Drupal wsparcie, czyli jak dbać o działanie swojej strony?

Masz stronę na Drupalu i chciałbyś zapewnić jej ciągłość funkcjonowania, regularne aktualizacje i stały rozwój? Poważnie przemyśl inwestycję w profesjonalne wsparcie swojej strony. Na czym ono polega i dlaczego powinieneś traktować je priorytetowo? Tego dowiesz się z artykułu.

Wsparcie Drupala - na czym polega?

Drupal wsparcie – co wchodzi w jego skład?

Support Drupala sprowadza się do obsługi istniejących stron na tym systemie, aby zapewnić im jak największą stabilność, bezpieczeństwo, aktualność czy szybkość działania. Firma specjalizująca się w takich usługach powinna rozpocząć prace od przeprowadzenia dokładnej analizy Twojej strony i diagnozy kluczowych problemów. Warto także wytłumaczyć ekspertom, jakie są Twoje cele biznesowe, plany na przyszłość oraz historia rozwoju projektu. Pomoże im to w ustaleniu priorytetów oraz w odpowiednim podejściu do realizowania wsparcia.

Jakie są więc kluczowe elementy supportu Drupala?

Naprawa błędów

Nawet najmniejsze problemy mogą poważnie zaszkodzić bezpieczeństwu i sprawnemu funkcjonowaniu strony. Eksperci od supportu Drupala zajmą się szybkim i sprawnym zlokalizowaniem oraz wyeliminowaniem wszelkich błędów zarówno krytycznych, jak i niekrytycznych. Na początku współpracy powinieneś ustalić czas reakcji zespołu na poszczególne rodzaje zgłoszeń.

Monitoring

Jeśli chcesz zapobiec problemom z dostępnością Twojej strony lub jak najszybciej przywrócić ją po chwilowych problemach, monitoring funkcjonowania strony to podstawa. Firma odpowiadająca za support powinna stale monitorować Twój serwis i momentalnie wykrywać problemy z jego dostępnością dla użytkowników lub krytyczne błędy np. związane z bezpieczeństwem strony.

Aktualizacje

Regularne update’y są kluczem do zapewnienia bezpieczeństwa strony na Drupalu. Gdy Twoja strona zawiera sporo customowych rozwiązań i dużą liczbę zainstalowanych modułów, aktualizacje robią się bardziej skomplikowane i udział ekspertów jest niezbędny, aby poprawnie przeprowadzić proces aktualizacji. Systematyczne update’y są podstawowym zadaniem każdej usługi supportowej, dlatego dopytaj się, ile aktualizacji np. w skali miesiąca, zapewnia Twój software house.

Rozwój funkcjonalności

Działania supportowe to nie tylko dbanie o jakość stworzonych już rozwiązań. To także wsparcie w rozwoju serwisu o nowe funkcjonalności. Kto, jak nie zespół na co dzień dbający o jakość działania Twojej strony, najlepiej wdroży nowe pomysły?

Inne usługi supportowe

Dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) to wytyczne określające sposób dostosowania strony do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wymogi te są stale aktualizowane, a ich implementacja wymaga bardzo przemyślanego projektowania poszczególnych elementów strony (np. kontrast kolorów, funkcji powiększania i pomniejszania elementów itp.). W ramach supportu możesz liczyć na wsparcie w tym zakresie.

Optymalizacja szybkości

Szybkość działania serwisu jest kluczowa z punktu widzenia użytkowników. Dlatego inwestując we wsparcie swojej strony, warto wziąć pod uwagę również możliwość pracy nad zwiększaniem szybkości i wydajności projektu.

Kiedy koniecznie potrzebujesz wsparcia Drupala?

Pozornie może Ci się wydawać, że z Twoją stroną właściwie wszystko jest w porządku. Aż nagle jednego dnia przestaje funkcjonować lub użytkownicy zaczynają coraz częściej zgłaszać problemy z jej dostępnością.

Jakie oznaki najczęściej mówią o tym, że czas zainwestować w support? Oto kilka z nich:

  • niekończące się informacje o dostępnych aktualizacjach rdzenia.
  • komunikaty o przestarzałym kodzie lub nieaktualnych modułach.
  • rosnąca liczba błędów lub ostrzeżeń w raportach o stanie witryny.
  • ostrzeżenia lub błędy w logach.
  • działanie na niewspieranej wersji Drupala lub takiej, która niedługo utraci support wydawcy.
  • coraz częstsze problemy z dostępnością strony dla użytkowników.
  • problemy z szybkością ładowania strony.
  • niedziałające adresy URL.
  • zwiększona liczba błędów w Google Search Console.
  • rosnący współczynnik odbicia oraz liczba porzuconych koszyków w przypadku sklepów internetowych.

Załóżmy jednak, że strona nie wykazuje większych problemów technicznych, a podstawowe aktualizacje przeprowadza freelancer lub osoba z Twojego zespołu. Jej funkcjonowanie w przyszłości zależy jednak od wielu złożonych czynników.

Przemyśl przejście na profesjonalny support Drupala, jeśli:

  • używasz wielu customowych modułów.
  • planujesz przenosiny na nowszą wersję Drupala.
  • korzystasz z kilku różnych serwerów.
  • backend strony jest bardzo skomplikowany.
  • Ty lub Twoi pracownicy macie ograniczone umiejętności w zakresie wsparcia strony.

Drupal support – dlaczego warto w niego zainwestować?

Kiedy można powiedzieć, że usługa wsparcia dla Drupala działa doskonale?

Wtedy, gdy zapominasz o jej istnieniu.

Dokładnie tak – jeśli specjaliści zajmujący się obsługą witryny wykonują należycie swoją pracę, strona działa stabilnie, nie pojawiają się krytyczne błędy, a aktualizacje przeprowadzane są na czas. W takiej sytuacji można wręcz zapomnieć, że za tym wszystkim stoi wartościowa usługa.

Niestety często o istocie supportu Drupala zdajemy sobie sprawę, gdy jest już za późno – przykładowo strona przestała działać lub co gorsza - utraciłeś do niej dostęp w wyniku ataku hakerskiego. Jeśli zależy Ci na zyskach, lepiej dmuchać na zimne i zadbać o odpowiednie funkcjonowanie strony zawczasu.

Przejdźmy do konkretów. Oto kilka z wielu korzyści, jakie wynikają z inwestycji w profesjonalny support Drupala.

  1. Bezpieczeństwo – brak dostępności serwisu lub co gorsza - wyciek wrażliwych danych może bardzo zniechęcić użytkowników do skorzystania z Twojej oferty, dlatego wysoki poziom bezpieczeństwa jest kluczowy.
  2. Szybka naprawa błędów - nawet przy najlepszym supporcie Drupala mogą zdarzyć się błędy. Jednak pracując z kompetentną agencją, możesz liczyć na ich szybką identyfikację i rozwiązanie.
  3. Aktualność i sprawne funkcjonowanie modułów – regularne update’y rozszerzeń to jeden z lepszych sposobów na redukcję luk w zabezpieczeniach strony. Oprócz tego aktualizacje do najnowszej wersji zapewnią dostęp do pełnych możliwości modułów.
  4. Szybkość ładowania – czynnik ten korzystnie wpływa zarówno na user experience, jak i pozycjonowanie strony, dlatego koniecznie uwzględnij optymalizację szybkości w zakresie supportu.
  5. Monitoring – regularna analiza strony pozwoli nie tylko wychwycić błędy, zanim rozwiną się do poważnych rozmiarów, ale i zdobyć dokładne dane dotyczące funkcjonowania strony, co pomoże m.in. przy planowaniu jej rozwoju.
  6. Lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich – jeśli zlecisz utrzymanie strony specjalistom, będziesz w stanie lepiej wykorzystać umiejętności swojego zespołu w innych obszarach.

Drupal wsparcie – co wpływa na koszt usług?

Gdy rozpoczniesz poszukiwania ofert supportowych, zapewne spotkasz się z bardzo zróżnicowanymi propozycjami cenowymi. Skąd taki rozrzut? Wszystko zależy od zakresu wsparcia, jakiego oczekujesz. Pokażemy Ci to na przykładzie naszych usług supportu Drupala.

Na wycenę obsługi i rozwoju Twojej strony kluczowy wpływ będą mieć:

  1. Liczba wykupionych godzin na prace

    Im wyższa, tym większy koszt usług. W ramach tych godzin można m.in. rozwijać serwis, optymalizować jego działanie czy wprowadzać nowe rozwiązania.

  2. Czas reakcji na błędy

    Jeśli zależy Ci, żeby przydzielony zespół reagował na krytyczne zgłoszenia np. w ciągu godziny od identyfikacji problemu, będzie się to wiązać ze znacznie większym kosztem niż np. przy 4-godzinnej reakcji.

  3. Dostępność zespołu

    Standardowo pracujemy w dni powszednie od godz. 7 do 15. Natomiast oferujemy także rozszerzone usługi supportowe, które zapewniają dostępność programisty 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Oczywiście usługa ta znacznie zwiększa koszt wsparcia.

  4. Liczba aktualizacji

    Na cenę supportu wpływa także częstotliwość aktualizacji. Oczywiście, krytyczne update’y są wykonywane na czas niezależnie od wybranego zakresu, jednak im więcej mniejszych aktualizacji (np. konkretnych modułów) chciałbyś wprowadzać, tym więcej czasu programiści spędzą nad Twoim projektem.

  5. Poziom skomplikowania projektu

    Jeżeli na Twojej stronie wdrożonych jest dużo customowych rozwiązań, wymaga ona większego zaangażowania specjalistów w obsługę rozwiązania i stałego nadzoru nad kompatybilnością customowego kodu z np. nowo wprowadzanymi funkcjonalnościami.

  6. Ilość wersji językowych

    Dodatkowe wersje językowe wymagają większego nakładu pracy np. w kwestii zarządzania tłumaczeniami. Oprócz tego podczas wprowadzania zmian należy uwzględniać to, że istnieją różne warianty językowe tej samej podstrony.

Drupal support – podsumowanie

Wsparcie Drupala to inwestycja, która zapewni Ci ogromny komfort i “czystą głowę”. Nie musisz martwić się o dostępność strony, błędy czy aktualizacje. Oczywiście korzyści mogą nie być aż tak łatwe do dostrzeżenia – w końcu w ich skład będą wliczać się m.in. awarie, które nie nastąpiły lub bugi, które zostały tak szybko usunięte, że nie zdążyły nawet być problematyczne. Ale czy właśnie to nie jest esencją tej usługi? ;)

Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia Drupala?

Zapewnimy Ci je