Błędy popełniane podczas tworzenia stron lub sklepów internetowych

Projektowanie strony lub sklepu internetowego wbrew pozorom nie jest prostym zadaniem. Strona może być efektowna wizualnie, oferta bogata, ceny konkurencyjne, a mimo to może brakować na niej tego, co jest najważniejsze, czyli konwersji. Skuteczność strony czy sklepu internetowego rozlicza się przecież nie z tego, jak wyglądają, ale przede wszystkim z tego, ile przynoszą konwersji. Jakie są najczęstsze błędy na stronach i sklepach internetowych, które obniżają potencjał sprzedażowy? O tym w artykule.

Błędy w tworzeniu stron internetowych

Błędy na stronach internetowych i ich konsekwencje

Tworząc własną stronę internetową, niezależnie od tego, czy jest to zwykły portal, czy też rozbudowany sklep, musisz pamiętać o tym, by wystrzegać się popełniania jakichkolwiek błędów już na poziomie projektowania graficznego. W konkurencyjnych branżach każdy, kto nie dostarcza użytkownikowi odpowiedniej wartości w przyjazny sposób, zostanie daleko w tyle i nikt nie będzie o nim pamiętał. Dlatego ważne jest, aby tworząc stronę lub sklep online, pamiętać o kilku zasadach, które przyczynią się do rozwoju serwisu i zwiększonego zainteresowania jego ofertą.

Osoba, która wejdzie na Twoją stronę, potrzebuje zaledwie ułamka sekundy na to, by zadecydować o tym, czy zostanie na dłużej, czy też od razu wyjdzie i pójdzie do konkurencji. Kluczowe jest więc to, by potencjalnego użytkownika przyciągnąć, zachęcić oraz nakłonić do interakcji od razu po wejściu na stronę.

Najczęstsze błędy w tworzeniu stron internetowych

Projektując stronę, należy pamiętać o kilku istotnych elementach, które należy wdrożyć lub zdecydowanie pominąć. Dzięki temu użytkownicy chętniej będą do Ciebie przychodzić, a czas ich wizyty znacznie się wydłuży.

Brak responsywności

Jedynym z najczęściej popełnianych błędów na stronach jest brak responsywności. RWD, czyli Responsive Web Design, oznacza projekt strony, który poprawnie wyświetli użytkownikowi zawartość niezależnie od tego, na jakim urządzeniu jest wyświetlana. Należy przez to rozumieć, że strona powinna działać poprawnie oraz dobrze wyglądać zarówno na komputerach, jak i na smartfonach czy tabletach. Często kluczem jest nie tylko dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, bo o to dba już zdecydowana większość programistów i grafików, ale także projektowanie osobnych widoków stron www przeznaczonych tylko dla smartfonów oraz tabletów.

Procentowy udziału urządzeń mobilnych w ruchu internetowym jest coraz większy, dlatego mobile first to już nie tylko przyszłościowy trend, ale obowiązek.  Użytkownik, widząc obciętą i niepoprawnie wyświetlającą się treść, wyjdzie ze strony internetowej równie szybko, jak na nią wszedł. Czasami warto odpuścić niektóre feature’y dostosowane pod projektowanie stron www na desktop, a skupić się na optymalizacji działania witryny na urządzeniach mobilnych. To ważne, by użytkownik, który przegląda stronę poprzez swojego smartfona, miał dostęp do wszystkich funkcji i mógł wygodnie zrealizować założony cel, czyli np. kupno produktu lub wypełnieni formularza kontaktowego.

Ważne jest również to, że Google zwraca coraz większą uwagę na strony mobilne i ich zawartość przy tworzeniu rankingu, ponieważ zależy mu na tym, by użytkownicy mieli zapewniony jak największy komfort przeglądania niezależnie od urządzenia, z którego korzystają. Z tego powodu strony responsywne mają szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Niedopasowana kolorystyka

Kolorystyka jest jedną z pierwszych rzeczy, na którą użytkownik zwraca uwagę zaraz po wejściu na stronę. Barwy witryny są równie ważne, co jej treść. Zbyt jasne lub zbyt ciemne kolory odstraszą osobę odwiedzającą Twoją stronę www. Najczęściej popełnianym błędem na etapie projektowania jest używanie zbyt dużej ilości kolorów oraz ich nieodpowiednie dopasowanie. Warto skupić się maksymalnie na trzech barwach, które ze sobą współgrają.

Przeczytaj więcej o doborze kolorów na strony internetowe

Nieintuicyjne menu

Nawigacja na stronie powinna być prosta oraz intuicyjna. Użytkownik nie ma czasu na to, by zbyt długo szukać w menu interesującej go opcji. Często popełnianym błędem na stronach internetowych jest przesycenie menu strony internetowej treścią. Warto odpowiednio posegregować kategorie, tak by nawigacja była łatwa w obsłudze i czytelna.

Niespójne grafiki

Publikując treści, większość właścicieli stron decyduje się na dołączenie do nich grafiki, tak by całość wyglądała ładnie oraz by dany artykuł lub wpis był urozmaicony. Mało kto ma czas na robienie zdjęć samemu, dlatego popularnym rozwiązaniem jest korzystanie z gotowych grafik, tzw. stockowych. Niestety często wybór pada na grafiki, które wyglądają w miarę dobrze, ale nijak odnoszą się do treści, co jest dużym błędem. Użytkownik w pierwszej kolejności zwróci uwagę na grafikę oraz pierwsze zdanie tekstu, dlatego jest to tak ważne, aby oba elementy – treść i grafiki – współgrały ze sobą.

Przeczytaj także: Darmowa grafika na strony internetowe

Brak unikalnych treści

We wcześniejszej części artykułu omawialiśmy przede wszystkim kwestie wizualne związane z projektowaniem stron internetowych. Nie można jednak zapomnieć o tym, że błędy w tworzeniu stron internetowych dotyczą również treści. Częstym błędem jest kopiowanie treści 1:1 z innych portali. W ten sposób strona staje się duplikatem, a co za tym idzie – Google prędzej czy później to zauważy i nałoży na Ciebie karę. Pamiętaj o tym, że unikalna treść jest istotna nie tylko dla wyszukiwarek, ale również dla użytkowników, którzy nie chcą na każdej stronie widzieć tego samego contentu z drobnymi poprawkami. Unikalność jest w modzie i warto na nią stawiać.

Za duża ilość contentu

Z contentem można też łatwo przesadzić. Czasami na stronach internetowych jest tyle informacji, że występuje przerost formy nad treścią. Użytkownik czyta kolejne sekcje i nawet jeśli z początku jest zainteresowany, to po pewnym czasie odczuwa przesyt. Gdy przez kilkanaście sekund scrollowania, użytkownik nie dotarł jeszcze do kluczowego obszaru, to nikogo nie powinno zdziwić zniechęcenie.

To podstawowy błąd przy projektowaniu stron www dla wielu firm, które uważają, że wszystkie informacje są ważne i niczego nie można ominąć. To zrozumiałe, że gdy ktoś prowadzi przedsiębiorstwo, to może mieć takie przeświadczenie, ale w tym też jest rola osoby odpowiedzialnej za graficzny projekt strony internetowej, by jasno zwrócić uwagę na cel strony. Jeśli mają to być leady, to formularz można wstawić bez czytania historii o tym, co prywatnie interesuje lub inspiruje właściciela. Jeśli ktoś będzie dociekliwy, to dotrze do tych informacji. Jeśli ktoś ma ochotę szybciej zostać potencjalnym klientem, to pozwól mu na to!

Brak wezwań do działania

Bez względu na to, co jest dla Ciebie konwersją, czy to lead, czy też sprzedaż konkretnej usługi, a może po prostu telefon, należy ten krok odpowiednio wyróżnić. Użytkownik, który odwiedza witrynę, powinien już na pierwszy rzut oka wiedzieć, czego od niego oczekujesz. Szczególnie że można to zrobić w różnoraki sposób.

Najprostszym i najczęstszym sposobem jest graficzne wyróżnienie przycisku odpowiedzialnego za konwersję, czy też kierującego do kluczowej sekcji tzw. CTA (call to action). Może być to zrobione za pomocą prostej animacji w CSS (np. pulsowanie czy też zmiana kształtu) lub poprzez zmianę koloru. Efekt wcale nie musi być piorunujący i skomplikowany pod kątem wykonania, by skutecznie przykuć uwagę użytkownika.

Jeszcze inne rozwiązanie to projektowanie stron www według tzw. odwróconej piramidy, gdzie kluczowa informacja przekazana jest już w pierwszej sekcji. Jak zrobić to w przypadku leadów? Warto przypiąć formularz np. po prawej stronie w sidebarze, by już po wejściu na stronę była możliwość przesłania formularza kontaktowego. Jak zrobić to w sklepie? Tuż pod menu można pokazać listę bestsellerów czy też aktualnych promocji z przyciskiem „kup teraz” lub „dodaj do koszyka”. Testowanie różnych rozwiązań powinno pomóc znaleźć te, które są najbardziej skuteczne i najlepiej przekładają się na konwersje.

Błędy w sklepie internetowym

Powszechne błędy w sklepie internetowym

Wszystkie punkty wymienione we wcześniejszej części artykułu tyczą się także projektowania sklepu internetowego. Prowadząc handel online, należy pamiętać o użytkownikach mobilnych, kolorystyce, treści, intuicyjnym menu, odpowiednich grafikach czy wezwaniach do działania. Jednakże w przypadku sklepów internetowych bardzo często popełniane są też inne błędy w projektowaniu. Oto niektóre z nich.

Zbyt uproszczone opisy produktów

Zdarza się tak, że klient wchodzi na stronę sklepu, szukając czegoś konkretnego. Takiej osobie nie jest potrzebny szczegółowy opis produktu, ponieważ użytkownik wie, co chce kupić. Należy jednak pamiętać o osobach, które niekoniecznie wiedzą, co chcą kupić i chciałyby zapoznać się z dokładną specyfiką sprzedawanego przez Ciebie przedmiotu. Częstym błędem w sklepie internetowym jest umieszczenie na stronie zbyt krótkiego opisu produktu, który nie jest w stanie dokładnie przedstawić klientowi oferty lub nie daje wystarczających danych, by porównać ze sobą kilka opcji.

Nieintuicyjny proces zakupowy

Często spotykanym błędem jest zbyt skomplikowany proces zakupowy, co bezpośrednio wpływa na skuteczność sprzedaży. Klient podjął decyzję, że chce coś kupić i jedyne co musi zrobić, to w prosty sposób przejść przez etap potwierdzania zakupu oraz dokonania płatności. Należy unikać jakichkolwiek rozpraszaczy, które mogłyby odstraszyć klienta. Warto również użytkownikowi umożliwić zakupy bez konieczności rejestracji. W ten sposób uprościsz proces zakupowy, dzięki czemu klienci kupią to, co chcą w prosty i przyjemny sposób.

Brak wsparcia online

Błędy w sklepie internetowym często pojawią się na etapie obsługi użytkownika. Klienci mają problemy z dokonaniem zakupu lub pojawiają się u nich wątpliwości na temat danego produktu. Błędem jest uniemożliwienie użytkownikowi kontaktu ze sklepem. Osoba, która nie będzie miała możliwości porozmawiania z obsługą oraz uzyskania konkretnej pomocy, prawdopodobnie odpuści sobie zakupy w Twoim sklepie i skorzysta z usług konkurencji. Rozwiązaniem tego problemu może być na przykład live chat. Klient w każdej chwili może napisać do Ciebie wiadomość, w której opisze swój problem, a ty szybko i wygodnie udzielisz mu porady.

Ograniczone metody wysyłki

Każdy użytkownik jest inny i należy pamiętać o tym, że każdy może preferować różne metody wysyłki produktu. Jeden klient będzie chciał skorzystać z kuriera, zaś drugi – z poczty, punktu odbioru czy paczkomatu. Wiele sklepów lekceważy potrzeby swoich użytkowników, oferując im tylko jedną lub dwie metody transportu paczki.

Brak certyfikatu SSL

Bezpieczeństwo użytkowników jest czymś, o co powinieneś zadbać priorytetowo. Klient, dokonując zakupu, podaje swoje dane kontaktowe oraz adres zamieszkania. Jeżeli nie posiadasz certyfikatu SSL, to te informacje mogą być zagrożone, przez co użytkownik może nie czuć się bezpiecznie. Ważne jest więc to, by połączenie było szyfrowane, dzięki czemu klient nie ma wątpliwości co do bezpieczeństwa swoich danych.

Najczęstsze błędy na stronach internetowych i w e-commerce – podsumowanie

Można zauważyć, że praktycznie na każdym etapie tworzenia sklepu lub strony internetowej popełniane jest wiele błędów. Bardzo często wynikają one z pominięcia lub braku przyłożenia odpowiedniej wagi do etapu planowania, makietowania, projektowania graficznego i testowania. Bez testów pod kątem użyteczności i intuicyjności dla użytkownika strona lub sklep mogą okazać się porażką. Dlatego szukanie błędów na stronie i ich poprawianie powinno mieć miejsce przed jej przekazaniem w ręce użytkowników.

Nie jest istotne, czy strona podoba się właścicielowi lub, czy jej struktura jest jasna dla osób ją tworzących. Ważne jest to, czy użytkownik umie się w niej odnaleźć i łatwo wysłać formularz lub kupić produkt. Dlatego warto projektować strony internetowe zgodnie z zasadami UX, a cel witryny i wygodę usera stawiać na pierwszym miejscu, bo finalnie to od ścieżki konsumenckiej uzależniony jest sukces firmy, a w tym też firmowej witryny.

Chcesz stworzyć bezbłędną stronę lub sklep internetowy?

Poznaj naszą ofertę