Co to jest współczynnik odrzuceń? Jak sprawić, aby klient został z nami na dłużej?

Data dodania:

UX

Odsetek klientów opuszczających witrynę zaraz po wejściu na nią nazywany jest współczynnikiem odrzuceń. Informuje nas, jaki procent ludzi nie podejmuje żadnej interakcji na stronie i od razu ją opuszcza. Wyjaśniamy, czym dokładnie jest ten współczynnik, jaki ma wpływ na witrynę, ile powinien wynosić oraz podpowiadamy, w jaki sposób można go poprawić.

Czym jest współczynnik odrzuceń oraz jaki ma to wpływ na stronę lub sklep internetowy?

Współczynnik odrzuceń, czyli inaczej bounce rate, pokazuje procent ludzi, którzy po wejściu na naszą stronę lub sklep internetowy nie dokonali żadnych działań, czyli po prostu opuścili nasz serwis. Jeżeli 20 na 100 osób wyjdzie ze strony nie podejmując interakcji (np. przejście na kolejną podstronę) to współczynnik będzie wynosił 20%.

Wysoki współczynnik odrzuceń nie musi zawsze oznaczać czegoś negatywnego. Wszystko zależne jest od tego, co chcemy za pomocą danej strony osiągnąć. W przypadku witryn informacyjnych nie powinien dziwić nas fakt, że ktoś zaraz po przeczytaniu szukanej informacji opuści stronę.

Prowadząc sklep internetowy powinno nam jednak zależeć na tym, by klient po przejściu na konkretną podstronę dokonał interakcji, np. dodał produkt do koszyka, do którego później przejdzie. Wysoki bounce rate świadczyć może o tym, że użytkownik nie uzyskał niezbędnych informacji, a prezentacja przedmiotu nie była odpowiednio przygotowana. Podsumowując – jeżeli prowadzimy stronę informacyjną to nie powinniśmy się przejmować współczynnikiem odrzuceń na wysokim poziomie, zaś w przypadku e-commerce jest to dla nas sygnał, że coś jest nie tak i jak najszybciej musimy się tym zająć.

Skutki zbyt wysokiego współczynnika możemy odczuć na dwa sposoby. Po pierwsze – prowadząc sklep internetowy tracimy wielu potencjalnych klientów. Użytkownik wszedł na naszą stronę po to, by znaleźć interesujący go produkt i bardzo możliwe, że jest on gotowy, by dokonać zakupu. Wysoki bounce rate zmniejsza szansę na zarobek, pokazuje, że ze sklepem jest coś nie tak. Po drugie – Google widząc, że użytkownicy nie są zadowoleni z zaserwowanej im strony, może zmienić pozycję witryny na konkretną frazę w wynikach wyszukiwania.

W jaki sposób sprawdzić współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń można sprawdzić w narzędziu analitycznym, np. Google Analytics. Dla strony głównej strony internetowej odczytujemy to w panelu GA -> Odbiorcy -> Przegląd. Dane dla strony głównej, wyświetlane w tym bloku, nie są najważniejsze i nie powinno zwracać się na nie tak dużej uwagi, ponieważ stanowią one średnią ze wszystkich współczynników. O wiele bardziej wartościowe informacje znajdują się w analityce dla poszczególnej podstrony – znaleźć je można wchodząc kolejno w Treść -> Zawartość witryny ­-> Wszystkie strony/Strony docelowe.

Mierząc współczynnik odrzuceń należy pod uwagę brać strony, które za zadanie mają wywołanie konkretnej interakcji, czyli np. przejście do kolejnej podstrony lub działu. Prowadząc sklep internetowy powinniśmy przeanalizować dane dla strony głównej, konkretnych kategorii, strony produktu itd.

Przykładowo, strona główna ma za zadnie zaciekawić klienta oraz przedstawić mu aktualną ofertę. Powinno nam zależeć, by użytkownik w tym miejscu dokonał jakiegoś konkretnego działania, np. przejścia do najpopularniejszych produktów albo podstrony informującej o promocjach.

Jak powinien wyglądać współczynnik odrzuceń?

Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, ile powinien wynosić idealny współczynnik odrzuceń. W niektórych przypadkach 70% może być dobrym wynikiem, a w innych 30% to bardzo zły rezultat. Wszystko zależy od profilu strony, jej zawartości oraz celów poszczególnych podstron.

Jedno jest pewne – bounce rate powinien być jak najniższy. Jeżeli widzimy spadek sprzedaży oraz jednoczesny wzrost współczynnika odrzuceń to jest to dla nas sygnał, że coś na naszej stronie wymaga poprawy.

Jak poprawić współczynnik odrzuceń?

Istnieje kilka działań, które pomogą zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Analizując swoją witrynę warto przeanalizować każdy z niżej wymienionych podpunktów.

Szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania witryny ma bardzo duże znaczenie zarówno dla użytkowników mobilnych, jak i tych korzystających z komputera. Użytkownik, zmuszony do zbyt długiego oczekiwania na załadowanie się strony, zaczyna się frustrować i prawdopodobnie prędzej czy później opuści sklep i poszuka upragnionego produktu u konkurencji.

Szybkość strony można zbadać np. za pomocą Page Speed Insights [link]. Powinniśmy dążyć do tego, by znacznik dla urządzeń mobilnych oraz desktopowych był oznaczony jako zielony. Jeżeli tak jest, to nie musimy podejmować żadnych działań.

W przypadku, gdy kolor jest inny niż zielony (tj. żółty lub czerwony) powinno nam zależeć na poprawieniu szybkości. Dokonać tego możemy poprzez m.in. kompresję obrazków znajdujących się na stronie, zredukowanie ilości skryptów (np. JavaScript) oraz wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki.

Przy każdej analizie narzędzie Page Speed Insights pokazuje użytkownikowi listę wskazówek, które mogą pomóc w przyspieszeniu działania strony internetowej.

Intuicyjna nawigacja

Drugim elementem, na którym powinniśmy się skupić poprawiając współczynnik odrzuceń, jest nawigacja, czyli odpowiednio skonstruowane menu, breadcrumbs (okruszki), moduły z pokrewnymi produktami itp. Przy ich pomocy użytkownik powinien bezproblemowo poruszać się po różnych podstronach oraz kategoriach. Jeżeli te elementy nie są dobrze widoczne oraz intuicyjne w obsłudze, to klient prawdopodobnie opuści stronę i skorzysta z usług konkurencji.

Ważne jest, by wyszukiwarka była dostępna oraz widoczna dla każdego. Wielu użytkowników wchodząc do sklepu internetowego chce w nim znaleźć konkretny produkt. Dokonać tego można poprzez wpisanie pożądanej frazy w polu wyszukiwania. W ten sposób wzywamy klienta do podjęcia działania, tym samym redukując współczynnik odrzuceń.

Design

Design strony lub sklepu internetowego ma bardzo duże znacznie w kwestii zaangażowania oraz doświadczeń użytkownika. Nie chodzi tylko o to, by dany serwis wyglądał ładnie. Ważne jest, by wszystkie treści, dane, informacje, grafiki oraz produkty były dobrze wyeksponowane oraz łatwo dostępne dla przeciętnego użytkownika internetu.

Chcąc obniżyć współczynnik odrzuceń powinniśmy zadbać o to, by sklep internetowy prezentował się atrakcyjnie oraz oferował klientowi łatwy dostęp do interesujących go treści.

Strona błędu 404

Strona błędu 404 to specjalna podstrona, która pokazuje się użytkownikowi, który wejdzie na stronę, której już nie ma, została usunięta lub ukryta. Wiele sklepów internetowych nie wykorzystuje tego potencjału i nie zamieszcza żadnych informacji na takiej stronie. Użytkownik, który przypadkiem znajdzie się na stronie błędu 404, najprawdopodobniej wyjdzie z niej, co zwiększy współczynnik odrzuceń. Umieszczając w tym miejscu np. najpopularniejsze produkty lub inne ciekawe informacje, możemy skutecznie zatrzymać potencjalnego klienta dłużej w naszym sklepie.

Analiza źródeł ruchu

W celu poprawienia współczynnika odrzuceń należy przede wszystkim przeanalizować ruch, z którego użytkownicy odwiedzają naszą witrynę. Może się bowiem okazać, że kampania reklamowa odsyła nie do tej strony, do której powinna albo w Google mamy zaindeksowane strony, które od dawna nie istnieją. Analizy dokonać możemy przy pomocy narzędzia Google Analytics.

Jakościowa oraz unikalna treść na stronie

Nic bardziej nie odpycha od strony lub sklepu internetowego niż skopiowana, niekompletna i źle wyglądająca treść. Jeżeli przeanalizowaliśmy oraz zastosowaliśmy się do wszystkich wyżej wymienionych punktów, to powinien być to dla nas znak, że coś jest nie tak z naszą treścią.

Pisząc o contencie na myśli mamy wszystkie opisy produktów i kategorii, slogany reklamowe, informacje oraz artykuły na blogu. Te elementy powinny być unikalne oraz jakościowe. Pomoże to w uzyskaniu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, a także poprawi doświadczenia użytkownika.

Responsywność

Responsywność to technologia, w której tworzone strony internetowe działają dobrze oraz wyświetlają się w poprawny sposób na wszystkich urządzeniach. W praktyce oznacza to, że treść zostanie prawidłowo przedstawiona zarówno użytkownikowi korzystającemu z komputera, jak i temu używającemu smartfona lub tabletu.

Jeżeli na naszej stronie internetowej nie zostały wdrożone rozwiązania mobilne, to użytkownikowi wyświetli się niepełna oraz bardzo źle wyglądająca treść. Taka osoba momentalnie wyjdzie z witryny i prawdopodobnie już na nią nie wróci.

Widząc wzrost współczynnika odrzuceń i nie posiadając responsywnej strony internetowej, możemy być na 100% pewni, że jest to wina właśnie tego elementu i jak najszybciej powinniśmy skontaktować się z software housem w celu wdrożenia RWD.

Podsumowanie

Współczynnik odrzuceń to inaczej odsetek ludzi, którzy wyszli z naszej strony lub sklepu internetowego nie podejmując żadnych działań. Rozumieć przez to należy, że użytkownik nie znalazł interesującej go treści lub nie została mu ona w odpowiedni sposób przedstawiona. Skutkiem wysokiego bounce rate może być utrata pozycji w wynikach wyszukiwania, spadek sprzedaży oraz mniejszy przypływ użytkowników i klientów. W dzisiejszym artykule przedstawiliśmy 7 kroków mających na celu zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Większość z nich jesteśmy w stanie dokonać samodzielnie, jednakże takie rzeczy jak wdrożenie responsywności należy powierzyć specjalistom.