Jak dobrze prowadzić bloga firmowego?

Aleksandra-Stala
Autor: Aleksandra StalaContent Manager

Posiadasz sklep lub stronę internetową? Dobrym zabiegiem wizerunkowym, marketingowym, a także sprzedażowym będzie prowadzenie bloga firmowego. To już nie tylko kwestie SEO, z jakimi w dużej mierze utożsamiany jest blog, ale także źródło wartościowego ruchu, który ma znaczny wpływ na sprzedaż. Dowiedz się, jak zarządzać firmowym blogiem, który będzie źródłem wiedzy i inspiracji dla użytkowników, a jednocześnie skutecznym akceleratorem sprzedaży w internecie.

Jak dobrze prowadzić bloga firmowego?

Czym jest blog firmowy?

Już dawno temu blog sam w sobie przestał być jedynie dziennikiem internetowym prywatnych osób. Z pewnością nie jest nim także blog firmowy, który czasami może wykazywać cechy dziennika, np. przy wpisach z konferencji branżowych, szkoleń czy życia firmy. Jednak nie o to w nim chodzi. Głównym celem bloga firmowego jest przedstawianie odpowiedzi na pytania, które potencjalnie mogliby zadać klienci. Oznacza to, że blog firmowy powinien dostarczać ludziom poszukiwanej przez nich wiedzy w przystępnej formie. Wiedza, którą zamieszcza się na blogu, nie musi dotyczyć jedynie oferty firmy – powinna skupiać się na tematach powiązanych z branżą, w której działasz, odpowiadać na wątpliwości i zapytania, które mogą interesować Twoich potencjalnych klientów.

Prowadzenie bloga firmowego w katalogu czy na subdomenie – co jest lepsze?

Przed założeniem bloga należy zdecydować się, czy powinien zostać postawiony w subdomenie, czy w katalogu. Decyzja, którą podejmiesz, wpłynie m.in. na pozycjonowanie Twojej strony lub sklepu internetowego.

Blog firmowy w subdomenie

Subdomena jest nową stroną, a co za tym idzie, niezwiązaną z głównym serwisem (adres URL bloga w subdomenie wygląda następująco: blog.domena.pl). Kiedy publikujesz artykuły w subdomenie, musisz wiedzieć, że zamieszczane w nich linki oraz treści zoptymalizowane pod SEO będą miały niewielki wpływ na pozycjonowanie strony głównej. Unikalne treści nadal należy tworzyć, ale ich wartość nie wesprze SEO strony głównej w znacznym stopniu.

Blog w subdomenie ma jednak swoje zalety. Przede wszystkim błędy w linkowaniu bloga nie będą wpływać na pozycje w wynikach wyszukiwania głównej domeny. Publikowane przez Ciebie posty mogą mieć szerszą tematykę, niekoniecznie związaną z pozycjonowaną stroną.

Blog firmowy w katalogu

Jeśli blog zostanie stworzony w ramach katalogu, to będzie należał do serwisu głównego i w taki sposób potraktuje go również Google (adres URL bloga w katalogu wygląda następująco: domena.pl/blog). Każde dodanie nowych treści na blogu będzie aktualizować Twój serwis, co spowoduje, że Google zarejestruje, że strona jest aktywna i zamieszczane są na niej nowe treści. Artykuły publikowane na blogu, które zostały zoptymalizowane pod kątem SEO, zaczną wspierać pozycjonowanie całej strony internetowej. Należy pamiętać, że prowadząc bloga firmowego w katalogu, nie można za mocno oddalać się od tematyki swojej działalności.

Co zatem wybrać?

Wszystko zależy od tego, na czym najbardziej Ci zależy. Jeśli będzie to pozyskiwanie wartościowego ruchu na stronę główną firmy z organicznych wyników wyszukiwania, to jak najbardziej zalecane jest założenie bloga w katalogu.

Pisanie bloga firmowego - co klient chce przeczytać?

W kontekście bloga zawsze, ale to zawsze, na pierwszym miejscu musi być klient. To on jest tutaj centralnym punktem wszystkich działań, wokół których powinny kręcić się podejmowane przez Ciebie czynności. To docelowy odbiorca tworzonego contentu, dlatego musi być nim zainteresowany. Tworząc strategię content marketingową bloga firmowego, trzeba przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Co i w jaki sposób chciałby przeczytać/obejrzeć klient?
  • Jakie odpowiedzi chciałby poznać?
  • Jakich rozwiązań może szukać?
  • Jakie frazy wpisuje w wyszukiwarkę?

Jeśli poznasz odpowiedzi na te pytania, to będziesz jednocześnie wiedział, jak zbudować kompleksową strategię content marketingową i prowadzić bloga firmowego tak, aby wzbudzał zainteresowanie potencjalnych klientów.

Oczywiście warto próbować trafić do jak najbardziej różnorodnych grup targetowych i przewidywać, jakie informacje będą kluczowe dla klientów z różnego segmentu. Na przykład – jeśli prowadzisz sklep ze sprzętem komputerowym, to warto oprzeć prowadzenie bloga sklepowego nie tylko o treści dla zapalonych graczy, ale także dla laików w tej dziedzinie. Przecież nowy komputer może być np. komunijnym prezentem od rodzica czy chrzestnego, który kompletnie nie ma pojęcia o poszczególnych podzespołach, a szuka dobrego rozwiązania w konkretnej cenie. Natomiast doświadczonego gracza znacznie bardziej będzie interesować optymalne zestawienie karty graficznej z procesorem, które da najlepsze wyniki pod kątem wydajności.

4 porady, jak dobrze prowadzić blog firmowy

1. Postaw na teksty poradnikowe

Powyżej wymieniliśmy przykładowe tematy, które mogą sprawdzić się jako wartościowy content w sklepie internetowym. Wśród nich wyróżnia się m.in. poradniki. Dzięki nim możesz w łatwy i przystępny sposób przedstawić różnego rodzaju wskazówki, a jednocześnie sugerować rekomendowane przez Ciebie rozwiązania np. z oferty Twojego sklepu internetowego. Jak to zrobić?

Zbliżają się urodziny, imieniny, święta itd. Jednocześnie z roku na rok coraz trudniej znaleźć ci pomysł na prezent dla rodziny czy swojego partnera. Wtedy zaczyna się poszukiwanie nowych idei i inspiracji, a jednym z głównych źródeł są poradniki na blogach sklepów internetowych. Wpisujesz w wyszukiwarkę konkretną frazę, np. „pomysły na prezent dla męża” i Google oferuje ci rozbudowaną listę tekstów poradnikowych. Warto posiadać w tym gronie również swój tekst i pomagać potencjalnym klientom rozwiązywać takie zagwozdki! Poradniki są też o tyle wdzięcznym rozwiązaniem z zakresu content marketingu, że można z nich linkować bezpośrednio do produktów, co może generować wyższy CTR.

2. Zaprezentuj się w roli eksperta

To bardzo ważne, by bez względu na wybrany rodzaj contentu w sklepie internetowym, czy na stronie www, przede wszystkim występować w pozycji eksperta. Jeśli ktoś szuka informacji branżowych i rozbudowanych tekstów na dany temat, to natychmiast powinien myśleć o Twoim blogu. Ktoś szuka produktu czy usługi, którą oferujesz, a jednocześnie brakuje mu kompleksowych informacji? Pierwszym, o czym pomyśli, powinien być również Twój blog firmowy! Pod tym kątem content ekspercki jest nieoceniony.

3. Twórz content wywołujący dyskusje

Kolejnym sposobem na skuteczne prowadzenie bloga firmowego są dyskusje. Czasami w branży występują pewne tematy zapalne, tzw. triggery, które wyraźnie angażują odbiorców i zachęcaj ich do wejścia w interakcje z Twoimi treściami, wypowiedzenia się na dany temat. Jeśli masz zasoby, aby moderować dyskusję, to warto do niej zachęcać użytkowników. Dla ciebie oznacza to większy ruch i zaangażowanie, a jednocześnie zwiększasz szanse na przywiązanie klientów do marki.

Co z kolei może być takim tematem dyskusji? Dla fanów smartfonów bez wątpienia będzie to walka między Apple a resztą świata. Poprzez taki tekst, jeśli tylko nie wyrazisz zbyt wyraźnie kontrowersyjnej opinii, możesz zyskać zaangażowanych użytkowników, których zainteresuje twój blog.

4. Nie zapomnij o pisaniu bloga firmowego zgodnie z zasadami SEO

Choć prowadzenie bloga sklepowego nie jest już tylko sposobem budowania pozycji na poszczególne frazy w organicznych wynikach wyszukiwania, nie oznacza to, że należy takie podejście całkowicie odrzucać. Prowadzenie blogów firmowych powinno obejmować szczegółową analizę najpopularniejszych dla danej branży fraz i uwzględnić je w długofalowym planie content marketingowym. Jeśli możesz prowadzić bloga firmowego w taki sposób, aby publikować na nim wartościowy content, który jednocześnie zwiększy ruch organiczny z wyszukiwarek oraz wywinduje sklep na wysokie pozycje w Google, to nie należy w żadnym wypadku z tego rezygnować.

Pisanie bloga firmowego - jak to robić?

Pisanie bloga firmowego – na co zwrócić szczególną uwagę?

Dobre treści to klucz do prowadzenia bloga firmowego. Dlatego to właśnie ich tworzeniu i sprawdzaniu należy poświęcić sporą ilość czasu. Poznaj kilka naszych porad dotyczących pisania bloga firmowego.

Blog firmowy – jak pisać, żeby użytkownicy chcieli czytać?

Pisanie artykułów z pewnością będzie główną formą prowadzenia bloga firmowego. Poza wspomnianą już optymalizacją pod kątem wyszukiwarek teksty muszą przede wszystkim być napisane w przystępny sposób dla użytkowników, a także zachowywać jasną strukturę. Tekst na bloga firmowego powinien być podzielony na paragrafy, zawierać śródtytuły, wypunktowania, pogrubienia, podkreślenia – oczywiście w odpowiedniej ilości, aby nie stał się zbyt perswazyjny. Poszczególne partie tekstu mogą rozdzielać grafiki czy infografiki, które uatrakcyjnią artykuł lub w bardziej zrozumiały, obrazowy sposób wyjaśnią dane pojęcie albo podsumują zaprezentowany temat.

Prowadząc bloga firmowego, należy również pamiętać o systematyczności publikacji wpisów. Ułatwi ci to przygotowanie kalendarza publikacji (tzw. content calendara), w którym możesz planować treści z kilkutygodniowym, a nawet kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

O czym pisać na blogu firmowym?

Wpisy na blogu nie muszą być jednolite. Z jednej strony prowadzenie bloga firmowego może opierać się na wpisach z życia firmy, jeżeli zależy ci np. na pozyskiwaniu nowych pracowników i prezentowaniu swojej kultury organizacyjnej. Drugie podejście to tworzenie treści eksperckich, o których już pisaliśmy – związanych z Twoją branżą i działalnością. W przypadku prowadzenia bloga sklepowego inspiracją mogą być także same produkty danej marki.

Tworząc strategię contentową dla bloga firmowego, pamiętaj, aby uwzględnić w niej podział tworzonych treści na kategorie. Będzie to korzystne nie tylko z perspektywy użytkowników, którzy szybciej odnajdą pożądane treści, ale również z punktu widzenia SEO.

Zalety posiadania bloga firmowego – podsumowanie

Prowadzenie bloga firmowego może stać się motorem napędowym ruchu na stronie, a co ważniejsze, integralną częścią procesu sprzedażowego. Co jeszcze daje ci regularne planowanie i pisanie bloga firmowego?

  1. Blog firmowy jest miejscem, w którym potencjalny klient może poznać Twoją markę, jest źródłem informacji na temat działalności oraz produktów.
  2. Blog może zwiększać potencjał SEO Twojego sklepu internetowego oraz pozwala na wykorzystanie fraz z długim ogonem.
  3. Blog jest miejscem, dzięki któremu pozyskasz nowe linki do strony. Ciekawe wpisy spowodują, że klienci z większym prawdopodobieństwem podzielą się nimi na swoich stronach czy w mediach społecznościowych.
  4. Blog sprawi, że Twoja strona będzie cały czas aktualizowana, dodawane będą do niej nowe treści, a Google postrzega lepiej strony, na których treści są regularnie odświeżane.
  5. Blog spowoduje, że staniesz się dla swoich potencjalnych klientów ekspertem w danej branży. Rozwiązując problemy użytkowników, klienci będą bardziej ufać Twoim produktom.
  6. Blog pozwala na promowanie produktów, a wartościowy tekst, wzmocniony promocją, może spowodować przypływ nowych klientów.

Teraz już wiesz, jak dobrze prowadzić bloga firmowego i jakie korzyści dla Twojego biznesu mogą z tego wyniknąć. Pamiętaj jednak, że blog bez strategii jest jak żołnierz bez karabinu – ma przeciętne szanse wśród doświadczonych rywali. Dlatego ważne jest, abyś wszystko starannie zaplanował przed wdrożeniem.

Udostępnij artykuł: