Smart POST
Smart POST

Błędy w projektowaniu stron www, które kosztują konwersje

Denis Peszka
Autor: Denis PeszkaFull-stack developer

Strona może być piękna i efektowna wizualnie, oferta bogata, ceny konkurencyjne, a mimo to może brakować na niej tego, co jest najważniejsze, czyli konwersji. Skuteczność sklepu internetowego czy też witryn nastawionych na leady rozlicza się przecież nie z tego, jak wyglądają, ale przede wszystkim z tego, ile przynoszą konwersji. Jakie błędy w projektowaniu stron www najbardziej przyczyniają się do obniżenia współczynnika konwersji?

Analiza błędów w projektowaniu stron www

Na stronie jest za dużo contentu

Czasami na stronach internetowych informacji jest aż tyle, że występuje przerost formy nad treścią. Użytkownik czyta kolejne sekcje i nawet, jeśli z początku jest zainteresowany, to po pewnym czasie odczuwa przesyt. Gdy przez kilkanaście sekund scrollowania user nie dotarł jeszcze do kluczowego obszaru, to nikogo nie powinno zdziwić zniechęcenie.

To podstawowy błąd przy projektowaniu stron www dla wielu firm, które uważają, że wszystkie informacje są ważne i niczego nie można ominąć. To zrozumiałe, że gdy ktoś prowadzi przedsiębiorstwo, to może mieć takie przeświadczenie, ale w tym też jest rola osoby odpowiedzialnej za graficzny projekt strony internetowej, by jasno zwrócić uwagę na cel strony. Jeśli mają to być leady, to formularz można zostawić także bez czytania historii o tym, co prywatnie interesuje lub inspiruje właściciela. Jeśli ktoś będzie dociekliwy, to dotrze do tych informacji. Jeśli ktoś ma ochotę szybciej zostać leadem, to pozwólmy mu na to!

Strona nie jest responsywna

To wydaje się w zasadzie niemożliwe w 2019 roku, a jednak wciąż się powtarza. Tutaj kluczowe jest już nawet nie dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, bo o to dba już zdecydowana większość koderów i grafików, ale także projektowanie osobnych widoków stron www, przeznaczonych tylko dla smartfonów oraz tabletów.

Dlaczego to tak ważne? Procentowy udziału urządzeń mobilnych w ruchu internetowym jest coraz większy, dlatego mobile first to już nie tylko przyszłościowy trend, ale wręcz obowiązek. Czasami warto odpuścić niektóre feature’y dostosowane pod projektowanie stron www na desktop, a skupić się na optymalizacji działania witryny na urządzeniach mobilnych. To ważne, by użytkowników, który stronę przegląda poprzez swojego smartfona, miał dostęp do wszystkich funkcji i mógł wygodnie wykonać założony cel, czyli np. kupno produktu.

Graficzny projekt strony internetowej jest przestarzały

Wielokrotnie powtarzaliśmy, że layout graficzny należy regularnie odświeżać lub też zmieniać. Nie chodzi tutaj o zmianę co roku, ale raz na 3-4 lata wypadałoby zadbać o nowy projekt. Szczególnie, że trendy w projektowaniu stron www zmieniają się błyskawicznie – coraz prostsze CMSy, efektowniejsze template’y i więcej web-designerów sprawiają, że nawet firmy z małym budżetem dysponują efektownymi stronami.

Choć wygląd nie jest kluczowy, to jednak większe zaufanie ma się do strony, która wygląda jak zaprojektowana w 2019/2018 roku niż do starej witryny, która wygląda jak żywcem wyjęta sprzed 5/6 lat. Nowy graficzny projekt strony internetowej to jednoznaczny znak, że wraz ze stroną rozwija się także firma, a jej działalność nie jest w żaden sposób zagrożona. Dlatego przykładanie wagi do layoutu graficznego to niewątpliwie ważny aspekt budowy witryny.

Wyróżnij button konwersji

Bez względu na to, co jest konwersją, czy to lead czy też sprzedaż, a może po prostu telefon, należy ten krok odpowiednio wyróżnić. Użytkownik, który odwiedza witrynę, powinien już na pierwszy rzut oka wiedzieć, czego od niego oczekujemy. Szczególnie, że można to zrobić w różnoraki sposób.

Najprostszym i najczęstszym motywem jest graficzne wyróżnienie buttonu odpowiedzialnego za konwersję czy też kierującego do kluczowej sekcji. Może to być zrobione za pomocą prostej animacji w CSS (np. pulsowanie czy też zmiana kształtu) lub poprzez zmianę koloru. Efekt wcale nie musi być piorunujący i skomplikowany pod kątem wykonania, by przykuwał uwagę i zwracał na siebie wzrok użytkownika strony internetowej.

Jeszcze inne rozwiązanie to projektowanie stron www według tzw. odwróconej piramidy, gdzie sekcja kluczowa przypięta już w pierwszej sekcji. Jak zrobić to w przypadku leadów? Przypiąć formularz po prawej stronie, by już po wejściu na stronę była możliwość przesłania formularza kontaktowa. Jak zrobić to w sklepie? Tuż pod menu pokazać listę bestsellerów czy też aktualnych promocji z buttonem „kup teraz” lub też „dodaj do koszyka”. Testowanie różnych rozwiązań powinno pomóc znaleźć te, które jest najbardziej skuteczne, efektowne i najlepiej przekłada się na konwersje.

Podsumowanie

Te wyżej wymienione błędy bezpośrednio wpływają na to, że etap prac UX-owych to obecnie kluczowy punkt budowania strony internetowej. Bez testów pod kątem użyteczności i intuicyjności dla użytkownika strona może okazać się porażką. Nie jest ważne, czy strona podoba się nam lub czy jej struktura jest dla nas jasna. Ważne jest to, czy użytkownik umie się niej odnaleźć i łatwo wysłać formularz lub kupić produkt. Dlatego warto projektować strony zgodnie z prawidłami UX, a cel witryny i wygodę usera stawiać na pierwszym miejscu, bo finalnie to od ścieżki konsumenckiej uzależniony jest sukces firmy, a w tym też firmowej witryny!

Chcesz wyeliminować błędy na swojej stronie z pomocom ekspertów?

Tak chcę!
Udostępnij artykuł: