Trendy e-commerce w 2020 roku

Choć rok 2020 dopiero się rozpoczyna i z pewnością w międzyczasie pojawi się wiele nowych funkcjonalności i rozwiązań, to śmiało można zacząć przewidywać, co znajdzie się wśród trendów e-commerce 2020 roku. Jakie rozwiązania i funkcje sprawią, że Twój sklep internetowy będzie uznawany za nowoczesny? Co muszą mieć na uwadze koderzy i programiści?

Trendy e-commerce w 2019 roku

Mobile first, mobile first, mobile first

Niezawodna zasada, którą rok w rok do głów wbijają wszystkim obserwatorzy trendów e-commerce. Dotyczy to koderów, programistów, marketerów czy też social media managerów. Przeglądanie treści na smartfonach czy tabletach to podstawa korzystania z sieci w 2019 roku, która powinna jeszcze bardziej rozwinąć się w bieżącym roku. Szczególnie że już teraz ponad połowa ruchu w sklepach internetowych najczęściej pochodzi z urządzeń mobilnych, a nie z desktopa.

Dlatego też bardzo ważne będzie nie tylko dopasowywanie sklepu do urządzeń mobilnych, ale też po prostu projektowanie od razu z myślą o smartfonach i tabletach. Kupowanie poprzez tego typu urządzenia musi być równie proste i intuicyjne co za pomocą laptopa czy komputera. To duże wyzwanie nie tylko dla grafików, ale też dla front-endowców, by sklep był przejrzysty, a jednocześnie efektowny w obu formatach.

Znaczenie obsługi klienta

Dziesiątki podobnych ofert i cen. Co zrobić, by się wyróżnić? Przede wszystkim bezbłędnie obsłużyć klienta! Mało kto pamięta o tym, gdzie kupił najtańszy zegarek – po prostu wybrał najtańszą pozycję z Ceneo i lada moment wymazał tę transakcję z pamięci. Każdy z klientów pamięta jednak, który sklep lub która firma wymiernie pomogła mu w kryzysowej sytuacji – czy to reklamacji, czy też przy procesie decyzyjnym.

Szukasz prezentu na dzień ojca i nie możesz go znaleźć? Trafiasz na tekst poradnikowy na stronie jednego z e-commerce i znajdujesz ciekawe propozycje z różnych półek cenowych? Bardzo wiele wskazuje na to, że nie tylko dokonasz tutaj zakupu, ale też jednocześnie zapamiętasz nazwę sklepu i będziesz rozważał zakup w tym e-commerce także w przyszłości. To pokazuje, że content marketing także może wchodzić w zakres obsługi klienta, a im ona lepsza, tym lepsze odczucia klientów.

Dlatego warto zadbać o dodatkowe elementy, które sprawiają, że klient jak najszybciej otrzymuje odpowiedź na swoje zapytanie. Czy to będzie 24-godzinna obsługa mailowa, czy chatbot, czy też słynne „oddzwonimy do Ciebie w ciągu 30 sekund”, to wciąż mówimy o udogodnieniach, których szukają klienci i które zdecydowanie będą trendami e-commerce 2020 roku.

Integracja sklepów stacjonarnych z e-commerce

Czy sklepy stacjonarne to przeżytek? Nic z tego. To nie przypadek, że taki gigant jak Amazon otwiera kolejne placówki stacjonarne i widzi w tym swoją przewagę oraz potencjalnie spore zyski. Research online, purchase offline wciąż jest popularnym trendem i to nie tylko wśród starszych użytkowników. Dopóki zasada ta obowiązuje, to warto z tego korzystać i jednocześnie dbać o to, by stany magazynowe sklepów stacjonarnych zgadzały się z tym, co jest w sieci.

Warto zadbać także o to, by w przypadku rezerwacji czy zamówienia do sklepu czas jego realizacji był jak najszybszy. Skoro to przesyłka między magazynem a sklepem, to cały proces powinien zamknąć się w ciągu jednego dnia roboczego. Dla wielu klientów to wciąż najwygodniejsze rozwiązanie – zamówić w sieci, a odebrać w sklepie, by zaoszczędzić na przesyłce. Pozwólmy na to i nie traćmy potencjalnych zysków przez tego typu niedopatrzenie.

Jeszcze szybsza realizacja zamówień

Cały e-commerce zmierza do tego, by zamówienia składane rano, docierały do klienta jeszcze tego samego dnia. Oczywiście nie każdą firmę stać na dostarczanie przesyłek dronami, to w pełni zrozumiałe, ale zadbanie o to, by przesyłka została spakowana i wysłana w ciągu kilku godzin, jest już jak najbardziej możliwe. To kluczowy element, na który zwracają uwagę użytkownicy. Trzeba przecież pamiętać, że to przed świętami czy też urodzinami znajomych najczęściej robi się zakupy na ostatnią chwilę, a wtedy czas przesyłki jest ważniejszym czynnikiem niż chociażby cena.

Wyszukiwanie głosowe, czyli jeszcze większe znaczenie wyszukiwarek e-commerce

Często wdrażając sklep internetowy, zupełnie lekceważymy wyszukiwanie, a przecież to ono znacząco skraca czas rozglądania się za produktem. Im lepsza i bardziej inteligentna wyszukiwarka, tym dokładniejsze wyniki pokazuje. Teraz nie wystarczy jednak już tylko uczenie maszynowe, potrzebne jest coś extra, a tym extra wyróżnikiem może być… wyszukiwanie głosowe.

Pod wyszukiwanie głosowe powinny być dostosowane chociażby frazy kluczowe – warto pomyśleć, jakie frazy może wypowiedzieć do mikrofonu użytkownik. W tym wypadku rośnie znaczenie długich ogonów – większe szanse są na to, że ktoś powie „Gdzie zjeść najlepszą rybę w Poznaniu?” niż „najlepsza ryba poznań”. Warto mieć to na uwadze przy pozycjonowaniu witryny.

To także trend e-commerce 2020 roku, który wiąże się z mobile first – użytkownicy iPhone’ów przyzwyczajeni do sztucznej inteligencji „Siri” chcieliby z pewnością móc wyszukiwać produkty w sklepie w biegu za pomocą komend głosowych. Im mniej wpisywania, tym lepiej. Dlatego warto mieć to na uwadze, planując kluczowe rozwiązania i rozbudowę e-commerce na 2020 rok!

Chcesz być na bieżąco z branżą e-commerce?

Śledź naszego bloga