Aplikacja natywna czy hybrydowa? Na co się zdecydować?

Sebastian Zawadzki
Autor: Sebastian ZawadzkiTech Lead

Zwykle o sukcesie aplikacji decydują jej użytkownicy. Ich doświadczenie wpływa na to, czy będą jej używali regularnie, czy polecą ją znajomym. Niektórych aplikacji klienci po prostu muszą używać. Zaliczają się do nich produkty banków czy prywatnej opieki medycznej. Planujesz stworzyć aplikacje? Nie wiesz, którą wybrać? Aplikacja natywna czy hybrydowa? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Aplikacja natywna czy hybrydowa

Aplikacje mobilne obecnie powstają na dwa systemy operacyjne: Android oraz iOS. Microsoft z Windows Phone wycofuje się z rynku. Ze względu na budowę aplikacji występują: natywna aplikacja mobilna, hybrydowa aplikacja mobilna oraz aplikacja progresywna, która pod względem technicznym jest aplikacją webową, ale jest responsywna i sprawia wrażenie mobilnej. To aplikacji natywnej i hybrydowej przyjrzymy się bliżej.

Aplikacja natywna – co to jest?

Aplikacja natywna została stworzona z myślą o smartfonach. Musi być jednak napisana pod daną platformę. To oznacza, że tworząc aplikację natywną, należy przygotować osobną wersję na system operacyjny Android i osobną na iOS. Czym jest aplikacja natywna? To program korzystający z zasobów telefonu. Aplikacja łatwo uzyskuje dostęp do funkcji smartfona takich jak aparat czy książka adresowa i wykorzystuje je. Wysyłając SMS-y, robiąc zdjęcia czy słuchając muzyki na telefonie, najczęściej korzystamy właśnie z aplikacji natywnych.

Jak działa natywna aplikacja?

Aplikacja natywna na Androida jest głównie przygotowywana w Javie, na iOS: Objective-C oraz Swift. Jest zbudowana zgodnie z wytycznymi danego systemu, więc działa na nim płynnie. Apple i Google oferują twórcom aplikacji dedykowane narzędzia programistyczne, które ułatwiają tworzenie natywnych aplikacji. Te są najszybsze, niezawodne i najbardziej responsywne ze wszystkich dostępnych na rynku. Jednak czas ich stworzenia jest zazwyczaj długi np. pół roku.

Aplikacja natywna – przykłady

Z aplikacji natywnych korzystamy codziennie. Popularne na całym świecie aplikacje natywne to Twitter czy Pokemon Go. Często aplikacjami natywnymi są właśnie gry oparte na zaawansowanych animacjach, wymagające dużej wydajności oprogramowania. W aplikacje natywne inwestują również firmy z branży retail jak Lidl.

Co to jest aplikacja hybrydowa?

Aplikacja hybrydowa jest tworzona jednocześnie na kilka systemów. Nie wymaga jak w przypadku natywnej przygotowywania kilku wersji. Jest bardzo wszechstronna. Wykorzystuje dostępne narzędzia webowe, więc jest tańsza i szybsza do stworzenia. To połączenie rozwiązań natywnych z webowymi. Pozwala na wykorzystanie potencjału telefonu w aplikacji webowej przy użyciu bibliotek dających dostęp do natywnych opcji telefonu jak GPS.

Jak działa hybrydowa aplikacja?

Aplikacja hybrydowa korzysta z technologii tworzenia aplikacji internetowych, ale ma również dostęp do funkcji telefonu tak, jak aplikacja natywna. Główna część jest tworzona na kilka systemów, tylko niewielki jej fragment pisany jest indywidualnie pod daną platformę. Wykorzystuje technologie podobne do stron www, czyli HTML, CSS, JavaScript. Aby z niej korzystać, użytkownik pobiera ją ze sklepu jak w przypadku aplikacji natywnej. Jednak fizycznie otrzymuje tylko tzw. opakowanie, ponieważ większość danych jest aktualizowana z serwera na bieżąco. Odpowiednio napisana i zoptymalizowana aplikacja hybrydowa działa podobnie do natywnej.

Przykłady aplikacji hybrydowej

Wiele znanych marek korzysta z hybrydy. Aplikacje hybrydową posiada Facebook, Instagram, Tesla, Airbnb, Amazon, Uber czy Gmail. Ta aplikacja znajduje się w każdym telefonie.

Aplikacja natywna czy hybrydowa?

Aplikacja natywna a hybrydowa to spora różnica. Pod wieloma względami. Różnią się technologią, wydajnością, czasem potrzebnym na jej stworzenie oraz ceną. Tak naprawdę pasują do różnych projektów i odpowiadają na konkretne potrzeby. Zarówno aplikacje natywne, jak i hybrydowe mają swoje wady i zalety. Decydując się na konkretne rozwiązanie, warto je przeanalizować.

Wady i zalety aplikacji natywnych:

Zalety:

  • najlepsza na rynku wydajność i szybkość,
  • łatwe wykrywanie błędów,
  • lepsza współpraca z zasobami telefonu,
  • dobry UX,
  • znany użytkownikowi interfejs,
  • duże możliwości rozbudowy,
  • wydajna obsługa zaawansowanych operacji.

Wady:

  • konieczność przygotowania osobnej wersji na iOS i Android,
  • wyższy koszt,
  • dłuższy czas napisania aplikacji,
  • konieczność instalacji na telefonie,
  • konieczność aktualizacji.

Wady i zalety aplikacji hybrydowych:

Zalety:

  • oszczędność zasobów, jeden kod dla dwóch platform,
  • niższa cena,
  • krótszy czas przygotowania,
  • automatyczne aktualizacje.

Wady:

  • gorszy UX,
  • mniejsza wydajność,
  • częste zmiany w JavaScript,
  • wolniejsze działanie.

Aplikacje natywne czy hybrydowe – w jakich projektach się sprawdzą?

Biorąc pod uwagę wady i zalety obu rozwiązań, można zauważyć, że aplikacja natywna lepiej sprawdzi się w przypadku zindywidualizowanych projektów, które planujemy rozwijać w przyszłości. Przy realizacjach skomplikowanych i wymagających dużej wydajności. Aplikacja natywna to zaawansowane rozwiązanie, które jest pozytywnie odbierane przez użytkowników. Jest user friendly, szybko działa, posiada domyślny panel, doskonale radzi sobie przy dużych i rozbudowanych projektach.

Jednak w momencie, gdy budżet jest ograniczony i zależy nam na szybkim wejściu na rynek, warto postawić na aplikację hybrydową. Hybryda lepiej sprawdzi się przy mniejszych realizacjach, gdzie wydajność i szybkość nie jest tak ważna, a ilość danych do przetworzenia zdecydowanie mniejsza. Jednak przykłady zastosowania jak Facebook czy Instagram pokazują, że duże projekty w przypadku hybrydy też są możliwe, chociaż powiedzmy sobie szczerze – dalekie ideałowi.

Aplikacja natywna a hybrydowa – podsumowanie

Aplikacje głównie powinny zapewniać interakcje z użytkownikiem. I w takim celu firmy je tworzą – dla użytkowników. Budując aplikację, warto zwrócić uwagę na jej użyteczność i funkcjonalność. Jeśli projekt jest mały, mamy startup bądź chcemy tylko przetestować szybko jakieś rozwiązanie, warto wybrać aplikację hybrydową. Gdy posiadamy już aplikację i chcemy ją rozbudować, zależy nam na dużej wydajności, mamy czas i budżet na większą realizację, dobrze zainwestować w aplikację natywną.

Każda z aplikacji sprawdzi się w innym projekcie. Natywna aplikacja jest dużo wydajniejsza i szybsza, ale nie zawsze taka wydajność jest potrzebna. Przy wielu realizacjach różnica w działaniu nie będzie aż tak zauważalna. Dobrze zoptymalizowane aplikacje hybrydowe, dzięki rozwojowi technologii radzą sobie coraz lepiej. Chociaż istnieją głosy, że nigdy nie dorównają wydajnością natywnym. Czy już wiesz, na co się zdecydujesz?

Dowiedz się więcej o tworzeniu aplikacji

Przejdź dalej
Udostępnij artykuł: