Smart POST
Smart POST

Cyber Monday w cieniu Black Friday – 6 porad jak wykorzystać jego potencjał

Aleksandra-Stala
Autor: Aleksandra StalaContent Manager

Jak co roku listopad to raj dla łowców promocji, a to oczywiście za sprawą Black Friday, który został przyjęty przez konsumentów na polskim rynku bardzo pozytywnie. Jednak prawdziwą gratką dla internetowych zakupowiczów jest Cyber Monday, zyskujący w Polsce z roku na rok coraz większą popularność. Sprawdź, jak wybić się na tle konkurencji i zwiększyć swoją sprzedaż tego dnia nawet o kilkadziesiąt lub kilkaset procent!

Jak wykorzystać Cyber Monday w sprzedaży?

Black Friday a Cyber Monday – co je odróżnia?

Oba pojęcia wywodzą się z tego samego miejsca, kolebki zakupowych szaleństw – Stanów Zjednoczonych. Ich początek datuje się na wczesne lata XXI wieku. Black Friday to symboliczna data początku sezonu zakupowego związanego ze świętami Bożego Narodzenia. Co roku przypada na piątek po Święcie Dziękczynienia. W 2019 roku jest to 29 listopada.

Co wyróżnia Black Friday na tle innych dni w okresie przedświątecznym? Przede wszystkim bardzo wysokie obniżki cen, o których w pozostałe 364 dni konsumenci mogą tylko pomarzyć. Wiele sklepów właśnie tego dnia bije wszelkie rekordy sprzedażowe w danym roku kalendarzowym.

Skoro Black Friday to raj dla sprzedawców i konsumentów, dlaczego w 2005 roku National Retail Fedaration ustanowiła dodatkowy dzień wielkich wyprzedaży – Cyber Monday? Ideą Black Friday są wielkie obniżki w sklepach stacjonarnych, dlatego głównym celem Cyber Monday jest przeniesienie wyprzedaży również w stronę sprzedaży internetowej. Najprościej mówiąc, Cyber Monday to internetowa odpowiedź na Black Friday. Na początku XXI wieku zakupy online były jeszcze rzadkością, konsumenci potrzebowali odpowiedniej zachęty, żeby zmienić swoje nawyki. Dzień specjalnych wyprzedaży w internecie okazał się strzałem w dziesiątkę!

Cyber Monday i Black Friday po polsku – czyli jak robimy zakupy w tym okresie?

Pomimo tego, że Black Friday i Cyber Monday największą popularnością cieszą się w USA, z roku na rok robią coraz większą furorę na rynkach zagranicznych. Jak to wygląda na naszym rodzimym podwórku?

Ile wydajemy w Black Friday i Cyber Monday?

Według danych z platformy Paybynet, w Black Friday 2018 wydaliśmy prawie 176% więcej pieniędzy, niż w przeciętny dzień w październiku tego roku. 23 listopada średnia wartość koszyka zakupowego była o 30% większa niż średnia wartość koszyka w październiku 2018 r. i wynosiła 190 zł. Tego dnia liczba transakcji w Paybynet była wyższa o 112%, a w Cyber Monday o 89% niż w statystyczny październikowy dzień 2018 roku. Według Rzeczpospolitej, w 2018 r. wydatki Polaków w Black Friday przekroczyły 2,3, miliarda złotych. Jak widać, Black Friday i Cyber Monday w Polsce radzą sobie coraz lepiej, a prognozy mówią o sukcesywnym wzroście zainteresowania tymi akcjami promocyjnymi.

Black Friday i Cyber Monday - statystyki

Ile zarabiają firmy na Black Friday i Cyber Monday?

Dni wielkich wyprzedaży to nie tylko okazje dla konsumentów, ale również dla firm, żeby zwiększyć swoje przychody nawet o kilkaset procent. W zeszłoroczny Black Friday w szczytowym momencie sprzedaży Zalando miało 4200 transakcji na minutę. W przypadku Komputronika w Czarny Piątek 2018 ruch w sklepie internetowym marki wzrósł o 150% w porównaniu do innych dni w listopadzie. Dodatkowo do Klientów zostało wysłanych o 138% paczek więcej niż w pozostałe listopadowe dni.

7 sposobów jak wykorzystać Cyber Monday do zwiększenia sprzedaży w Twojej firmie

1. Postaw na zniżki i gratisy

Bez odpowiedniej zachęty, Klienci nie kupią Twoich produktów nawet będąc pod wpływem silnych bodźców związanych z ideą Black Friday czy Cyber Monday. Dlatego musisz dać im poczucie, że nie kupią danego produktu nigdzie taniej. Na jakie rodzaje promocji i rabatów możesz postawić?

  • Zniżka na cały asortyment sklepu (np. -40%)
  • Promocje łączone (kup 1 produkt, 2 dostaniesz gratis lub za pół ceny) - w prosty sposób zwiększysz wartość koszyka zakupowego Klienta
  • Wyższa zniżka na końcówki kolekcji (np. -60%) - łatwo pozbędziesz się z magazynu towaru, który długo w nim zalega bądź jest już tylko w szczątkowych ilościach
  • Gratisy – darmowa dostawa dla każdego zamówienia, gratisowy produkt przy zakupie danej rzeczy np. przy zakupie spodni, pasek gratis

2. Nie zapomnij o stałych klientach

Marzeniem każdego biznesu online jest posiadanie dużej grupy lojalnych Klientów. Nie możesz zapomnieć o nich również w tak ważny dzień jak Cyber Monday – Klient, który nie jest regularnie doceniany, z czasem odejdzie… Co zatem możesz zrobić? Wyślij do Klienta newsletter, bądź spersonalizowaną wiadomość ze zniżką specjalną, kodem rabatowym przeznaczonym tylko dla niego. Lojalny klient z pewnością doceni Twoje starania.

3. Odzyskaj niedokończone transakcje

Cyber Monday w Polsce to doskonała okazja, żeby odzyskać utracone koszyki zakupowe. Dlatego remarekting to świetna opcja! Stwórz kampanię marketingową, która będzie trafiać przykładowo do wszystkich osób, które w ciągu ostatnich 30 dni były na Twojej stronie lub dodały produkt do koszyka, ale go nie kupiły. Skuś ich dodatkową zniżką na swój asortyment, a masz duże prawdopodobieństwo finalizacji transakcji!

4. Wypromuj się

Twój sklep nie ma takiego ruchu, jakiego byś oczekiwał? Widocznie potrzebujesz zwiększenia jego zasięgów. Świetnie sprawdzą się przy tym kampanie w Facebook Ads lub Google Ads. Dotrzyj do swojej grupy docelowej, tworząc kampanię ze specjalnym kodem rabatowym uprawniającym do zniżek w Twoim sklepie. Nie potrzebujesz w tym celu ogromnego budżetu, szczególnie jeżeli mówimy o reklamach w sieci Facebooka.

5. Black week

Zaskocz swoich Klientów i uruchom swoje promocje wcześniej niż Black Friday czy Cyber Monday. Zacznij działania promocyjne np. już od wtorku i stopniowo zwiększaj benefity płynące z oferty, aż w Cyber Monday osiągną swoje apogeum.

6. Sprawdź działanie swojej strony

Punkt, o którym najczęściej zapominamy. Skupiamy się na stworzeniu świetnych promocji, a nie pamiętamy o tym, że zamówienia muszą zostać obsłużone przez nasz system. Jeżeli nie będzie on sprawny, nie dość, że Klient nie dokona zakupu, to zrazi się do korzystania z naszej platformy w przyszłości. Zatem zwróć szczególną uwagę na:

  • wydajność serwera,
  • długość ładowania strony,
  • aktualizację stanów magazynowych produktów,
  • poprawność działania dedykowanych kodów rabatowych,
  • płynność procesu zamawiania produktu,
  • dostępność wszystkich oferowanych metod płatności.

Teraz już wiesz, co zrobić, żeby Twój sklep przyniósł oczekiwane rezultaty w okresie wielkich wyprzedaży. Ostatni krok, jaki Ci pozostał, to wdrożenie proponowanych przez nas rozwiązań do Twojego sklepu.

Trzymamy kciuki za udany Cyber Monday!

Potrzebujesz konsultacji odnośnie Twojego sklepu internetowego?

Skontaktuj się z nami
Udostępnij artykuł: