Smart POST
Smart POST

Jak prowadzić content marketing w sklepie internetowym?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Sklep internetowy i blog to bardzo dobre połączenie. To już nie tylko kwestie SEO, z jakimi w dużej mierze utożsamiany był kiedyś blog w kontekście e-commerce, ale także źródło wartościowego ruchu, który ma wymierny wpływ na sprzedaż. Content marketing to podstawa Twojego bloga w sklepie internetowym, a więc jakie treści warto publikować, aby blog rzeczywiście generował leady sprzedażowe, bezpośrednio przekładając się na zyski firmy?

Content marketing w sklepie internetowym

Co klient chce przeczytać?

Przede wszystkim w kontekście bloga zawsze, ale to zawsze, na pierwszym miejscu musi być klient. To on jest tutaj centralnym punktem wszystkich działań, wokół których powinny kręcić się podejmowane przez nas czynności. To docelowy odbiorca contentu, dlatego też musi być nim zainteresowany. Tworząc strategię content marketingową trzeba przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Co i w jaki sposób chciałby przeczytać/obejrzeć klient?
  • Jakie odpowiedzi chciałby poznać?
  • Jakich rozwiązań może szukać?
  • Jakie frazy wpisuje w wyszukiwarkę?

Jeśli dowiemy się tego, to będziemy jednocześnie wiedzieli, jak zbudować kompleksową strategię content marketingową dla naszego e-commerce.

Oczywiście warto próbować trafić do jak najbardziej różnorodnych grup targetowych i przewidywać, jakie informacje będą kluczowe dla klientów z różnego segmentu. Na przykład – jeśli prowadzimy sklep ze sprzętem komputerowym, to warto tworzyć content nie tylko dla zapalonych graczy, ale także dla laików w tej dziedzinie. Przecież nowy komputer może być np. komunijnym prezentem od rodzica czy chrzestnego, który kompletnie nie ma pojęcia o poszczególnych podzespołach, a szuka dobrego rozwiązania w konkretnej cenie. Natomiast doświadczonego gracza znacznie bardziej będzie interesować optymalne zestawienie karty graficznej z procesorem, które da najlepsze wyniki pod kątem wydajności.

Rola poradników

Powyżej już wymieniliśmy przykładowe tematy, które mogą sprawdzić się na blogu prowadzonym przez e-commerce. Wśród nich wyróżniliśmy poradniki, czyli teksty, które mogą być podstawą bloga. To poprzez poradniki najlepiej przedstawić różnego rodzaju tipy czy wskazówki, które wspierają sprzedaż. Jak to zrobić?

Zbliża się okres świąteczny, kiedy wszystkich dotyka zakupowe szaleństwo. Jednocześnie coraz trudniej znaleźć pomysł w kwestii prezentu dla rodziny czy też swojego partnera. Wtedy zaczyna się poszukiwanie nowych idei i inspiracji, a jednym z głównych źródeł są poradniki na blogach sklepów internetowych. Wpisujemy w wyszukiwarkę konkretną frazę, np. pomysły na prezent dla męża i Google oferuje nam rozbudowaną listę tekstów poradnikowych. Warto być wśród nich i pomagać swoim klientom rozwiązywać takie zagwozdki! Poradniki są też o tyle wdzięcznym rozwiązaniem z zakresu contetnt marketingu, że można na nich linkować bezpośrednio do produktu, co dodatkowo generuje wyższy CTR.

Zaprezentuj się w roli eksperta

To bardzo ważne, by bez względu na wybrane rodzaje contentu, przede wszystkim występować w pozycji eksperta. Jeśli ktoś szuka informacji branżowych i rozbudowanych tekstów na dany temat, to natychmiast powinien myśleć o naszym blogu. Tak samo, jak szukając prezentu na święta, często wchodzimy na bloga Allegro, tak samo powinno być i z naszym sklepem internetowym. Ktoś szuka produktu czy usługi, którą my oferujemy, a jednocześnie brakuje mu kompleksowych informacji? Pierwszym, o czym pomyśli, powinien być nasz blog! Pod tym kątem content ekspercki jest nieoceniony.

Content wywołujący dyskusje

Kolejnym sposobem na skuteczny content marketing w e-commerce są dyskusje. Czasami w branży są pewne tematy zapalne, tzw. triggery, które łatwo wywołują dyskusje. Jeśli mamy zasoby, by tę dyskusję moderować, to warto do niej zachęcać użytkowników. Dla nas to większy ruch i zaangażowanie, a jednocześnie szansa na przywiązanie klientów do marki. Nie rezygnujmy z niej!

Co z kolei może być takim tematem? Dla fanów smartfonów bez wątpienia będzie to walka między Apple a resztą świata. Poprzez taki tekst, jeśli tylko nie wyrazimy zbyt wyraźnie kontrowersyjnej opinii, możemy zyskać zaangażowanych użytkowników, których zainteresuje nasz bloga.

Content dostosowany pod SEO

Choć blog nie jest już w kontekście e-commerce tylko narzędziem budowania pozycji na poszczególne frazy w wyszukiwarkach internetowych, to jednocześnie nie ma sensu z tego rezygnować. Warto przy tworzeniu strategii dokładnie przeanalizować najpopularniejsze dla naszej branży frazy i uwzględnić je w długofalowym planie content marketingowym. O ile same frazy nie powinny mieć decydującego znaczenia, to bez wątpienia mogą odkrywać ważną rolę już przy samym tworzeniu treści i przy doborze słów kluczowych. Jeśli możemy mieć na blogu wartościowy content, który jednocześnie zwiększy ruch organiczny z wyszukiwarek oraz wywinduje nasz sklep na wysokie pozycje, to nie należy w żadnym wypadku z tego rezygnować.

Jeśli zastanawiałeś się, czy w ramach e-commerce warto prowadzić bloga, to masz już jednoznaczną odpowiedź! Jednocześnie należy pamiętać o tym, by prowadzić content marketing w ściśle zaplanowany sposób. Blog bez strategii jest jak żołnierz bez karabinu – ma przeciętne szanse wśród doświadczonych rywali na placu e-commercowego boju.

Udostępnij artykuł: