Flat design na stronach internetowych

Konsument 3.0 jest przeładowany informacjami, zmęczony różnorodnością, znudzony ilością treści, która do niego codziennie dociera. Dlatego może warto postawić na proste, minimalistyczne rozwiązania i zaprojektować witrynę w stylu flat design? Dowiedz się, czym jest projektowanie płaskie i w jakiej branży najlepiej się sprawdza.

Flat design na stronach internetowych

Flat design – co to jest?

Istnieje od wielu lat na rynku i wciąż ma swoich zwolenników. Mowa o flat design, stylu projektowania stron www, który stawia na prostotę i minimalizm. Skupia się na prostych, dwuwymiarowych elementach, jasnych kolorach i przede wszystkim treści. Taka konstrukcja wygląda przejrzyście, świeżo, ale i nowocześnie. Wydaje się mało skomplikowana, jednak wymaga doświadczenia przy wdrożeniu. Bez zastosowania trójwymiarowych grafik i rozbudowanych animacji, designer musi przeprowadzić użytkownika przez stronę, zachęcić go do wykonania określonych czynności czy sfinalizowania zakupu. Strona w stylu flat design jest jasna i czytelna. Jednocześnie przyjazna użytkownikowi pod względem funkcjonalności i atrakcyjna wizualnie.

Dlaczego warto wykorzystać projektowanie płaskie na stronie?

Styl flat design powstał głównie z uwagi na użytkowników smartfonów. Na telefonach nie działają dobrze skomplikowane konstrukcje, bogate animacje i duża ilość grafiki. Wszystko to powoduje, że strona ładuje się dłużej i jest trudniejsza w odbiorze. Przede wszystkim projektowanie płaskie zapewnia optymalizację i czytelność stronie. Więcej elementów rozprasza uwagę użytkownika, prosta forma ułatwia interakcję, sprawia, że witryna jest bardziej funkcjonalna. Użytkownik nie musi wykonać dodatkowej pracy umysłowej, by zrozumieć przekaz. Flat design sprzyja responsywności strony. Jest elastycznym rozwiązaniem, które można dopasować do wielu ekranów. Jakie są jeszcze korzyści z zastosowania projektowania płaskiego?

Zalety flat design:

  • logiczny i intuicyjny design,
  • dobra optymalizacja strony,
  • szybkie ładowanie się witryny,
  • zwiększenie wydajności aplikacji,
  • dobra czytelność strony,
  • przyjazne użytkownikowi rozwiązania,
  • elastyczność.

Flat design na stronie – najważniejsze elementy

Płaskie projektowanie cechuje minimalizm, ale i wysoki kontrast. Projektant musi efektywnie wykorzystać przestrzeń, często używa symboli do komunikacji z użytkownikiem strony, pracuje kolorem. Flat design dba o szczegóły. Przyjrzyjmy się im.

Typografia

Jednym z najistotniejszych elementów jest typografia. Powinna informować klienta o tym, na co należy zwrócić szczególną uwagę na stronie. Najlepiej, by font użyty w projekcie logo był taki sam bądź bardzo spójny z tym na stronie. Polecane są proste kroje, które powodują zwrócenie uwagi na istotę treści. Warto wykorzystywać w uzasadnionych momentach boldowanie czy różnicowanie wielkości czcionki. Typografia powinna powodować, że tekst nie jest monotonny, a czytelny i przejrzysty.

Kolorystyka

W tego typu projektach wskazana jest kolorystyka lekka i jednolita. Nienasycone barwy dobrze wpływają na estetykę strony. Kolor ma być tłem, nie powinien odwracać uwagi od tekstu, stąd stosuje się stonowane jasne barwy i dużo bieli. Kontrasty kolorystyczne i jaskrawe barwy są wykorzystywane do zwrócenia uwagi użytkownika na ważne elementy takie jak np. buttony. Jasne kolory uwypuklają konkretne produkty i przyciągają wzrok.

Proste elementy graficzne

Styl flat design charakteryzują proste piktogramy, które zwiększają czytelność strony, nie obciążając jej tym samym. Zarówno w projektowaniu przycisków, jak i ikon unika się stosowania gradientów, zaokrągleń i efektów lustra. Całość ma wyglądać na płaską. Oprócz typowych prostych elementów graficznych częstym zabiegiem jest stosowanie infografik, które mają za zadanie przekazać jasne instrukcje dla klienta. Te charakteryzują się dużą skutecznością przekazu, głównie ze względu na prostą formę.

Minimalizm

Responsywność i zmniejszenie rozmiaru całego projektu to niewątpliwie spore korzyści wynikające z zastosowania minimalistycznych rozwiązań. W dobie przeładowania treścią, użytkownicy cenią sobie proste formy. Minimalizm staje się coraz częściej celem designerów. Pomaga podkreślić ważne elementy na stronie oraz zastosować modne ostatnio proste rozwiązania, które wpływają pozytywnie na funkcjonalność całej witryny.

Styl flat design – przykłady

Najbardziej znanym przykładem zastosowania stylu flat design jest Windows 8. Z projektowania płaskiego od lat korzysta również Apple czy Google.

Styl flat design - przykład

Warto zaprojektować całą swoją stronę w stylistyce flat design lub wykorzystać go w konkretnych projektach, takich jak infografika, reklama, projektowanie logo czy przestawienie instrukcji. Na portalu Pinterest można znaleźć wiele przykładów takich projektów. Sam prawdopodobnie codziennie korzystasz ze stron stosujących w mniejszym bądź większym stopniu flat design. Są nimi choćby witryny Dior, Zara, Chanel. Pamiętaj, że minimalizm nie oznacza nudy i monotonii, a prostotę i przejrzystość.

Flat design na stronie internetowej

Źródło: dior.com

Projektowanie płaskie Dribble

Źródło: dribbble.com

Styl flat design - Chanel

Strony firmowe, wizytówkowe, aplikacje, infografiki, reklamy, instrukcje. Wszystko to dobrze sprawdza się w połączeniu z flat design. Prostota wykonania i przestrzeń pozwalają na uspokojenie klienta i zwrócenie uwagi na konkretny przekaz. Stylistyka ta jest mniej funkcjonalna przy rozbudowanych portalach, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by w przypadku dużego e-commerce w wybranych projektach zastosować proste, minimalistyczne elementy.

Zależy Ci na atrakcyjnej stronie internetowej?

Sprawdź ofertę