Smart POST
Smart POST

Jak rozkręcić start up w Polsce?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Pomysł i umiejętne wprowadzenie biznesu na polski rynek to jedna kwestia, ale potem kluczowe jest także odpowiednie wypromowanie start upu w Polsce. W końcu, jakie są korzyści z produktu/usługi, skoro nikt o nim nie wie? Żadne! Dlatego warto zastosować kilka sprawdzonych metod, które zwiększą rozpoznawalność firmy i pozwolą zdobyć nowych klientów.

Marketing w polskich start upach

Marketing podstawą budowania wizerunku i sprzedaży

Kiedyś na działania marketingowe mogły pozwolić sobie tylko największe firmy i korporacje takie jak Coca-Cola, Volkswagen czy Microsoft. Obecnie to już jednak standard. Mało tego – w dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie prężnie funkcjonujący biznes bez sprawnie działającego marketera czy też całego, rozbudowanego działu marketingu.

Najpopularniejszym spojrzeniem na marketing jest marketing mix, składający się z czterech filarów – ceny (price), produktu (product), dystrybucja (place) i promocja (promotion). Dlatego też marketing to nie tylko wpływ na wizerunek i odbiór marki, ale przede wszystkim wymierne wsparcie sprzedaży. Za co powinien odpowiadać dział marketingu? Przede wszystkim:

  • akcje promocyjne, mające na celu maksymalizację sprzedaży,
  • wpływać na proces dystrybucji, aby marża ze sprzedaży była jak najwyższa i jednocześnie zapewniała konkurencyjność na rynku,
  • profilowanie, czyli tworzenie grup odbiorców, którzy są potencjalnymi klientami.

Strategia marketingowa powinna w zasadzie być stworzona jeszcze przed startem start upu w Polsce, a potem regularnie wdrażana w życie na kolejnych etapach rozwoju firmy.

Growth hacking jako szansa na rozwój

Uważasz, że nie stać Cię na tradycyjne, często kosztowne formy marketingu? Z pomocą przychodzi growth hacking. To hackowanie tradycyjnego marketingu. Oznacza to alternatywne formy promocji i reklamy, których nie stosuje konkurencja lub też wykorzystanie powszechnie znanych narzędzi w innowacyjny sposób. To metoda, która ma pozwolić zoptymalizować sprzedaż przy minimalizacji kosztów.

Growth hacking jest doskonałym rozwiązaniem dla start upów z małymi budżetami, jako że nie wymaga ogromnych środków finansowych. Stawia na działania związane z marketingiem wirusowym, niepochłaniające ogromnych kosztów. To virale, które poprzez swoją nietypowość czy kreatywność twórcy, same mają zdobywać popularność. Chodzi w dużej mierze o efekt kuli śnieżnej, czyli procesu, który startuje na małą skalę, ale z czasem zyskuje na sile i stopniowo się rozrasta.

Za growth hacking uważa się także działania, które mają na celu utrzymać obecnych klientów w zadowoleniu i skłonić ich do dalszego korzystania z usług start upu w Polsce. To różnego rodzaju programy aktywizujące, które mają zwiększyć lifetime value konsumenta. Różnego rodzaju edycje specjalne czy limitowane wydania to gratka dla konsumentów, którzy zostali fanami marki, a jednocześnie łatwy sposób na zwiększenie sprzedaży. Często ważniejsze od zyskania klienta jest przecież jego utrzymanie i w ten sposób czerpanie korzyści finansowych.

Optymalizacja pod wyszukiwarki

W jaki sposób klienci najczęściej szukają start upów w Polsce? Poprzez wyszukiwarki takie jak Google czy Yahoo. Zazwyczaj wybierają wtedy te strony, które jako pierwsze wyświetlają się po wpisaniu zapytania. Dlatego warto walczyć o pozycje w TOP 10 na poszczególne słowa kluczowe dla Twojego start upu – ponad 80% kliknięć to odsłony witryn z pierwszej strony w wyszukiwarkach. I tutaj pojawia się magia SEO.

SEO to taka optymalizacja strony internetowej, aby była ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy. Na SEO składają się tysiące czynników, określane przez algorytm, regularnie aktualizowany przez Google. Wpływ mają na nie chociażby:

  • nagłówki (H1, H2, H3 itp.),
  • zagęszczenie słów kluczowych na stronie www,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Te wszystkie mikroskładniki mają niebagatelny wpływ na to, na której pozycji znajduje się dana witryna po wpisaniu konkretnego zapytania. Należy przy tym pamiętać, że optymalizacja strony pod wyszukiwarki to czasochłonny i często także bardzo kosztowny proces. Szczególnie trudne jest wypozycjonowanie strony internetowej na popularne frazy takie jak „markowe buty” czy „tanie kredyty”. Rywalizacja jest tutaj ogromna i wskoczenie do TOP 10 wyników może zająć nawet nie kilka miesięcy, ale wręcz lat. Wiąże się to zazwyczaj z dużymi inwestycjami i wymaga cierpliwości. Często łatwiej pozycjonować strony pod mniej popularne, lokalne frazy, na które nie pozycjonuje się konkurencja – choć liczba tego typu zapytań jest relatywnie mniejsza, to w rezultacie może dać znacznie lepsze efekty i wyższy współczynnik konwersji.

Podstawową optymalizację SEO można wykonać samodzielnie, po przeczytaniu kilku poradników czy z wykorzystaniem dedykowanych wtyczek. Kompleksowe pozycjonowanie bez agencji SEO jest jednak w zasadzie niemożliwe – wymaga profesjonalnych narzędzi i ciągłego kształcenia się w tym zakresie, by być na bieżąco ze zmianami w algorytmie Google.

Podsumowanie

Umiejętna promocja start upu w Polsce to konieczność dla przedsiębiorców, którzy chcą osiągnąć sukces. Odpowiedni dobór narzędzi promocyjnych może zadecydować nie tylko o wizerunku firmy, ale przede wszystkim o rezultatach finansowych. Dlatego tak ważne jest przemyślenie struktury działań start upu, wskazanie priorytetów, a później konsekwentne wdrażanie strategii marketingowej czy też SEO.

Udostępnij artykuł: