Smart POST
Smart POST

Czy dedykowana strona mobilna to dobre rozwi─ůzanie?

Denis Peszka
Autor: Denis PeszkaTech Lead

Wsp├│┼éczesny konsument nie rozstaje si─Ö ze swoim smartfonem i to najcz─Ö┼Ťciej w┼éa┼Ťnie za jego po┼Ťrednictwem korzysta ze stron sklep├│w, firm oraz marek. Dla u┼╝ytkownika witryna musi wygl─ůda─ç atrakcyjnie i by─ç funkcjonalna. Czy w takim razie strona mobilna to dzisiaj must have? Jakie rozwi─ůzania warto zastosowa─ç, by zmniejszy─ç wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä? I wreszcie, co na to Google? O tym w artykule.

Czy strona mobilna to dobre rozwi─ůzanie?

Zastan├│w si─Ö, kto korzysta z Twojej witryny?

Wed┼éug ostatnich bada┼ä GEMIUS/PBI w kwietniu 2019 roku liczba internaut├│w w Polsce wynosi┼éa 28,2 mln, z czego a┼╝ 24,2 mln os├│b korzysta┼éo ze stron internetowych za pomoc─ů smartfon├│w i tablet├│w. To ponad 85% u┼╝ytkownik├│w! W tym wypadku stwierdzenie, ┼╝e ka┼╝da strona internetowa powinna prawid┼éowo dzia┼éa─ç w wersji mobilnej, nie jest przesad─ů. Bez zag┼é─Öbiania si─Ö w to, kto jest klientem danej firmy, mo┼╝na by─ç pewnym, ┼╝e b─Ödzie korzysta┼é z jej strony g┼é├│wnie za pomoc─ů smartfona. Aby wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä by┼é ma┼éy, a klienci ch─Ötnie odwiedzali witryn─Ö, musi ona dobrze dzia┼éa─ç na mobile.

U┼╝ytkownik www danej firmy to zwykle jej potencjalny lub sta┼éy klient. Tworz─ůc stron─Ö internetow─ů, dobrze jest przemy┼Ťle─ç, jaki typ klienta ma dane przedsi─Öbiorstwo, w jaki spos├│b korzysta on ze strony i czego na niej szuka. Budowanie pozytywnego wra┼╝enia jest bardzo wa┼╝ne. Je┼Ťli klient szybko znajdzie na stronie to, czego potrzebuje, b─Ödzie zadowolony, sfinalizuje transakcj─Ö, korzystnie oceni dan─ů mark─Ö. Witryna musi by─ç dostosowana do mniejszych ekran├│w. Nie bez przyczyny od kilku lat w┼Ťr├│d designer├│w buduj─ůcych strony, panuje trend ÔÇťmobile firstÔÇŁ. Tw├│rcy najpierw zastanawiaj─ů si─Ö nad layoutem na telefon czy tablet, a nast─Öpnie my┼Ťl─ů o desktopie.

Czy w takim razie warto inwestowa─ç stricte w stron─Ö mobiln─ů?

Dowiedz si─Ö, jaki masz wyb├│r

Ka┼╝da firma powinna posiada─ç stron─Ö mobiln─ů czy responsywn─ů. Obie wygl─ůdaj─ů dobrze na smartfonach i tabletach. Ale r├│┼╝ni─ů si─Ö od siebie.

Strona mobilna

To dedykowana pod urz─ůdzenia mobilne wersja strony internetowej. Jest ona przystosowana do wy┼Ťwietlania si─Ö na smartfonach, telefonach kom├│rkowych i tabletach. To mniej rozbudowana strona oryginalna, cz─Östo pozbawiona wielu zak┼éadek i podstron, a przede wszystkim du┼╝o wa┼╝─ůcych grafik. Mobilna wersja strony posiada inny adres ni┼╝ wersja desktop, kt├│ry automatycznie wy┼Ťwietlany jest na urz─ůdzeniach przeno┼Ťnych. Ta strona to odr─Öbny tw├│r. W praktyce firma posiada dwie www. Ta mniej rozbudowana otwiera si─Ö na smartfonach, kompletna to wersja na komputer.

Strona responsywna

Dostosowuje si─Ö automatycznie do wielko┼Ťci ekranu urz─ůdzenia u┼╝ytkownika. Jest uniwersalna i elastyczna. Dobrze wygl─ůda na ka┼╝dym wy┼Ťwietlaczu. Wyst─Öpuje pod tym samym adresem zar├│wno na smartfonie, jak i na komputerze stacjonarnym.

Poznaj, plusy i minusy

Niew─ůtpliwie za wdro┼╝eniem strony mobilnej firmy przemawia fakt, ┼╝e jej przygotowanie zajmuje du┼╝o mniej czasu ni┼╝ stworzenie od podstaw ca┼éej strony internetowej. Plusem jest r├│wnie┼╝ to, ┼╝e buduj─ůc stron─Ö mobiln─ů, mo┼╝na zastosowa─ç grafiki i rozwi─ůzania funkcjonalnie dostosowane wy┼é─ůcznie do urz─ůdze┼ä przeno┼Ťnych. To pozwala na wprowadzenie nowego menu czy tre┼Ťci. Mo┼╝liwo┼Ť─ç okrojenia skrypt├│w przyspiesza wczytywanie zawarto┼Ťci www. Niestety osobna strona to wy┼╝sze koszty eksploatacji, nowy panel administratora, koszty zwi─ůzane z obs┼éug─ů, dodatkowy czas potrzebny na edycj─Ö. Minusem jest tak┼╝e podej┼Ťcie Google.

Zdecyduj, strona mobilna czy responsywna?

Google wspiera przede wszystkim strony responsywne. Blogi czy sklepy oparte na nowoczesnej architekturze s─ů lepiej pozycjonowane w wyszukiwarce. Algorytm Mobile First Index, okre┼Ťlaj─ůc pozycj─Ö strony, najpierw bierze pod uwag─Ö tre┼Ťci z wersji mobilnej. Istotne jest r├│wnie┼╝ to, czy wersja na desktop pokrywa si─Ö z ni─ů tre┼Ťciowo. Poza tym zastosowany algorytm obni┼╝a ranking stron, kt├│re zbyt wolno wczytuj─ů si─Ö na telefonach kom├│rkowych. Google pozytywniej ÔÇťreagujeÔÇŁ na responsywne strony. Posiadaj─ůc dwie wersje - mobile oraz desktop trudniej jest zachowa─ç sp├│jno┼Ť─ç contentu, kt├│ra ma du┼╝e znaczenie w┼éa┼Ťnie przy pozycjonowaniu.

Zobacz, w jaki spos├│b przeszli┼Ťmy ze strony mobilnej na responsywn─ů w przypadku Wy┼╝szych Szk├│┼é Bankowych.

Strony responsywne s─ů dobr─ů alternatyw─ů dla mobilnych, kt├│re wymagaj─ů sporo czasu i pieni─Ödzy. Trudniej je aktualizowa─ç. S─ů w zasadzie oddzieln─ů platform─ů, kt├│r─ů trzeba wspiera─ç. Responsywna strona dostosowuje si─Ö nie tylko do urz─ůdzenia, ale r├│wnie┼╝ do przegl─ůdarki, z kt├│rej korzysta u┼╝ytkownik. Jej wdro┼╝enie wymaga wi─Ökszej ilo┼Ťci test├│w, jednak u┼╝ytkowanie jest wygodne dla ka┼╝dego. Posiadanie wersji RWD strony powoduje r├│wnie┼╝, ┼╝e nie trzeba martwi─ç si─Ö o SEO czy przekierowania. Mimo to wyb├│r strony mobilnej czy responsywnej nie jest jednoznaczny.

Na pewno buduj─ůc ca┼ékowicie now─ů stron─Ö, warto od razu zdecydowa─ç si─Ö na wersj─Ö responsywn─ů. W przypadku, gdy strona ju┼╝ istnieje, zosta┼éo w ni─ů sporo zainwestowane, a firma nie ma czasu na jej przebudow─Ö, dobrym wyborem b─Ödzie przygotowanie mobilnej wersji. Wszystko zale┼╝y od tego, co w┼éa┼Ťciciel www chce przekaza─ç u┼╝ytkownikom, jaki ma cel, ale i ┼Ťrodki. Jedno jest pewne - obecnie ka┼╝da strona powinna by─ç dostosowana do urz─ůdze┼ä mobilnych.

Chcesz stworzy─ç stron─Ö mobiln─ů lub responsywn─ů?

Pomo┼╝emy Ci w tym!
Udostępnij artykuł: