Duplikacja treści – wszystko, co musisz wiedzieć o duplicate content

Duplikacja treści negatywnie wpływa na widoczność strony w Google. Dowiedz się, czym jest duplicate content i w jaki sposób może zaszkodzić pozycjonowaniu Twojej strony. Poznaj przyczyny powielania treści oraz sposoby ich eliminacji. Sprawdź, czy Twój content się duplikuje i co można z tym zrobić.

Duplikacja treści - czym jest?

Czym jest duplicate content?

Duplicate content, inaczej duplikacja treści, to powielanie identycznej lub prawie takiej samej treści w jednym lub większej ilości miejsc w sieci. W wielu przypadkach bardziej wynika z niewiedzy, niż jest celowa. O duplikacji treści mówimy, gdy treść jest powtarzana zarówno w obrębie jednej witryny, jak i innych stron internetowych.

Rodzaje duplikacji treści

Duplikację treści w zależności od typu powielenia dzieli się na zewnętrzną i wewnętrzną. Poniżej kilka słów o każdej z nich.

Zewnętrzna duplikacja treści

To powielanie treści z innych stron internetowych. Pojawia się, gdy my kopiujemy content z różnych stron www, ale również, gdy inni kopiują nasze teksty i udostępniają je na swoich stronach. Zewnętrzna duplikacja treści to również sytuacja, gdy opublikujemy w social mediach takie same opisy naszego brandu jak na stronie www, a także, gdy umieścimy gotowy opis produktu w sklepie internetowym przygotowany przez producenta. Często zewnętrzna duplikacja treści następuje automatycznie, za pomocą programów, które teoretycznie ułatwiają prowadzenie strony www, sklepu online. Te automatycznie zaciągają informacje z innych stron, co jest postrzegane jako duplicate content.

Wewnętrzna duplikacja treści

To powtarzanie tego samego contentu w obrębie jednej strony internetowej. Najczęstszą przyczyną duplicate content jest istnienie strony głównej pod kilkoma adresami URL. Ale i identyczne opisy kategorii produktów czy nieprawidłowe przekierowania. Wewnętrzna duplikacja jest mniej szkodliwa dla pozycjonowania, jednak również warto zadbać o jej eliminację.

Konsekwencje duplikacji treści

Duplikacja treści, celowa czy nie, wpływa negatywnie na pozycjonowanie strony. Jej konsekwencją może być spadek ruchu na stronie, a co za tym idzie, zmniejszenie sprzedaży. W 2011 roku Google wprowadził tzw. algorytm Panda. Ten pomaga wyszukiwarce Google wyżej pozycjonować te strony, które posiadają wartościowe i oryginalne treści.

Niepowtarzalność contentu jest odbierana przez Google za atut danej www i nagradzana wyższą pozycją w wyszukiwarce. Eliminacja duplicate content jest bardzo ważną pozycją na liście ekspertów SEO, ale również wpływa na zaufanie użytkowników. Strony, które posiadają niepowtarzalny tekst, są częściej czytane i odwiedzane. Poza tym jakość oraz przekaz tekstu jest ważny np. podczas opisu produktów sklepowych. Klient na pewno chętniej dokona zakupu rzeczy, która jest przedstawiona w sposób atrakcyjny i zindywidualizowany.

Typowe przypadki duplikacji treści i rozwiązania

Duplikacja treści nie dotyczy wyłącznie przekopiowania bloku tekstu i wrzucenia go na www. Jest wiele przypadków, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony, a właściciele witryn nie są ich świadomi. Często sami duplikujemy treści, nie wiedząc o tym. Warto przyjrzeć się przykładom i wyeliminować popularne błędy.

Powielanie opisów kategorii

Bardzo często w sklepach internetowych powtarzane są opisy kategorii na różnych podstronach. Mimo że zabieg ten może wydawać się przydatny dla użytkownika, jest to klasyczny przykład duplicate content.

Ważne: pamiętaj, zoptymalizuj tak witrynę, by opis kategorii pojawiał się tylko na stronie z opisem kategorii.

Błędy w paginacji

Niezoptymalizowana paginacja prowadzi do duplikacji treści. Wykorzystywana jest w sklepach internetowych z dużą ilością asortymentu lub do podziału np. długiego artykułu. Podział treści na większą ilość stron może jednak powodować problemy z powielaniem treści, jeśli www jest nieprawidłowo skonfigurowana.

Ważne: na każdej stronie powinny być umieszczone osobne znaczniki description oraz title, tekst i produkty. Należy także odpowiednio poprawić linkowanie, by URL ze zmienną paginacji nie duplikował treści, która znajduje się pod adresem bez zmiennej paginacji.

Identyczne opisy produktów

Podobne lub identyczne opisy produktów to przykład zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej duplikacji. Wielokrotnie właściciele sklepów kopiują opisy ze stron producentów, następnie umieszczają je w social mediach, reklamach online czy na innych stronach reklamujących ich produkty. Często przygotowuje się również takie same opisy dla podobnych produktów, co także jest powielaniem treści.

Ważne: należy tworzyć indywidualne opisy produktów, różnicować je, opisując ich kolor, specyfikę wyglądu oraz inne cechy. Mimo wszystko warto postarać się zadbać o wyjątkowy opis danego produktu, nawet jeśli różni się on tylko kolorem od reszty asortymentu.

Strona główna dostępna pod kilkoma adresami

Niestety częstą praktyką jest udostępnianie strony głównej pod wieloma adresami URL. Teoretycznie są one do siebie podobne, ale prowadzą do duplikacji treści.

Ważne: warto wprowadzić przekierowanie 301 z błędnych adresów na ten właściwy.

Nieprawidłowe wdrożenie certyfikatu SSL

Jeśli strona zostanie nieprawidłowo przekierowana z http na https, dla Google będą istniały fizycznie dwie identyczne strony z takim samym contentem.

Ważne: rozwiązaniem jest wprowadzenie globalnego przekierowania wszystkich stron z http na https.

Problemy z tłumaczeniami

Nieprawidłowe tłumaczenia strony powodują jej duplikację. Nawet jeśli część strony zostaje przetłumaczona na obcy język, niektóre teksty – szczególnie nazwy produktów zostają takie same na różnych stronach językowych, co prowadzi do niezamierzonej duplikacji.

Ważne: postaraj się dla każdej wersji językowej strony osobno przetłumaczyć tekst.

Powielanie meta znaczników

Duplikacja znaczników description i title przyczynia się do powielania treści. Takie same meta tagi mogą prowadzić do osłabienia pozycji strony.

Ważne: stwórz różne elementy title i description dla każdej podstrony.

Przygotowywanie unikatowych treści nie zawsze pozwala uchronić się od problemu powielania treści. Jak uniknąć na swojej stronie duplicate content? Warto zastosować przekierowania 301, rozwiązaniem jest również wprowadzenie adresów kanonicznych oraz w uzasadnionych przypadkach blokowanie strony przed indeksowaniem Google. W tym wszystkim najważniejsze jest regularne kontrolowanie www i sprawdzanie duplicate content strony firmowej, bloga czy sklepu internetowego.

Sprawdzanie duplicate content

Jak sprawdzić wewnętrzną i zewnętrzną duplikację? Na rynku są dostępne odpowiednie narzędzia:

  • Google Search Console – bezpłatne narzędzie, które ułatwia optymalizację witryny. Między innymi analizuje stronę www i pokazuje jej powtórzenia treści, np. duplikację tytułów czy opisów meta.
  • Screaming Frog – aplikacja, która wskazuje powielone podstrony, meta tagi oraz nagłówki. Występuje w dwóch wersjach, płatnej oraz bezpłatnej. Jest podstawowym narzędziem pracy każdego SEO-wca.
  • Siteliner – analizuje wewnętrznie stronę i jej duplikacje. Umożliwia przeprowadzenie jednorazowej, ale bardzo dokładnej analizy za darmo. Pokazuje procent zawartości unikalnej treści na naszej www, a nawet porównuje ją z innymi witrynami. Kolejne testy wiążą się z niewielkimi opłatami za użytkowanie.
  • Copyscape – narzędzie, które analizuje zewnętrzne duplikacje treści. Znajduje linki do duplikowanych stron oraz zaznacza skopiowane treści. Dostępne podobnie jak Siteliner w wersji darmowej i płatnej.

Oprócz wykorzystania botów internetowych do prześwietlenia strony jednym ze sposobów analizy duplikacji treści jest też sprawdzanie stron za pomocą wyszukiwarki Google. Kopiując część tekstu i wrzucając ją do wyszukiwarki, możemy znaleźć strony, na których dana treść się znajduje. To dość pracochłonne zajęcie szczególnie przy rozbudowanych witrynach, dlatego najlepiej korzystać z dedykowanych narzędzi.

Duplicate content – podsumowanie

Warto kontrolować swoją stronę internetową pod względem duplikacji treści zarówno tej wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Analiza pozwoli wyeliminować podstawowe błędy, które wpływają na pozycjonowanie strony i bezpośrednio przekładają się na zyski firmy. Ale i ułatwi monitorowanie działań konkurencji.

Chcesz dowiedzieć się więcej o dobrych praktykach tworzenia stron?

Zapraszamy