Smart POST
Smart POST

Jak przeprowadzić audyt strony internetowej?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Chciałbyś, żeby Twoja witryna więcej zarabiała? Nie jesteś zadowolony z liczby potencjalnych klientów, których przyciąga? A może uważasz, że design potrzebuje odświeżenia? Dowiedz się, czym jest audyt strony internetowej, poznaj jego rodzaje, przygotuj swoją witrynę na zmiany.

Jak wykonać audyt strony internetowej?

Komu potrzebny jest audyt strony internetowej?

Od czasu do czasu warto przeprowadzić tzw. inspekcję strony internetowej. Dokładne przeanalizowanie witryny pod różnym kątem pozwala ocenić czy i jakich zmian wymaga strona internetowa, która z czasem ulega dezaktualizacji zarówno pod względem technicznym, jak i designerskim oraz użytkowym. Funkcjonalność strony przekłada się na wyniki finansowe firmy. Nawet jeśli wydaje nam się, że strona bezpośrednio nie zarabia, to jest wizytówką marki i wpływa na jej odbiór przez stałych i potencjalnych klientów oraz pracowników. Ostatecznie wygląd strony internetowej może spowodować utratę kontrahenta albo wręcz przeciwnie- zdobycie go!

Na audyt strony internetowej na pewno powinni decydować się właściciele sklepów online, szczególnie w sytuacji, gdy obserwują spory współczynnik odrzuceń strony czy nie potrafią uporać się z częstym porzucaniem koszyka przez klientów, nie rozumiejąc przyczyny takiego zachowania. Analizując wyniki kampanii online można też zauważyć niepokojąco spory współczynnik odrzuceń po przejściu z reklamy na www- w takim przypadku również warto krytycznie podejść nie tylko do samej kampanii, ale i strony www, jej designu oraz funkcjonalności.

Kiedy zdecydować się na audyt strony?

Przy obecnym rozwoju technologicznym warto wykonać audyt strony internetowej raz na 2-3 lata albo:

  • przed rozpoczęciem dużej kampanii promocyjnej w internecie,
  • po stworzeniu nowej witryny,
  • gdy wydaje nam się, że design jest przestarzały,
  • kiedy strona długo nie była aktualizowana,
  • gdy chcemy przeanalizować działania agencji SEO,
  • gdy strona ma duży współczynnik odrzuceń,
  • kiedy sklep nie zarabia,
  • gdy chcemy zwiększyć wyniki finansowe firmy,
  • gdy strona ma częste awarie.

Żeby podjąć decyzję o przeprowadzeniu audytu, warto zastanowić się, pod jakim kątem przetestować obecne rozwiązania. Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów audytów.

Rodzaje audytów - na który się zdecydować?

Firmy oferują przeróżne audyty stron internetowych, niektóre są płatne, na inne trzeba dłużej poczekać. W internecie można znaleźć również automatyczne analizatory, które “rzucą okiem” na stan strony. W tym wypadku warto zwrócić się do specjalistów, którzy krytycznym okiem spojrzą na www firmy i będą w stanie zaproponować atrakcyjne rozwiązania- ostatecznie, nie ze wszystkich ich rad musimy skorzystać. Zwykle audyty stron internetowych dotyczą kilku aspektów, ich nazewnictwo może się różnić w zależności od firmy, z którą będziemy współpracowali.

Audyt strony internetowej - rodzaje:

  • AUDYT UX
  • AUDYT POZYCJONOWANIA
  • AUDYT TECHNICZNY
  • AUDYT MARKETINGOWY
  • AUDYT WERSJI MOBILNEJ STRONY

Który z nich przeprowadzić? To zależy od kondycji strony, jej problemów, powodów, przez które zdecydowaliśmy się na audyt. Jeśli strona ma częste awarie, warto pomyśleć o audycie technicznym. Jeśli mamy problem z ilością odwiedzających użytkowników bądź nie jesteśmy zadowoleni z obecnej agencji SEO, należy przeprowadzić audyt pozycjonowania. Na pewno atrakcyjnym audytem jest audyt UX, który pozwoli na przyszłość usprawnić działanie strony, poprawi jej odbiór przez użytkowników, zweryfikuje ich odczucia. Czasami warto zdecydować się na kilka audytów strony internetowej, wszystko po to, by ją dokładnie przeanalizować. W wyborze audytu na pewno pomoże specjalista, który zobaczy stronę i będzie potrafił ocenić nasze potrzeby.

Jak przygotować firmę do audytu strony internetowej?

Nie należy specjalnie przygotowywać się do audytu. Sęk w tym, by wszystko działało bądź nie działało jak zwykle. Warto funkcjonalność strony internetowej sprawdzić w “naturalnych” warunkach. Można oczywiście samemu przeprowadzić audyt, ale lepiej by stronę przetestowała osoba z zewnątrz, która ma specjalistyczną wiedzę i zna obecne trendy na rynku oraz oczekiwania klientów.

Przygotować firmę należy jednak do zmian, które nadejdą po audycie. Ale wszystko zależy od tego, jaką www uzyska ocenę i na które modyfikacje firma się zdecyduje. Często zmiana wyglądu strony internetowej interesuje pracowników, jednak nie zaburza ich trybu pracy. Aktualizacje techniczne mogą dotknąć nawet kilka działów. Sprawne przeprowadzenie wdrożenia jest zwykle priorytetem wykonawców, którzy zdają sobie sprawę z tego jak ważne jest to przedsięwzięcie.

Audyt strony internetowej i co dalej?

Na audyt strony internetowej zwykle czeka się około 2 tygodni. Często firmy oferujące audyty są w stanie zaproponować zmiany, które należy wprowadzić i dysponują szeregiem specjalistów mogących popracować nad pozycją naszej strony internetowej w Google, nad użytecznością witryny czy poprawą jej designu. Należy przeanalizować problemy strony www, przemyśleć proponowane rozwiązania i priorytety. Wiele zależy od posiadanego przez firmę budżetu. Niektóre zmiany mogą być kosztowne, ale niezbędne, inne, choć wydają się kosmetyczne, są w stanie przynieść znaczący wzrost zysków. Warto skonfrontować uwagi firmy zewnętrznej z pracownikami, poznać ich zdanie.

Czasami audyt niesie ze sobą całkowicie nowy design i wizerunek firmy albo zmianę agencji SEO. Wszystko zależy od kondycji witryny, którą chcemy sprawdzić. Na pewno zmiana wyglądu strony internetowej to ważna decyzja i należy ją dokładnie przemyśleć. Niestety często właściciele firmy przywiązują się do wyglądu i ciężko jest im zrozumieć, że redesign jest niezbędny. Wyniki audytu mogą być trudne do zaakceptowania, wymagają czasu do analizy, ale i otwarcia na zmiany. Dobrze jest jednak wiedzieć, w jakiej kondycji jest strona internetowa oraz być świadomym jej wad.

Czujesz, że Twoja strona wymaga audytu?

Wykonamy go
Udostępnij artykuł: