Influencer marketing? Czym jest i jak pomaga w sprzedaży internetowej?

Data dodania:

Influencer marketing to forma marketingu, w której kładzie się większy nacisk na wpływowych ludzi niż na rynek docelowy jako całość. Marketing ten nie koncentruje się na bezpośredniej komunikacji z konsumentami, lecz pozwala marce docierać do nich dopiero przez osoby mające znaczący wpływ na ich konwersję. Sprawdź, na czym polega influencer marketing i jak pomaga w zdobywaniu klientów oraz w zwiększaniu zysków ze sprzedaży w branży e-commerce.  

Influencer marketing – podstawy

Influencer marketing bazuje na rozpoznawalności i pozycji osób zaangażowanych przez daną firmę w promocję jej produktów i usług. Działania w ramach tej dziedziny marketingu przypominają nieco marketing rekomendacji, lecz skupiają się wyłącznie na opinii wpływowych internautów. Część właścicieli sklepów online inwestuje w kampanie z influencerami po to, by wpisać się w aktualne trendy albo wyprzedzić konkurencję. Warto jednak dążyć do świadomego wyznaczenia celu swojej marki i nawiązania współpracy z influencerem mogącym realnie wpłynąć na nasze zyski ze sprzedaży internetowej. Wydatki muszą przełożyć się na pożądane wyniki.  

Kim jest influencer?

Influencer to osoba wpływowa, przyczyniająca się do kształtowania opinii internautów i konsumentów. Może być nią być nią ekspert dzielący się swoją wiedzą w sieci, bloger, vloger albo właściciel popularnego konta w mediach społecznościowych. Największą zaletą współpracy z influencerem przy promocji marki, sklepu i jego produktów okazuje się duża wiarygodność komunikatów osoby wpływowej. Jej opinię odbiorcy treści postrzegają nie tylko jako bardziej autentyczną od tradycyjnych reklam, ale również jako angażującą i inspirującą.  

influencer marketing

Jak influencer marketing może pomóc Ci w sprzedaży internetowej?

Wielu spośród konsumentów kupujących w sieci poszukuje informacji o sklepach, produktach i usługach przeglądając blogi i wpisy w mediach społecznościowych. Influencer marketing pomaga zdobyć uwagę i zaufanie klienta. Wpływa przez to na większą konwersję i wspiera sprzedaż online. Pozwalając budować autentyczną więź z marką, składnia konsumentów do powrotu na stronę sprzedawcy i wyszukania towarów rekomendowanych przez medialny autorytet. Dzięki influencer marketingowi, można precyzyjnie, a zarazem nienachalnie dotrzeć do swojej grupy docelowej, nawet jeśli okazuje się ona niszowa. W ten sposób właściciel sklepu internetowego zyskuje szansę na zwiększenie grona dotychczasowych klientów. W dodatku współpraca z influencerami nierzadko okazuje się znacznie bardziej atrakcyjna niż inne formy promocji. Sprzedawca zyskuje również wsparcie wpływowego internauty w podejmowaniu decyzji odnośnie budowania relacji z konsumentami. Specjalistyczna wiedza i opinie poparte doświadczeniem z branży pozwolą spojrzeć na niektóre kwestie z zupełnie nowej perspektywy. Efektywność kampanii z influencerem zależy od wielu czynników, między innymi od odpowiedniego dobrania blogera czy youtubera i opracowania skutecznej strategii.

influencer marketing

Dlaczego influencer marketing działa?

To właśnie u blogerów i twórców treści w social mediach konsumenci szukają wsparcia w podjęciu niełatwych zakupowych decyzji. Ponadto społeczność zgromadzona wokół influencera obserwuje i docenia go ze względu na jego wiedzę, charyzmę, pomysłowość i inne charakterystyczne cechy. Osoby wpływowe skutecznie budują i pogłębiają relację z fanami, wymieniając opinie, odpowiadając na ich wiadomości i reagując na propozycje. Z tych względów odbiorcy bardziej ufają rekomendacjom influencera niż bardziej tradycyjnym formom reklamy. To z kolei przekłada się na większą sprzedaż w sklepie przedsiębiorcy współpracującego z blogerem. Internet nie pozostaje zresztą jedynym kanałem sprzedaży, na który może wpłynąć działalność infulencera.

influencer marketing

 

Influencer marketing – autentyczność i wielokanałowość

Influencer testujący dany produkt jest także konsumentem. Używa zatem języka zrozumiałego dla klienta i zwraca uwagę na cechy mające znaczenie dla osoby szukającej zakupowej porady. Skraca przez to dystans między marką a odbiorcami. W dodatku influencerzy realizują różnorodne działania – od wpisów na blogu, przez sesję zdjęciową, aż po udział w evencie. Wspierają swoje kampanie również promocją w mediach społecznościowych. Warto pamiętać, że treści tworzone przez influecerów są często komentowane i udostępniane przez innych blogerów, vlogerów i innych wpływowych internautów, co poszerza zakres odbiorców i pozwala dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów. Współpraca z influencerami coraz częściej pojawia się w strategiach marketingowych marek, sklepów internetowych i stacjonarnych. Nie jest to jednak wyłącznie rezultat aktualnej mody, ale efektów działań prowadzonych z internetowymi „władcami opinii”. Infuencer marketing może charakteryzować się stosunkowo niskim kosztem (np. poprzez barter) współpracy z osobą wpływową oraz wielokanałowością, dlatego warto zdecydować się na zaplanowanie kampanii wspieranej przez blogera bądź vlogera – internautę, którego opinia może przynieść e-commerce’owi wymierne zyski.