Czym jest startup?

Data dodania:

Pojęcie startupu w Polsce znane jest zaledwie od kilku lat i oznacza przedsiębiorstwo stworzone w celu poszukiwania konkretnego modelu biznesowego. Celem takiej organizacji jest poszukiwanie nowych rynków na rozwój swojego produktu oraz osiągnięcie szybkiego sukcesu finansowego. W dzisiejszym artykule dokładnie zapoznamy się z definicją startupu, precyzyjnie scharakteryzujemy poszczególne jego elementy oraz przedstawimy najpopularniejsze branże, w których ruszają startupy.

Definicja startupu

Tak, jak to zostało wspomniane we wstępie – startup to określenie stosowane w stosunku do przedsiębiorstwa lub organizacji tymczasowej, której celem jest pozyskanie nowego rynku na swój produkt i odniesienie światowego sukcesu w szybkim tempie, jednocześnie nie przeznaczając na ten proces dużych nakładów finansowych.

Startupy najczęściej kojarzone są z branżą technologiczną oraz informatyczną, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by miały one rację bytu w innych branżach. Fakt ten bierze się z tego, że startupy najczęściej rozwijają się w internecie, ponieważ dzięki temu jest szansa na uzyskanie międzynarodowego zasięgu, a co za tym idzie – większa szansa na sukces finansowy.

Startup – najważniejsze zalety

Do największych zalet startupu z pewnością należą niskie koszty. Założenie tego rodzaju działalności nie wymaga żadnego kapitału początkowego. Dla młodych i ambitnych osób, które mają bardzo dużo pomysłów na zbudowanie dochodowego biznesu jest to bardzo dobra wiadomość. Nie zawsze każdy początkujący przedsiębiorca ma do dyspozycji pokaźny kapitał, dlatego też startupy cieszą się taką popularnością wśród młodych ludzi, którzy myślą o rozpoczęciu własnej działalności, ale nie stać ich na wszystkie inwestycje, które musieliby ponieść przy zakładaniu standardowej firmy.

Drugą ważną zaletą działającą na korzyść startupów jest doświadczenie, które można za ich pomocą zdobyć. Z racji tego, że prowadzenie takiej działalności nie wymaga nakładu finansowego, a jedynie poświęcenia czasu, nawet niepowodzenie projektu wzbogaci przedsiębiorcę o nowe umiejętności oraz doświadczenia, dzięki którym swój kolejny pomysł zrealizuje w jeszcze lepszy sposób. Dzięki temu młody przedsiębiorca nabędzie niezbędnej wiedzy biznesowej.

Startupy, jeśli są prowadzone w odpowiedni sposób, a produkt lub usługa oferowana przez dane przedsiębiorstwo jest przez rynek pożądana, to istnieje duże prawdopodobieństwo na to, że startup odniesie sukces i będzie przynosił zyski.

startup

Ryzyko porażki startupu

Założenie startupu wiąże się z dużym ryzykiem porażki. Większość młodych przedsiębiorstw, która uzyskały dofinansowanie w ramach rozwoju, ogłosiło upadłość. Piotr Prajsnar, założyciel Cloud Technologies, w wywiadzie dla Polskie Radio stwierdził, że prawdopodobnie 90% startupów z branży technologicznej upadnie w ciągu 12-24 miesięcy działalności, 8% przekształci się w normalnie funkcjonujące firmy, a 2% odniesie światowy sukces. Bierze się to na pewno z tego, że takie firmy nie mają z góry założonego modelu biznesowego, tylko starają się samemu go ukształtować. Również pojawienie się inwestora nie oznacza tego, że projekt zostanie uznany jako sukces.

Oczywiste jest to, że z każdą inwestycją wiąże się ryzyko porażki, które to w przypadku startupów jest niezwykle duże. Prawdopodobnie przyczyną tego jest niedoświadczenie biznesowe twórców danego projektu. Brak umiejętności na wielu płaszczyznach często skutkuje niepowodzeniem. Prowadzenie startupu to nie tylko wykreowanie pomysłu.

Należy założyć konkretne cele oraz określić działania, które mają zostać podjęte do zrealizowania wytycznych. Kluczowym elementem jest także zatrudnienie odpowiednich osób, kiedy startup się rozwinie.

Branże, w których popularne są startupy

W Polsce działa obecnie około 2,7 tysiąca startupów (według raportu Businessinsider: oraz raportu Polskie Startupy 2017). Wśród nich najwięcej jest producentów oprogramowania działającego w modelu SaaS. Branże najczęściej wybierane przez Polaków to aplikacje mobilne, usługi internetowe oraz e-commerce. Sytuacja wygląda bardzo podobnie na całym świecie. To technologia oraz internet dominują w startupach. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorstwo tego typu nie może osiągnąć sukcesu w całkowicie innej branży.

Znane startupy, które odniosły światowy sukces

Pojęcie startup w Polsce znane jest zaledwie od kilku lat, zaś na świecie przedsiębiorstwa tego typu znane już były o wiele szybciej. Niektóre firmy, które znane są dzisiaj wszystkim swoje pierwsze kroki stawiały właśnie jako startupy.

facebook

W erze mediów społecznościowych każdy zna taki serwis jak Facebook. Dzieło Marka Zuckerberga początkowo również było startupem. Dziś przedsiębiorstwo stanowi jedną z najbogatszych firm na biznesowym rynku. Najpopularniejszy portal social media swoje początki miał w wynajmowanym domu w Kalifornii. W 2008 roku twórca serwisu, Mark Zuckerberg, stał się najmłodszym miliarderem na świecie. W wieku 23 lat jego majątek wynosił 1,5 miliarda dolarów.

Twitter to w dzisiejszych czasach najpopularniejszy mikroblog na świecie. Znany wszystkim internautom portal społecznościowy został założony w 2006 roku przez Jacka Dorsey’a, Eva Williamsa i Biza Stone’a. Serwis zrewolucjonizował sposób komunikacji w internecie. Użytkownicy w formie krótkich wpisów tekstowych mogli na swojej tablicy umieszczać cokolwiek tylko chcieli. Dzisiaj Twitter wyceniany jest na 112 miliardów dolarów, pracuje dla niego ponad 4 tysiące osób porozmieszczanych w 35 biurach na całym świecie.

Muzyki słucha prawie każdy człowiek. Nie zawsze jednak mamy dostęp do swoich ulubionych utworów z różnych powodów. W 2008 roku w Szwecji powstała popularna platforma Spotify. To program, za pomocą którego mamy darmowy i legalny dostęp do muzyki z całego świata. Projekt ten początkowo był startupem, jednakże wraz z rozwojem zamienił się na duży biznes o skali międzynarodowej.

Kolejny startupem, który odniósł światowy sukces jest polski projekt Brand24. Platforma służy do monitoringu internetu oraz sieci społecznościowych. Narzędzie zbiera wszystkie informacje na temat produktów, marek oraz haseł z mediów i agreguje je do siebie.

Drugą polską firmą na liście, która zaczynała jako startup jest Live Chat. Przedsiębiorstwo zostało założone we Wrocławiu w roku 2002. Narzędzie służy do komunikacji między właścicielem strony internetowej a użytkownikami. Firma na ten moment obsługuje ponad 15 tysięcy klientów, w tym takich gigantów jak Samsung, Pizza Hut czy Adobe.

Podsumowanie

W Polsce i na świecie każdego roku przybywa ludzi mających pomysły na innowacyjne produkty oraz usługi. Decydują się oni na założenie niskim kosztem firmy, zwanej dalej startupem. Pojęcie to znane jest w naszym kraju zaledwie od kilku lat, a już w tym momencie możemy pochwalić się ponad 2,7 tysiącami startupów oraz projektami, które odniosły światowy sukces, np. Live Chat lub Brand24. Branże, w których startupy powstają najczęściej to e-commerce, usługi internetowe oraz aplikacje mobilne.