Jak dobrać kolory na stronę internetową? Psychologia kolorów w pigułce

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Badania pokazują, że kolor może zwiększyć rozpoznawalność marki nawet o 80%. A większość decyzji klientów na temat tego, czy podoba im się dany produkt, jest podejmowanych głównie ze względu na jego wygląd. Dowiedz się, jak działa psychologia kolorów. Poznaj zasady ich doboru na stronę internetową. Sprawdź, z jakich narzędzi warto korzystać.

Jak dobrać kolory na stronę internetową? Psychologia kolorów w pigułce

Psychologia kolorów w biznesie

Projektując stronę internetową, warto wiedzieć, w jaki sposób kolor działa na człowieka. To nie przypadek, że duże marki, takie jak Facebook, Twitter czy HP, mają niebieskie logotypy, a przyciski w znanych sklepach internetowych, jak Amazon czy Allegro, są pomarańczowe.

Psychologia kolorów - przykład

źródło: allegro.pl

Psychologia behawioralna zajmuje się psychologią koloru, która opisuje dokładnie, jak barwy wpływają na ludzkie zachowania we wszystkich dziedzinach życia. Oddziaływanie koloru na postrzeganie człowieka jest ogromne. Według wielu kluczowych badań barwa wpływa bezpośrednio na konsumentów, określa ich nastrój, a nawet projektuje reakcje.

Dobór kolorów jest ważny podczas tworzenia strony internetowej, szczególnie przy wyborze schematu kolorów strony www. Można to zauważyć na przykład, obserwując kolorystykę stron skierowanych głównie do kobiet lub mężczyzn. Badania wykazują, że płeć ma wpływ na postrzeganie kolorów. Preferencje płci, wynikające z narodowości czy te związane z wiekiem nie są ograniczone i stałe, ale warto wziąć je pod uwagę, planując wygląd strony.

Psychologia kolorów w biznesie - przykład

źródło: drirenaeris.com

Jak ważna jest psychologia koloru w biznesie, pokazuje przykład Google. W 2012 roku firma przeprowadziła badanie polegające na analizie reakcji swoich użytkowników na pięćdziesiąt odcieni niebieskiego (kolor niebieski lubi każda z płci). Google liczył liczbę kliknięć linków komercyjnych, zestawiając ją z kolorem. Dzięki temu udało się wybrać taki odcień błękitu, który najlepiej wpływał na użytkowników i skłaniał internautów na całym świecie do klikania w odsyłacz. Według oficjalnych danych zastosowanie tego konkretnego odcienia koloru niebieskiego zwiększyło zyski firmy o 200 mln dolarów tylko w 2013 roku. Nie ma wątpliwości – warto zastosować psychologię kolorów na swojej stronie. Jakie barwy wybrać? Przyjrzyjmy się ich znaczeniu.

Znaczenie kolorów - przykład

źródło: google.pl

Znaczenie kolorów przy projektowaniu stron – przykłady

Projektując stronę internetową i jej kolorystykę, należy wziąć pod uwagę to, dla kogo ją tworzymy i jakie ta osoba może mieć doświadczenia. Znaczenie kolorów zależy od wielu czynników. W jednej kulturze dany kolor może oznaczać żałobę, w drugiej kojarzyć się ze szczęściem. Poza tym według badań kobiety preferują inną kolorystykę niż mężczyźni.

Znaczenie koloru białego

Kolor biały na całym świecie oznacza czystość i pokój. Na Zachodzie kojarzy się z małżeństwem, narodzinami, a także ciszą, radością, nadzieją czy blaskiem. Z drugiej strony na Wschodzie i w niektórych regionach Afryki biel oznacza nieszczęście i śmierć, w Chinach natomiast nieobecność i oczekiwanie. W przypadku kolorystyki stron internetowych obecnie popularnym trendem jest wykorzystanie bieli do tworzenia poczucia wolności i przestrzeni. Stąd biel często wykorzystywana jest jako tło stron www.

Znaczenie koloru czarnego

Na Zachodzie czerń oznacza ból, rozpacz, smutek, ale i elegancję. Na Wschodzie szlachetność, tajemnicę, skrytość i zło. W e-commerce czerń kojarzy się z luksusem. W dodatku kolor ten podoba się mężczyznom. To nie przypadek, że strona Lamborghini jest przygotowana właśnie w tej tonacji.

Znaczenie koloru czarnego

źródło: lamborghini.com

Znaczenie koloru niebieskiego

Na całym świecie odcienie niebieskiego kojarzone są z zimnem, spokojem i smutkiem. Na Zachodzie niebieski to introwersja, nostalgia, wiara, pokój, pożądanie, na Wschodzie czystość świeżość, melancholia. W Egipcie w czasach faraonów kolor ten przynosił szczęście. W Japonii kojarzony jest z agresją, w Chinach z mądrością. Niebieski uspokaja i jest jednym z najbardziej lubianych kolorów na całym świecie. Używając go na stronie, subtelnie informujesz klienta o wiarygodności marki. Facebook, PayPal czy wiele banków używa właśnie niebieskiego.

Znaczenie koloru zielonego

Kolor zielony na całym świecie kojarzy się z życiem, energią, przyrodą. Na Zachodzie zielony to odpoczynek, satysfakcja, ale i oczekiwanie czy melancholia. W USA zielony to pomyślność i pieniądze, a we Włoszech pech. Zielony jest dobry dla marek związanych z naturą, outdoorem, ekologią. Świetnie sprawdzi się też jako kolor buttonów i CTA.

Znaczenie koloru pomarańczowego

Pomarańczowy to energia i radość. Na Zachodzie oznacza słońce, ciepło, aktywność, a w Japonii miłość. Kolor ten sugeruje pilność, pobudza do działania, dlatego często używany jest na stronach www jako przycisk CTA.

Znaczenie koloru żółtego

Żółty na całym świecie to intelekt, wiedza, światło. Na Zachodzie oznacza oświecenie, mądrość, prawdę, ale i szaleństwo oraz siłę. Na Wschodzie z kolei symbolizuje autorytet i władzę oraz bogactwo. Z badań wynika, że kolor żółty stymuluje w mózgu ośrodki odpowiedzialne za aktywność umysłową, ale i lęk. Dlatego warto żółtego na stronie internetowej używać sporadycznie – najlepiej, by ta odrobina niepokoju poskutkowała kliknięciem baneru.

Kolory na stronę internetową – zasady doboru

Kolory zbyt mocno wpływają na zachowania konsumentów, by wybór kolorystyki strony opierać tylko na własnych preferencjach czy przypadku. Jak dobrać kolory na stronę internetową, by miały pozytywny wpływ m.in. na konwersję?

Pomyśl o grupie docelowej

Zastanów się, do kogo się zwracasz oraz jakie uczucia chcesz w nim wzbudzić. Weź pod uwagę symbolikę kolorów zależną od położenia geograficznego. Pomyśl o preferencjach płci oraz tych związanych z wiekiem użytkowników. Zostaw za sobą uprzedzenia, kieruj się upodobaniami klientów. Dobierając kolor do grupy docelowej, warto zwrócić uwagę na kilka informacji.

  1. Wybór kolorów a płeć - kobiety lubią odcienie niebieskiego, zieleni i fioletu, mężczyźni preferują niebieski, zieleń i czerń. Mężczyźni na ogół mają problem z odróżnieniem jasnofioletowego od różowego, a kobiety dużo lepiej odróżniają odcienie zieleni, żółci i błękitu. Kobiety, w przeciwieństwie do mężczyzn, wolą jaśniejsze barwy.
  2. Wybór kolorów a szerokość geograficzna - kolorem żałoby na Zachodzie jest czerń, w Chinach biel. Symbolika kolorów zmienia się w zależności od epoki i cywilizacji, główny wpływ mają na to przypadkowe zdarzenia historyczne. W Europie kobiety noszą wszystkie kolory ubrań i nie zwracają raczej uwagi na ich symbolikę. W Indiach natomiast każdy kolor ma swój sens, podobnie jest w Chinach.
  3. Wybór kolorów a wiek - im jesteśmy starsi, tym kolor w trakcie wyboru danego produktu odgrywa coraz mniejszą rolę (np. kolor telefonu). Ważniejsza jest funkcjonalność. Młodzi ludzie wolą bardziej jaskrawe i odważne barwy niż starsi.

Zdecyduj, ile kolorów użyjesz

W przypadku wyboru kolorów warto kierować się zasadą 60-30-10. 60% schematu kolorystycznego strony powinien zajmować kolor główny, 30% kolor dodatkowy, 10% kolor akcentujący. Najlepiej, aby schemat kolorystyczny strony składał się z 3 do 5 odcieni.

Wybierz swój zestaw kolorystyczny

Możesz użyć koła kolorów. To zestaw wszystkich kolorów umieszczony na kole. Dzięki kilku metodom można wybrać odpowiednie odcienie, które niemal zawsze będą do siebie pasować. Popularne zasady doboru kolorów to:

  • analogowa – są to barwy, które leżą obok siebie, budują poczucie harmonii.
Zestawianie kolorów na stronę - triada

źródło: color.adobe.com/pl/create/color-wheel

  • monochromatyczna – są to odcienie jednego kolory, leżące na jednej linii.
Kolory na stronę internetową - triada

źródło: color.adobe.com/pl/create/color-wheel

  • triada – opiera się na wyborze trzech kolorów oddalonych od siebie o 120 stopni.
Triada kolorystyczna

źródło: color.adobe.com/pl/create/color-wheel

W doborze kolorów pomagają narzędzia takie jak Adobe Color lub inne. Przyjrzyjmy im się bliżej.

Kolory na stronę – przydatne narzędzia

Kolory na stronę internetową będą lepiej dopasowane, jeżeli wykorzystasz do tego celu specjalne narzędzia. Oto te najpopularniejsze:

  • Google Adobe Color – pozwala w prosty sposób dobrać kolory na stronę internetową. Głównym narzędziem jest koło barw, na którym można dobrać kolory, korzystając z dostępnych opcji takich jak triada, kolory analogowe, komplementarne czy monochromatyczne. Istnieje również możliwość dobrania swojego zestawu kolorów. Adobe jest bezpłatny.
  • Palleton – program podobny do Google Adobe Color. Pomaga tworzyć piękne schematy kolorów w krótkim czasie. Posiada funkcję prezentowania konkretnej palety kolorów na przykładach.
  • Color Spire – bezpłatne narzędzie z prostym interfejsem. Ułatwia stworzenie schematu składającego się z pięciu barw. Użytkownik w programie może ustawić kolory, których planuje użyć w tle i na stronie oraz szybko zobaczyć, czy do siebie pasują.
  • Color Wheel – narzędzie, które podpowiada propozycje dodatkowych kolorów pasujących do tego jednego wybranego przez nas.
  • Colorpalettes – strona, której warto użyć jako inspiracji. Posiada palety kolorystyczne ze zdjęciami.
  • Colorzilla – wtyczka do Chrome i Mozilla, która pozwala na sprawdzenie koloru na dowolnej stronie www za pomocą próbnika.
  • Color Grab – aplikacja do rozpoznawania kolorów w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje funkcje kamery w telefonie i określa kolor konkretnego przedmiotu.
  • Convertacolor – pomaga w zamianie nazwy koloru np. z RGB na CMYK.

Wszystkie wymienione programy są dostępne online.

Psychologia kolorów ma znaczenie

Psychologia kolorów wpływa na nasze decyzje zakupowe. To fakt. Są takie, które poprawiają nasze samopoczucie, węch, ale i takie, które lepiej piorą czy sprzedają, a nawet leczą. Liczne badania potwierdzają, że kolory oddziałują bezpośrednio na odczucia użytkowników, dlatego warto, projektując stronę www, zwrócić uwagę na ich symbolikę oraz preferencje kolorystyczne grupy docelowej. Gdy strona podoba się konsumentom, zachęca do kontaktu, zapisu na newsletter czy kliknięcia CTA.

Chcesz stworzyć profesjonalną stronę internetową?

Sprawdź naszą ofertę
Udostępnij artykuł: