Jak stworzyć skuteczny formularz kontaktowy na stronę www?

Denis Peszka
Autor: Denis PeszkaTech Lead

Kontakty to podstawa rentownego biznesu czy start-upu. Bez względu na to, czy klient docelowy to inna firma, czy też mówimy o sektorze B2C – kolejne leady generują sprzedaż i popularność firmy. Dlatego tak ważne jest, aby formularz kontaktowy na stronę był funkcjonalny i przede wszystkim skuteczny. Radzimy, jak to zrobić.

Skuteczny formularz kontaktowy na stronę www

To właśnie formularz najlepiej generuje zapytania o usługę czy specjalną ofertę. Z pozoru stworzenie formularza wydaje się proste, podobnie jak i ułożenie pytań, czy sposób osadzenie go na stronie. Okazuje się jednak, że jego skuteczność zależy od wielu, często wręcz mikroskopijnych czynników.

Dlaczego strona kontaktowa jest tak ważna?

Często uważa się, że najważniejsza jest oferta i dobre przedstawienie firmy, ale nie można zapomnieć o kluczowej roli strony kontaktowej. Gdy ktoś już zainteresuje się usługami danej firmy, to chce dowiedzieć się o niej więcej i znaleźć dane do bezpośredniego kontaktu. W tym celu kieruje się do często traktowanej po macoszemu zakładki, czyli „kontaktu”.

To tutaj powinny znajdować się wszelkie kluczowe dane takie jak siedziba firmy (np. zaznaczona na mapce), e-mail czy numer kontaktowy dla potencjalnych klientów. Warto jednak umieścić w tym miejscu także formularz kontaktowy, który według licznych badań znacząco zwiększa procent konwersji.

Dlaczego warto mieć formularz kontaktowy na stronie?

Formularz kontaktowy przez użytkowników często traktowany jest jako nieformalne, anonimowe zapytanie. „Co mi szkodzi podać maila?” – ludzie znacznie swobodniej podają swój adres poczty internetowej, niż dzwonią. Dlatego też taki formularz daje ogromne szanse w kontekście pozyskiwania leadów (także tych mniej kalorycznych), a potem zamienianie tych „zimnych kontaktów” na „gorące”, konwertujące finalnie w klientów.

Sam adres e-mail na stronie kontaktowej to także zbyt mało. Ile osób skopiuje maila, żeby wysłać zapytanie? W czasach wszechobecnego, sieciowego lenistwa – tylko nikły procent osób. Reszta chętnie wypełniłyby umieszczony na stronie formularz, szybszy i łatwiejszy w obsłudze.

Wysłać formularz jest także znacznie łatwiej niż zadzwonić – po pierwsze, nie wymaga to tak osobistego kontaktu (w rozmowie telefonicznej trudniej odmówić, gdy nie jest się zainteresowanym oferta), a po drugie nie zawsze mamy możliwość swobodnie rozmawiać, za to bez problemów możemy wysłać zgłoszenie kontaktowe, np. w towarzystwie dzieci czy podczas przerwy obiadowej w pracy.

Co zrobić, aby formularz kontaktowy na stronę był skuteczny?

Projektowanie formularza i poszczególnych zapytań to także element magii związanej z UX. Dopasowywanie pól czy nawet kolorów do wymagań użytkowników to bardzo ważny element, aby formularz ostatecznie konwertował w leady.

Liczba pytań

Przede wszystkim nie można przesadzać z liczbą pytań. Z reguły im mniej, tym lepiej. Przyjmuje się, że optymalną liczbą jest w tym wypadku trójka, np. imię i nazwisko, e-mail i treść zapytania. Każde kolejne pole zmniejsza szanse na konwersje. Dlatego też nie ma sensu prosić o informacje, które nie są dla nas konieczne, np. numer telefonu.

Klarowność przekazu

Przy okazji należy pamiętać o tym, że każde kolejne pytanie musi być jak najbardziej zrozumiałe i jasne. Nie może być żadnych wątpliwości co do tego, jakiej akcji oczekujemy od użytkownika. Odbiorca nie ma się domyślać – ma być pewien, jakie dane chcemy od niego pozyskać i w jakim celu.

Umiejscowienie formularza

Zakładka kontaktowa wydaje się w tym celu najbardziej racjonalnym rozwiązaniem, ale np. w przypadku landing page formularz powinien rzucać się w oczy od razu po wejściu na stronę. Ciekawym (skutecznym) rozwiązaniem jest także formularz kontaktowy w formie pop-upu, pojawiający się wraz z zagłębianiem w treść np. na poziomie 60% artykułu.

Łatwość wypełnienia

Warto postawić także na intuicyjność i dodatkowo ułatwić użytkownikom wypełnienie formularza kontaktowego na stronie. Rozwijana lista czy automatyczne podpowiedzi to kolejny sposób na zwiększenie konwersji. Im mniejsze zaangażowanie użytkownika, tym większe szanse na naszego leada. Można to osiągnąć dzięki specjalnym wtyczkom czy modułom.

Bezpieczeństwo danych

Ważne jest także bezpieczeństwo użytkownika i jego danych kontaktowych. Dlatego też ci bardziej świadomi wypełniają formularz kontaktowy na stronie tylko w tych witrynach, które wykorzystują szyfrowanie https i mają podaną politykę prywatności. Użytkownik ma prawo wiedzieć, w jaki sposób chronione są jego dane – to także wymóg ze strony RODO, ustawy, która weszła w życie 25 maja 2018 r.

Warto zabezpieczyć także siebie przed spamem ze strony robotów. Tutaj wystarczy reCAPTCHA, która odpowiednio zabezpieczy formularz. Najlepiej wybrać możliwie prostą weryfikację (np. zaznaczenie jednego pola), aby nie zniechęcać użytkownika. Ważne jest także regularne testowanie działania formularza. Z reguły, jeśli ktoś wypełnił już raz formularz i nie udało się go wysłać (np. błąd serwera), to nie wejdzie już ponownie na stronę i nie wypełni go ponownie. W rezultacie bardzo łatwo o utratę potencjalnego klienta.

Testowanie rozwiązań

Kluczowe jest jednak testowanie. Wpływ na skuteczność formularza kontaktowego na stronę www mogą mieć przecież nie tylko te wszystkie wyżej wymienione elementy, ale także kolor buttona czy też tekst CTA. Nie zawsze suche „wyślij” będzie najskuteczniejsze – warto zachęcić klienta nieszablonowym copy, np. „dołącz do grona zadowolonych klientów!” czy „wyślij, aby nie stracić szansy na finansowy sukces!”. Odpowiednio dobrany komunikat może mieć niebagatelne znaczenie dla skuteczności formularza.

Czy istnieje idealny formularz kontaktowy?

Pamiętajmy jednak, że przy projektowaniu i wdrażaniu formularza kontaktowego na stronę nie ma uniwersalnych zasad, które działają dla wszystkich. Są pewne wzorce zachowań, które warto uwzględnić w projekcie, ale kluczowe później i tak jest testowanie i optymalizacja poszczególnych pól, czy układu na bazie interakcji z użytkownikami. To dostosowywanie się do swojej grupy docelowej jest kluczem do sukcesu i w biznesie i w UX.

Potrzebujesz nowego formularza kontaktowego?

Napisz do nas
Udostępnij artykuł: