Jak rozkręcić startup?

Data dodania:

SEO

Pomysł i umiejętne wprowadzenie biznesu na rynek to jedna kwestia, ale potem kluczowe jest także odpowiednie wypromowanie startupu. W końcu jakie są korzyści z produktu/usługi, skoro nikt o nim nie wie? Żadne! Dlatego warto zastosować kilka sprawdzonych metod, które zwiększą rozpoznawalność firmy i pozwolą zdobyć nowych klientów.

Jak rozkręcić startup

Marketing podstawą budowania wizerunku i sprzedaż

Kiedyś na działania marketingowe mogły pozwolić sobie tylko największe firmy i korporacje takie jak Coca-Cola, Volkswagen czy Microsoft. Obecnie to już jednak standard. Mało tego – w dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prężnie funkcjonujący biznes bez sprawnie działającego marketera czy też całego, rozbudowanego działu marketingu.

Najpopularniejszym spojrzeniem na marketing jest marketing mix, składający się z czterech filarów – ceny (price), produktu (product), dystrybucja (place) i promocja (promotion). Dlatego też marketing to nie tylko wpływ na wizerunek i odbiór marki, ale także przede wszystkim wymierne wsparcie sprzedaży.

Za co powinien odpowiadać dział marketingu? Wszelkie akcje promocyjne, mające na celu maksymalizację sprzedaży. Wpływ na proces dystrybucji, aby marża ze sprzedaży była jak najwyższa. Odpowiedni dobór poziomu, aby usługa mogła być uznaną za konkurencyjną na rynku. Marketing to także profilowanie, czyli tworzenie grup odbiorców, którzy są potencjalnymi klientami. Strategia marketingowa powinna w zasadzie być stworzona jeszcze przed startem startupu, a potem regularnie wdrażana w życie na kolejnych etapach rozwoju firmy.

Growth Hacking jako szansa na rozwój

Uważasz, że nie stać Cię na tradycyjne, często kosztowne formy marketingu? Z pomocą przychodzi Growth Hacking. To hackowanie tradycyjnego marketingu. Oznacza to alternatywne formy promocji i reklamy, których nie stosuje konkurencja lub też wykorzystanie powszechnie znanych narzędzi w innowacyjny sposób. To metoda, która ma pozwolić zoptymalizować sprzedaż przy minimalizacji kosztów.

Growth Hacking jest doskonałym rozwiązaniem dla startupów z małymi budżetami, jako że nie wymaga ogromnych środków finansowych. Stawia na działania związane z marketingiem wirusowym, nie pochłaniające ogromnych kosztów. To virale, które poprzez swoją nietypowość czy kreatywność twórcy, same mają zdobywać popularność. Chodzi w dużej mierze o efekt kuli śnieżnej, czyli procesu, który startuje na małą skalę, ale z czasem zyskuje na sile i stopniowo się rozrasta.

Za Growth Hacking uważa się także działania, które mają na celu utrzymać obecnych klientów w zadowoleniu i skłonić ich do dalszego korzystania z usług startupu. To różnego rodzaju programy aktywizujące, które mają zwiększyć lifetime value konsumenta. Różnego rodzaju edycje specjalne czy limitowane wydania to gratka dla konsumentów, którzy zostali fanami marki, a jednocześnie łatwy sposób na zwiększenie sprzedaży. Często ważniejsze od zyskania klienta jest przecież jego utrzymanie i w ten sposób czerpanie korzyści finansowych.

Optymalizacja pod wyszukiwarki

W jaki sposób klienci najczęściej szukają firm czy produktów? Poprzez wyszukiwarki takie jak Google czy Yahoo. Zazwyczaj wybierają wtedy te strony, które jako pierwsze wyświetlają się po wpisaniu zapytania. Dlatego warto walczyć o pozycje w top10 na poszczególne słowa kluczowe dla Twojego startupu – ponad 80% kliknięć to odsłony witryn z pierwszej strony w wyszukiwarkach. I tutaj pojawia się magia SEO.

Jak rozkręcić startup

SEO to taka optymalizacja strony internetowej, aby była ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy. Na SEO składają się tysiące czynników, określane przez algorytm regularnie aktualizowany przez Google. Wpływ mają na nie chociażby nagłówki (H1, H3 itp.), zagęszczenie słów kluczowych na stronie www czy też linkowanie zewnętrzne – jakie domeny linkują do danej strony. Te wszystkie mikroskładniki mają niebagatelny wpływ na to, na której pozycji znajduje się dana witryna po wpisaniu konkretnego zapytania.

Należy przy tym pamiętać, że optymalizacja strony pod wyszukiwarki to czasochłonny i często także bardzo kosztowny proces. Szczególnie trudne jest wypozycjonowanie strony internetowej na popularne frazy takie jak „markowe buty” czy „tanie kredyty”. Rywalizacja jest tutaj ogromna i wskoczenie do top10 wyników może zająć nawet nie kilka miesięcy, ale wręcz lat. Wiąże się to zazwyczaj z dużymi inwestycjami i wymaga cierpliwości. Często łatwiej pozycjonować strony pod mniej popularne, lokalne frazy, na które nie pozycjonuje się konkurencja – choć liczba tego typu zapytań jest relatywnie mniejsza, to w rezultacie może dać znacznie lepsze efekty i wyższy współczynnik konwersji.

Podstawową optymalizację SEO można wykonać samodzielnie, po przeczytaniu kilku poradników czy z wykorzystaniem dedykowanych wtyczek. Kompleksowe pozycjonowanie bez agencji SEO jest jednak w zasadzie niemożliwe – wymaga profesjonalnych narzędzi i ciągłego kształcenia się w tym temacie, by być na bieżąco ze zmianami w algorytmie Google.

Alternatywą dla działań SEO mogą być działania reklamowe Google Adwords.

Umiejętna promocja startupu to konieczność dla przedsiębiorców, którzy chcą osiągnąć sukces. Odpowiedni dobór narzędzi promocyjnych może zadecydować nie tylko o wizerunku firmy, ale przede wszystkim o rezultatach finansowych. Dlatego tak ważne jest przemyślenie struktury działań startupu, wskazanie priorytetów, a później konsekwentne wdrażanie strategii marketingowej czy też SEO.