Automatyzacja marketingu – jak to działa?

Data dodania:

W Twoim sklepie internetowym brakuje rąk do pracy, a może po prostu chciałbyś, aby Ty i Twoi pracownicy zajmowali się czymś bardziej kreatywnym, a mechaniczną i żmudną pracę wolałbyś ograniczyć do minimum? Zautomatyzowanie działań sprzedażowych i marketingowych jest jak najbardziej możliwe, a na Twoje problemy istnieje odpowiedź, jest nią automatyzacja marketingu.

Marketing automation – co to jest i jak działa?

Automatyzacja marketingu to inaczej prowadzenie działań marketingowych przy pomocy specjalnego oprogramowania, które wiele zadań potrafi wykonywać za nas. Oprogramowanie i narzędzia automatyzujące marketing mają na celu zbieranie informacji na temat klientów, wspomaganie analizowania danych, planowanie publikacji treści, a także automatyzację interakcji z odbiorcami.

Oznacza to, że dzięki odpowiednim narzędziom automatyzującym marketing możesz dowiedzieć się więcej na temat swoich odbiorców; zaplanować publikację treści na godziny, w których masz do wykonania inne zadania oraz w ulepszony sposób analizować dane tak, aby Twoja strategia marketingowa była bardziej dopracowana.  

Na początku powinieneś jednak przeprowadzić szczegółową analizę tego, kim są Twoi odbiorcy. Automatyzacja marketingu, bez wcześniej przygotowanych modeli zachowań, a także wzorów scenariuszy działania, najzwyczajniej nie będzie działać w sprawny sposób.

Automatyzacja marketingu – jak do niej podejść?

Automatyzacja marketingu nie sprawdza się we wszystkich obszarach działań. Najbardziej sprawne jej zastosowanie to mailing, social media oraz landing page.

Z tych powodów nie automatyzuj istniejących procesów na ślepo. Aby niektóre działania faktycznie działały z automatu trzeba je poważnie przemodelować, a nawet przemyśleć i stworzyć od nowa.

Istotnym elementem marketingu internetowego jest e-mail marketing i na tym polu automatyzacja faktycznie się sprawdza. Wysyłanie newslettera lub innych treści poprzez maila to świetny pomysł, zwłaszcza jeśli robi się to regularnie. Pamiętaj jednak, że wysyłana treść musi być skuteczna, czyli zindywidualizowana, dająca klientowi jakąś wartość, nawet jeśli ma na celu jedynie go rozbawić. Regularny mailing nie oznacza mailingu nazbyt częstego, wystarczy tu jeden mail w ciągu tygodnia, w innym przypadku klienci zaczną traktować Twoje wiadomości jak spam, a nawet zrezygnują ze subskrybowania.

Automatyzacja marketingu pomoże Ci opracować różne rodzaje maili, co pozwoli na większe zindywidualizowanie treści. Ważnym jest również, aby w wiadomościach używane było imię odbiorcy.

Ważnym jest również dzielenie odbiorców na segmenty, warto robić to na podstawie uzyskiwanych informacji. Segmentacja pozwoli Ci na bardziej staranne dopasowanie wiadomości do grup odbiorców i odpowiedź na ich potrzeby.

Pamiętaj o tym, aby swoje relacje z klientem jak najszybciej zmienić. Przedstaw się mu w pierwszym mailu, w ten sposób staniesz się dla niego mniej obcy. Poprzez mailing spraw, żeby dany odbiorca, stał się Twoim stałym klientem. Pomóc w tym mogą różnego rodzaju promocje, specjalnie przygotowane dla niego lub grupy klientów. Czasami sprzedaż na granicy opłacalności może spowodować, że relacja z odbiorcą stanie się długotrwała. Oczywiście Twoim celem jest to, aby klient jak najczęściej kupował od Ciebie przedmioty we właściwej cenie.

Nie automatyzuj wszystkiego, takie podejście sprawi, że Twój marketing będzie mało skuteczny, gdyż wszystkiego zautomatyzować się nie da. Warto więc mieszać działania w odpowiednich proporcjach, gdyż wiadomości przeznaczone jedynie dla konkretnego klienta z automatyzacją nie powinny mieć nic wspólnego.

Pamiętaj o wyborze odpowiedniego czasu na to, aby wstawiać posty w mediach społecznościowych czy wysyłać maile. Pora dnia jest niezwykle ważna, niezależnie od tego czy działania te będą zautomatyzowane, czy też nie.

Automatyzacja marketingu to jednak przede wszystkim oprogramowanie, niezbędne do zautomatyzowanych działań. Z jakich systemów warto skorzystać?

automatyzacja marketingu

Narzędzia do automatyzacji marketingu

SALESmanago

SALESmanago jest polskim oprogramowaniem do automatyzacji marketingu, które również stało się naszym dobrem eksportowym. Jednym z większych plusów, szczególnie dla przedsiębiorców  w Polsce jest fakt, że system ten jest w całości w języku polskim. Dodatkowo wsparcie techniczne jest na miejscu.

Funkcjonalności SALESmanago to przede wszystkim śledzenie odwiedzających sklep internetowy, formularze, kampanie mailowe. Z ciekawszych narzędzi, które posiada SALESmanago warto wymienić identyfikację firm, które odwiedzają Twój sklep internetowy, a także rekomendacje produktów – funkcja ta bazuje na zachowaniu klientów i powiązaniu produktów, które przeglądają.

Marketo

Marketo to jeden z najbardziej popularnych systemów do automatyzacji marketingu. Dlaczego? Otóż stawia on na szeroką funkcjonalność, ale także możliwość integracji z innymi systemami, z których korzystamy przy prowadzeniu biznesu np. SugarCRM czy Microsoft Dynamics. Oprócz typowych funkcji dla systemów do automatyzacji marketingu, Marketo posiada ciekawy sposób na pozyskiwanie danych o potencjalnych klientach – możliwość logowania na tworzonych w nim stronach internetowych przy pomocy kont w social mediach, oraz rekomendacje dla klientów, zachowujące się w sposób inteligentny.

Minusem Marketo jest jego cena, która wynosi ponad 1000 dolarów za miesiąc użytkowania.

Youlead

Kolejny polski system automatyzujący proces marketingu i sprzedaży. Zbudujesz w nim historię aktywności każdego klienta, dzięki czemu łatwiej będzie Ci przygotować swoją ofertę.

HubSpot

Automatyzacja w wydaniu HubSpot nie polega jedynie na zarządzaniu kampaniami mailingowymi, ale jest kompleksowa i pozwala na prowadzenie działań marketingowych za pomocą innych kanałów – wspiera prowadzenie bloga firmowego, strony internetowej czy landing page, a także integruje się z mediami społecznościowymi. Monitoruje wzmianki o produktach, śledzi konwersacje, pomaga w planowaniu postów oraz uzyskiwaniu like’ów.

Pamiętaj jednak, że Twoje działania marketingowe nie mogą zostać całkowicie zautomatyzowane, ale jeśli nie posiadasz odpowiednich narzędzi to jesteś daleko z tyłu za konkurencją, która z automatyzacji z pewnością korzysta. Dzięki automatyzacji marketingu lepiej poznasz klientów; poprawisz relacje z klientami; zwiększysz efektywność swoich działań; obniżysz koszty, ale też zwiększysz kreatywność, gdyż Twój pracownik, bądź Ty sam będziesz mógł poświęcić czas na rozwój Twojego biznesu, a nie wykonywanie czasochłonnych i mechanicznych zadań.