmian odwiedzający się zachowują. Zmiany, które przyczyniały się do lepszych wyników, zostają zachowane na głównej wersji strony internetowej, co przekłada się na lepszą konwersję.

6 kroków do wykonania testów AB

Oto schemat tego, jak wygląda proces przeprowadzania tego typu testów:

1. Zbierz dane

Przeprowadzana przez Ciebie analityka da wgląd w to, gdzie najlepiej rozpocząć optymalizację. Najlepiej jest zacząć od obszarów o dużym natężeniu ruchu, ponieważ pozwoli to na szybsze gromadzenie danych. Szukaj także podstron z niskimi współczynnikami konwersji lub wysokimi współczynnikami odbicia, gdyż poprawa ich funkcjonowania przyniesie widoczne rezultaty.

2. Określ cele

Twoje cele będą wyznacznikiem tego, czy wprowadzona wariacja przyczynia się do lepszego funkcjonowania oryginalnej wersji. Przykładowe cele to kliknięcia danego przycisku lub linku, wypełnienie formularzu kontaktowego, zapisanie się na newsletter czy też zakup produktu.

3. Ustal, które elementy chcesz optymalizować

Po określeniu celów możesz zacząć generować pomysły odnośnie do testów AB. Które czynniki można poddać optymalizacji? Dlaczego ich zmiana miałaby przełożyć się na lepsze działanie obecnej wersji? Kiedy już stworzysz taką listę pomysłów, uszereguj je pod względem oczekiwanego wpływu i trudności w realizacji.

4. Stwórz wariacje

Podczas testów AB zmianie możesz poddać praktycznie każdy element – dostosować kolor przycisku, zmienić kolejność pól w formularzu, ukryć elementy nawigacyjne lub nawet dodać coś zupełnie nowego. Wiele z narzędzi do takich testów posiada wizualny edytor, który pozwala w łatwy sposób wprowadzać takie zmiany.

5. Przeprowadź eksperyment

Uruchom testy i czekaj na odwiedzających. W tym momencie odwiedzający Twoją stronę będą losowo przypisywani do grupy kontrolnej oraz do wersji z wprowadzonymi zmianami. Każda ich interakcja w przypadku obu wariantów jest mierzona, liczona i porównywana w celu określenia, która wersja działa najlepiej.

6. Przeanalizuj rezultaty

Po zakończeniu eksperymentu nadszedł czas na analizę wyników. Twój program do testowania A/B zaprezentuje dane z eksperymentu i pokaże Ci różnicę pomiędzy dwoma wersjami Twojej strony oraz wskaże, czy istnieje statystycznie istotna różnica.

4 porady przy wykonywaniu testów AB

Oto kilka wskazówek, które okażą się przydatne przy przeprowadzaniu omawianych testów:

1. Przeprowadź testy wstępne

Czy jakieś wyniki wydają się sprzeczne z intuicją? Czy test został prawidłowo przeprowadzony i czy cele zostały właściwie zdefiniowane? W wielu przypadkach czas poświęcony na testy akceptacyjne pozwala zaoszczędzić cenny czas, który w przeciwnym wypadku zostałby zmarnowany na interpretację błędnych wyników.

2. Testuj tylko jedną wariację w danym czasie

Dzięki temu możliwe jest dokładne odizolowanie wpływu zmiennej. Jeśli lokalizacja przycisku funkcyjnego i jego kolor są jednocześnie modyfikowane, niemożliwe jest określenie, która zmiana faktycznie wywołała zaobserwowaną różnicę w wynikach.

3. Przeprowadzaj tylko jeden test w danym czasie

Z tych samych powodów, o których mowa powyżej, wskazane jest przeprowadzenie tylko jednego testu na raz. Wyniki są trudniejsze do zinterpretowania, jeśli dwa testy były przeprowadzone równolegle, zwłaszcza jeśli dotyczyły tej samej podstrony/funkcji.

4. Poczekaj na rzetelność statystyczną przed podjęciem działań

Dopóki test nie osiągnie rzetelności statystycznej na poziomie co najmniej 95%, nie jest wskazane podejmowanie żadnych decyzji. Prawdopodobieństwo, że różnice w obserwowanych wynikach są efektem czystego przypadku, a nie dokonanych modyfikacji, jest bardzo wysokie.

Podsumowanie

Testy AB to sprawdzony sposób na skuteczne zoptymalizowanie jakości działania Twojej aplikacji internetowej. Przedstawione w tym artykule porady na pewno pomogą w tym, aby takie testy zostały zrealizowane jak najlepiej.

Autor: Jakub

Project Manager z zacięciem do marketingu i optymalizacji SEO. Stale poszukuje nowej wiedzy o technologiach oraz optymalizacji sprzedaży. Prywatnie zapalony motocyklista i fan sportów ekstremalnych.