Dlaczego powinieneś wykonać audyt sklepu internetowego?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

Sprzedaż to podstawowy i niezmienny cel sklepu internetowego, do którego nieustannie dąży każdy właściciel. Co jednak zrobić, by sprzedaż nie tylko utrzymywała się na tym samym pułapie, ale też regularnie rosła? Oczywiście należy cały czas szukać pola do udoskonalenia swojego biznesu, w czym pomóc może odpowiednio przeprowadzony audyt sklepu internetowego.

Jak wykonać audyt sklepu internetowego?

Czym jest audyt sklepu internetowego?

W przypadku sklepu internetowego audyt polega na kompleksowym przetestowaniu oraz analizie danej witryny. Audyt stara się znaleźć zarówno dobre, jak i słabe strony e-commerce, starając się odpowiedzieć na pytanie – dlaczego sklep sprzedaje i co zrobić, by zaczął sprzedawać więcej? Audyt e-commerce nie jest lekarstwem na słabą sprzedaż, ale może pomóc znaleźć rozwiązania, które zwiększą konwersje i sprawią, że dana witryna będzie lepiej postrzegana przez użytkowników.

Na jakie podstawowe pytania może odpowiedzieć audyt sklepu internetowego? Przede wszystkim:

  • Dlaczego sprzedaż jest na takim, a nie innym poziomie?
  • W jakim momencie użytkownicy opuszczają sklep?
  • Czy zabezpieczenia witryny są na odpowiednim poziomie?
  • Jak czas ładowania strony prezentuje się na tle konkurencyjnych sklepów?

To wszystko małe czynniki, które dają ogląd na całość funkcjonowania i sprzedaż e-commerce.

Kiedy zdecydować się na audyt e-commerce?

Przy obecnym rozwoju technologicznym warto wykonać szczegółowy audyt sklepu internetowego raz na 2-3 lata albo:

  • przed rozpoczęciem dużej kampanii promocyjnej w internecie,
  • po stworzeniu nowej platformy,
  • gdy wydaje Ci się, że design sklepu internetowego jest przestarzały,
  • kiedy strona długo nie była aktualizowana,
  • gdy chcesz przeanalizować działania agencji SEO,
  • gdy e-commerce ma duży współczynnik odrzuceń,
  • kiedy sklep nie zarabia,
  • gdy chcesz zwiększyć wyniki finansowe firmy,
  • gdy platforma ma częste awarie.

Żeby podjąć decyzję o przeprowadzeniu audytu sklepu internetowego, warto zastanowić się, pod jakim kątem przetestować obecne rozwiązania. Na rynku jest dostępnych kilka rodzajów audytów.

Rodzaje audytu sklepów internetowych - na który się zdecydować?

Firmy oferują rozmaite audyty e-commerce - niektóre są płatne, na inne trzeba dłużej poczekać. W internecie można znaleźć również automatyczne analizatory, które “rzucą okiem” na stan sklepu internetowego. W tym wypadku warto zwrócić się do specjalistów, którzy krytycznym okiem spojrzą na sklep i będą w stanie zaproponować atrakcyjne rozwiązania- ostatecznie nie ze wszystkich rad musisz skorzystać. Zwykle audyty sklepów internetowych dotyczą kilku aspektów, a ich nazewnictwo może się różnić w zależności od firmy, z którą będziesz współpracować.

Można wyróżnić kilka rodzajów audytów e-commerce. Do jednych z najpopularniejszych typów należą:

  • audyt UX,
  • audyt pozycjonowania,
  • audyt techniczny,
  • audyt działań marketingowych,
  • audyt wersji mobilnej strony,
  • audyt konkurencji.

Który z nich przeprowadzić? To zależy od kondycji sklepu, jego problemów, powodów, przez które zdecydowałeś się na audyt e-commerce. Jeśli platforma ma częste awarie, warto pomyśleć o audycie technicznym. Jeśli masz problem z ilością odwiedzających użytkowników bądź nie jesteś zadowolony z obecnej agencji SEO, należy przeprowadzić audyt SEO sklepu internetowego. Na pewno atrakcyjnym audytem jest audyt UX, który pozwoli na przyszłość usprawnić działanie strony, poprawi jej odbiór przez użytkowników, zweryfikuje ich odczucia. Czasami warto zdecydować się na kilka audytów sklepu internetowego. Wszystko po to, by dokładnie go przeanalizować. W wyborze audytu na pewno pomoże specjalista, który zobaczy stronę i będzie potrafił ocenić jej potrzeby.

Co należy sprawdzić podczas audytu sklepu internetowego?

Audyt sklepu internetowego składa się z wielu etapów i tak naprawdę trudno stwierdzić, że któryś z nich jest ważniejszy. Do każdego trzeba przywiązać odpowiednią wagę, by odnieść sukces.

Audyt techniczny sklepu internetowego

Na początek należy rozważyć wszelkiego rodzaju kwestie techniczne, które mają wpływ na funkcjonowanie sklepu internetowego. Co składa się na ten test? Chociażby analiza czasu ładowania strony. Im dłużej trwa, tym większe szanse, że użytkownicy nie dotrą do oferty sklepu, bo opuszczą witrynę wcześniej. Wlicza się w to także test wyszukiwarki – jak działa na konkretne frazy? Czy jest dobrze widoczna? Czy wyniki odpowiadają zapytaniom?

Audyt SEO sklepu internetowego

Optymalizacja pod wyszukiwarki to kolejny element, którego nie da się uniknąć, wykonując audyt sklepu internetowego. Szczególnie że SEO można testować i optymalizować na wiele różnych sposobów. Oczywiście podstawa to weryfikacja poszczególnych meta tagów. Później dochodzi do tego sprawdzenie opisów produktów czy też poszczególnych adresów URL. Następnie linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. W skrócie – jest co robić w kwestii audytu SEO sklepu internetowego, aby e-commerce był na jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Nie można przy tym zapominać o analizie słów kluczowych. Jakie słowa kluczowe przynoszą największy ruch w sklepie? Które z nich mają największe przełożenie na konwersje? Taka analiza może całkowicie odmienić całą strategię SEO i wpłynąć także na ustawienia kampanii digitalowej Google Ads czy też Facebook Ads.

Audyt konkurencji sklepu internetowego

Nie tylko audyt SEO sklepu internetowego jest istotny. Nieodzownym elementem audytu e-commerce jest także badanie konkurencyjnych sklepów. Czym się wyróżniają? Co przemawia na ich korzyść? Co najbardziej podoba się ludziom kupującym tam, a nie w naszym sklepie? Zbadanie silnych i słabych stron konkurentów może dać Ci kilka podpowiedzi co do tego, jak zmienić swój sklep w ciągu najbliższych miesięcy.

Podczas takiej analizy poznaje się też swoje mocne strony, które należy uwypuklić w komunikacji. Równie dobrze może to być darmowa wysyłka czy też dostawa w maksymalnie dwa dni robocze. Audyt sklepu internetowego pozwala znaleźć wyróżnik danego e-commerce, który może być potężnym orężem w rękach wprawnego oraz sprytnego właściciela. Taka unikalna cecha może znacząco wpłynąć na sprzedaż.

Audyt contentu sklepu internetowego

Strategia contentowa dla wielu sklepów stanowi podstawę działań marketingowych, dlatego warto ująć ją także w audycie e-commerce. Czy teksty umieszczane na blogu sklepowym są często czytane? Czy blog przekłada się na pozycjonowanie? Czy poradniki mają realny wpływ na sprzedaż polecanych produktów? Audyt to również dokładna analiza wszelkiego rodzaju tekstów na stronie, zaczynając od bloga, a na unikalności opisów produktów kończąc.

Jak przygotować firmę do audytu sklepu internetowego?

Nie należy specjalnie przygotowywać się do audytu e-commerce. Sęk w tym, by wszystko było jak zawsze. Warto funkcjonalności sklepu internetowego sprawdzić w “naturalnych” warunkach. Można oczywiście samemu przeprowadzić audyt, ale lepiej aby sklep przetestowała osoba z zewnątrz, która ma specjalistyczną wiedzę i zna obecne trendy na rynku oraz oczekiwania klientów.

Przygotować firmę należy jednak do zmian, które nadejdą po audycie sklepu internetowego. Wszystko zależy od tego, jaką ocenę uzyska platforma i na które modyfikacje firma się zdecyduje. Sprawne przeprowadzenie wdrożenia jest zwykle priorytetem wykonawców, którzy zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest to przedsięwzięcie.

Cena audytu sklepu internetowego

Jest to jedna z najbardziej nurtujących kwestii dotyczących audytu e-commerce. Jednakże nie można określić stałej ceny audytu sklepu internetowego. Wszystko zależy od tego, jak kompleksowy ma być audyt – czy ma skupić się wyłącznie na jednym aspekcie e-commerce np. audycie SEO sklepu internetowego, czy też ma on obejmować kilka pomniejszych audytów. Cena audytu sklepu internetowego różni się również w zależności od firmy, z której usług skorzystamy. Są agencje SEO, które wykonują audyty za 100 czy 200 zł, a istnieją również takie, którym za kompleksowy audyt należy zapłacić kilka tysięcy złotych.

Oczywiście możesz wykonać audyt sklepu internetowego samodzielnie przy użyciu darmowych narzędzi z zakresu SEO, UX, badania prędkości strony. Jednakże aby wyciągnąć z niego stosowne wnioski, musisz posiadać odpowiednią wiedzę z badanych obszarów, co może być trudne do zrealizowania. Z tego powodu na audycie sklepu internetowego nie powinno się oszczędzać – służy on jako całościowa ewaluacja Twoich działań i jest w stanie nadać kierunek dalszego rozwoju e-commerce.

Co sprawi, że audyt sklepu internetowego będzie skuteczny?

Trzeba pamiętać, że każdy sklep jest inny, dlatego kluczowe jest indywidualne podejście. To nie tylko inny silnik czy produkt, ale także różnice w grupie docelowej czy budowie platformy. Inne oczekiwania i wymagania stawiane są przed potentatem w branży odzieżowej, a inne przed malutkim biznesem usługowym nastawionym na kilkanaście transakcji rocznie.

Przeprowadzając audyt sklepu internetowego, trzeba mieć to na uwadze i indywidualnie dobierać zakres analizy, bazując na przedstawionych powyżej kryteriach. Dopiero tak zoptymalizowany i przemyślany audyt przyniesie najlepsze rezultaty oraz pozwoli spojrzeć na sklep z szerszej perspektywy.

Należy przy tym pamiętać, że audyt e-commerce choć potrzebny, to sam w sobie nie zwiększy sprzedaży. Dopiero to, jakie działania wprowadzi właściciel sklepu na podstawie audytu, może bezpośrednio przełożyć się na liczbę konwersji. Audyt daje wskazówki i porady, ale tylko od Ciebie zależy, które z nich wprowadzisz w życie i z jakim rezultatem.

Audyt sklepów internetowych i co dalej?

Na audyt sklepu internetowego zwykle czeka się około 2 tygodni. Często firmy oferujące audyty są w stanie zaproponować zmiany, które należy wprowadzić i dysponują szeregiem specjalistów mogących popracować nad pozycją Twojej strony internetowej w Google, nad użytecznością witryny czy poprawą jej designu. Należy przeanalizować problemy platformy, przemyśleć proponowane rozwiązania i priorytety. Wiele zależy od posiadanego przez firmę budżetu. Niektóre zmiany mogą być kosztowne, ale niezbędne, inne, choć wydają się kosmetyczne, są w stanie przynieść znaczący wzrost zysków. Warto skonfrontować uwagi firmy zewnętrznej z pracownikami, poznać ich zdanie.

Czasami audyt niesie ze sobą całkowicie nowy design i wizerunek firmy albo zmianę agencji SEO. Wszystko zależy od kondycji witryny, którą chcesz sprawdzić. Na pewno zmiana wyglądu strony internetowej to ważna decyzja i należy ją dokładnie przemyśleć. Niestety często właściciele firmy przywiązują się do wyglądu i ciężko jest im zrozumieć, że redesign jest niezbędny. Wyniki audytu mogą być trudne do zaakceptowania, wymagają czasu do analizy, ale i otwarcia na zmiany. Dobrze jest jednak wiedzieć, w jakiej kondycji jest Twój sklep internetowy oraz być świadomym jego wad.

Sądzisz, że Twój sklep wymaga gruntownego audytu?

Napisz do nas!
Udostępnij artykuł: