8 niezbędnych funkcjonalności e-commerce w B2B

Data dodania:

b2b
b2c

laptop-ecommerce
Kiedy myślisz o platformie e-commerce, z jakimi przedsiębiorstwami je kojarzysz? Większości osób na myśl przychodzą sklepy internetowe, które sprzedają produkty konsumenckie, takie jak ubrania, biżuteria i urządzenia elektroniczne.

Nie można zaprzeczyć, że handel elektroniczny to w dużej mierze produkty konsumenckie. Podczas gdy marki B2C stanowią większą część sprzedawców internetowych, to gracze B2B reprezentują jedne z ważniejszych firm internetowych.

Marki B2B potrzebują odpowiednich rozwiązań do handlu elektronicznego, tak samo jak B2C. Sprzedawcy biznesowi są kluczowymi członkami ekosystemu handlu. Dostarczają produkty, które zasilają sklepy B2C.

Nie wszystkie platformy są dostosowane do charakterystyki rynku B2B, więc wprowadzenie odpowiednich rozwiązań jest bardzo ważne dla powodzenia takiego sklepu.

W tym artykule poznasz 8 kluczowych funkcji, w które powinien być wyposażony sklep B2B.

1. Spersonalizowane ceny

Kwestia cen w sklepach B2C jest zazwyczaj prosta – każdy klient płaci tę samą cenę. Inaczej jest w przypadku sprzedaży dla klientów biznesowych. Dla różnych klientów będziesz musiał dostosować inne ustawienia.

Może to być spowodowane wielkością transakcji, częstotliwością zamówień lub rodzaju produktów, które kupują. Twój sklep powinien posiadać funkcjonalności, które będą w stanie obsłużyć każdy model cenowy, niezależnie od jego złożoności.

Dla przykładu na alibaba.com, kupujący hurtowo otrzymują wyższe zniżki w porównaniu ze zwykłymi klientami.

Co więcej, firmy B2B powinny oferować pakiety cenowe dla poszczególnych kombinacji produktów, rabaty dla określonej liczby zamówień itp.

2. Minimalny rozmiar zamówienia

Oprócz takich rozwiązań jak zniżki na hurtowe zakupy, wiele sklepów B2B wymaga minimalnej wartości zamówienia na wszystkie lub niektóre z ich produktów. Jest to często rozwiązanie niezbędne do odpowiedniego zarządzania marżami i dbania o rentowność.

Twój sklep także powinien zawierać taką funkcjonalność.

3. Rejestracja klientów

Rejestrowanie kont klientów jest istotne dla sklepów B2B. W proces ten powinna wchodzić możliwość ustawienia różnych poziomów cen na podstawie kontraktów, jakie nawiązałeś z danymi klientami, lub ze względu na przynależność do danej grupy kupujących. Podobne zależności powinny zostać także ustawione w odniesieniu do ilości zamówień, warunków płatności, rabatów, kwestii wysyłki itp.

Sekcja logowania w sklepie pozwala również na ukrywanie poszczególnych produktów i blokowanie niektórych zakupów dla klientów, którzy nie są zarejestrowani. W przypadku zarejestrowanych klientów możesz również wprowadzić śledzenie zamówień i skierować do nich spersonalizowane promocje.

4. Zaawansowane wyszukiwanie produktów

Firmy B2B zazwyczaj posiadają ogromne katalogi produktów, więc możliwość ich wygodnego wyszukiwania jest niezbędna. Platformy handlu B2B muszą umożliwiać wyjście klientom poza podstawowe wyszukiwanie oparte na jednostkach magazynowych i lokalizowanie produktów według ich szczegółów, ceny i dostępności, możliwych zniżek itp.

5. Zaawansowane funkcje rozliczenia

Proces rozliczenia w B2B jest bardziej skomplikowany niż w przypadku B2C. Powinien on być zaprojektowany w taki sposób, aby ułatwić dokonywanie zakupów i zmniejszyć procent porzucanych koszyków.

Rozliczenie powinno być także dostosowane do unikalnych dla B2B kwestii jak:

  • Klienci powinni mieć możliwość przeniesienia kosztów wysyłki na konta partnerów handlowych (np. FedEx, UPS itp.).

  • Klienci muszą mieć możliwość pobrania informacji o płatnościach z poprzednich zamówień.

  • Zdolność do zapłaty zamówienia za pomocą różnych metod płatności, takich jak linia kredytowa, kredyt kupiecki itp.

  • Możliwość powtórzenia wcześniej złożonego zamówienia bez konieczności ponownego wyszukiwania poszczególnych produktów.

6. Zarządzanie kwestiami podatkowymi

W przypadku sprzedaży B2B na pewno pojawi się potrzeba utworzenia konkretnych produktów, klientów lub nawet ich całej grupy posiadających zwolnienie z podatku lub w ogóle im niepodlegających.

Przepisy prawne nakładają obowiązek na sprzedawców za odpowiednie rozliczanie, zbieranie i płacenie podatków. Jest zatem konieczne ustalenie nieopodatkowanego statusu niektórych klientów, co z kolei odnosi się do obniżonego dochodu podlegającego opodatkowaniu z tytułu zwolnienia pieniężnego od niektórych towarów.

7. Zamawianie próbek produktów

Przed złożeniem większego zamówienia klienci preferują sprawdzić jakość produktów. W tym celu chcieliby skorzystać z próbek. Zaimplementowanie takiej funkcji pozwoli im sprawdzić jakość produktu przed ostatecznym zakupem, zwiększając tym samym szansę na powodzenie transakcji.

8. Szybkie zamówienia

Klienci B2B często dokładnie wiedzą, czego chcą, znając przy tym takie szczegóły jak numer produktu lub SKU. Dobrze jest zatem wyposażyć sklep w formularz, w którym będą mogli wprowadzić numery i ilości produktów, aby szybko je dodać do koszyka. W ten sposób zaoszczędzą czas przeznaczony na wyszukiwanie tego samego produktu za każdym razem.

Podsumowanie

Aby z powodzeniem prowadzić sklep B2B musisz wybrać odpowiednią platformę i zapewnić swoim klientom zaawansowane funkcje. Wprowadź zatem do swojego sklepu wymienione tutaj rozwiązania, a jego funkcjonowanie na pewno znacznie się poprawi.


 

Autor: Denis

Programista na pełnym etacie z pełną głową pomysłów na rozwiązanie ciekawych problemów. Posiada rzadko spotykaną zdolność konwertowania kawy w kod. W wolnych chwilach lubi pomajsterkować.