Audyt sklepu internetowego. Dlaczego powinieneś go wykonać?

Data dodania:

wykres-dane-analityczne
Sprzedaż to podstawowy i niezmienny cel każdego sklepu internetowego. To cel, do którego nieustannie dąży każdy właściciel. Co jednak zrobić, by sprzedaż nie tylko utrzymywała się na tym samym pułapie, ale też regularnie zaliczała wzrost? Oczywiście należy cały czas szukać pola do udoskonalenia swojego biznesu, w tym wypadku e-commerce, w czym dobitnie pomóc może odpowiednio przeprowadzony audyt sklepu!

W przypadku sklepu internetowego audyt polega na kompleksowym przetestowaniu oraz analizie danej witryny. Audyt stara się znaleźć zarówno dobre, jak i słabe strony e-commerce, starając się znaleźć odpowiedź na pytanie – dlaczego sklep sprzedaje i co zrobić, by zaczął sprzedawać więcej? Audyt nie jest lekarstwem na słabą sprzedaż, ale może pomóc znaleźć rozwiązania, które zwiększą konwersje i sprawią, że dana witryna będzie lepiej postrzegana przez użytkowników.

Na jakie podstawowe pytania może odpowiedzieć audyt? Przede wszystkim to próba znalezienia odpowiedzi na najważniejsze pytanie, czyli dlaczego sprzedaż jest na takim, a nie innym poziomie. W jakim momencie użytkownicy opuszczają sklep? Czy zabezpieczenia witryny są na odpowiednim poziomie? Jak czas ładowania strony prezentuje się na tle konkurencyjnych sklepów? To wszystko małe czynniki, które dają ogląd na całość funkcjonowania e-commerce.

Co należy sprawdzić, podczas audytu sklepu internetowego?

Audyt e-commerce składa się z wielu etapów i tak naprawdę ciężko powiedzieć, że któryś z nich jest ważniejszy. Do każdego z nich trzeba przywiązać odpowiednią wagę, by uzyskać sukces. Na początek należy rozważyć wszelkiego rodzaju kwestie techniczne, które mają wpływ na funkcjonowanie sklepu internetowego.

Co składa się na ten pierwszy test? Chociażby analiza czasu ładowania strony. Im dłużej trwa, tym większe szanse, że użytkownicy nie dotrą do oferty sklepu, bo opuszczą witrynę wcześniej. Wlicza się w to także test wyszukiwarki – jak działa na konkretne frazy? Czy jest dobrze widoczna? Czy wyniki odpowiadają zapytaniom?

audyt-sklepu-internetowego

Audyt SEO ważny dla działania sklepu

Optymalizacja pod wyszukiwarki to kolejny element, którego nie da się uniknąć wykonując audyt sklepu internetowego. Szczególnie, że SEO można testować i optymalizować na wiele różnych sposobów.

Oczywiście podstawa to weryfikacja poszczególnych tytułów czy meta tagów. Później dochodzi do sprawdzenia opisów produktów czy też poszczególnych url. Następnie linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. W skrócie – jest co robić w tym zakresie, aby sklep był na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach.

Nie można przy tym zapominać o analizie słów kluczowych. Jakie słowa kluczowe przynoszą największy ruch w sklepie? Które z nich mają największe przełożenie na konwersje? Taka analiza może całkowicie odmienić całą strategię SEO i wpłynąć także na ustawienia kampanii digitalowej Google Ads czy też Facebook Ads.

Analiza konkurencji

Nieodzownym elementem audytu jest także chociażby pobieżne badanie konkurencyjnych sklepów. Czym się wyróżniają? Co przemawia na ich korzyść? Co najbardziej podoba się ludziom kupującym tam, a nie w naszym sklepie? Zbadanie silnych i słabych stron konkurentów może dać kilka podpowiedzi co do tego, jak zmienić swój sklep w ciągu najbliższych miesięcy.

Podczas takiej analizy poznaje się też swoje mocne strony, które należy uwypuklić w komunikacji. Równie dobrze może to być darmowa wysyłka czy też dostawa w maksymalnie dwa dni robocze. Audyt pozwala znaleźć wyróżnik danego e-commerce, który może być potężnym orężem w rękach wprawnego oraz sprytnego właściciela. Taka unikalna cecha może znacząco wpłynąć na sprzedaż.

Content analiza

Strategia contentowa dla wielu sklepów stanowi podstawę działań marketingowych, dlatego warto ująć ją także w audycie. Czy teksty umieszczane na blogu sklepowym są często czytane? Czy blog przekłada się na pozycjonowanie? Czy poradnik mają realny wpływ na sprzedaż polecanych produktów? Audyt to również dokładna analiza wszelkiego rodzaju tekstów na stronie, zaczynając od bloga, a na unikalności opisów produktów kończąc.

analiza-audyt

Trzeba jednak pamiętać, że każdy sklep jest inny, dlatego też kluczowe jest indywidualne podejście do sprawy. To nie tylko inny silnik czy produkt, ale także różnice w grupie docelowej czy budowie strony. Inne oczekiwania i wymagania stawiane są przed potentatem w branży odzieżowej, a inne przed malutkim biznesem usługowym nastawionym na kilkanaście transakcji rocznie. Przeprowadzając audyt sklepu trzeba mieć to na uwadze i indywidualnie dobierać zakres analizy, bazując na przedstawionych powyżej kryteriach. Dopiero tak zoptymalizowany i przemyślany audyt przyniesie najlepsze rezultaty oraz pozwoli spojrzeć na sklep z szerszej perspektywy.

Należy przy tym pamiętać, że audyt choć potrzebny, to sam w sobie nie zwiększy sprzedaży. Dopiero to, jakie działania wprowadzi właściciel sklepu w oparciu o audyt, może bezpośrednio przełożyć się na liczbę konwersji. Audyt daje wskazówki i porady, ale tylko od nas zależy, które z nich wprowadzimy w życie i z jakim rezultatem.

Autor: Jakub

Project Manager z zacięciem do marketingu i optymalizacji SEO. Stale poszukuje nowej wiedzy o technologiach oraz optymalizacji sprzedaży. Prywatnie zapalony motocyklista i fan sportów ekstremalnych.