Smart POST
Smart POST

5 zalet przejścia z CMS Wordpress na Drupal 8

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

O WordPressie i Drupalu często wspomina się razem. Nic w tym dziwnego – w końcu obie platformy oferują dużą liczbę dostępnych pluginów oraz modułów, posiadają lojalną grupę użytkowników oraz liczną grupę programistów. Obie są także technologiami typu open source. Zostały wydane zaledwie kilka lat po sobie, niemniej jednak CMS WordPress na przestrzeni lat zyskał znacznie większą popularność. Okazuje się, że Drupal (a zwłaszcza jego wersja 8) posiada także wiele zalet, którym należy się przyjrzeć. Ten artykuł przedstawia 5 powodów, dla których warto przenieść się z WordPressa do Drupala 8.

Przejście z CMS WordPress na CMS Drupal

CMS WordPress i Drupal 8 – podobieństwa i różnice

Choć platformy ze sobą konkurują, to obie mogą także pochwalić się podobnymi osiągnięciami. Udało im się stworzyć rozwiązania, które milionom osób pomagają budować i zarządzać swoimi stronami internetowymi.

Drupal, jak i WordPress to CMS-y zbudowane na PHP. Ten pierwszy jest jednak uznawany za trudniejszy w opanowaniu, ale za to bardziej rozbudowany, oferujący więcej funkcji. Z tego powodu ze standardowego CMS-u rozwinął się niejako w tzw. CMF – content management framework. W przypadku tak zaawansowanej i rozbudowanej technologii użytkownicy platformy mają niemal nieograniczone możliwości.

Przejdźmy zatem do najważniejszych zalet Drupala 8:

1. Funkcjonalność

W porównaniu z WordPressem Drupal jest znacznie bardziej złożony, ale wynika to z bogactwa jego funkcji. Przyjrzyjmy się niektórym z nich:

  • Typy publikowanych postów – owa funkcja na Drupalu jest bardziej elastyczna niż w przypadku WordPressa. Drupal jest dlatego lepszym rozwiązaniem, jeżeli publikujesz różne formy contentu, które wymagają innych szablonów.
  • Konta dostępu i zezwolenia użytkowania – WordPress pozwala nadawać kilka głównych ról osobom mającym dostęp do strony, jednak Drupal posiada wbudowany panel dostępu, za pomocą którego można tworzyć zróżnicowane role, czy też przydzielać dostęp do wybranych treści.
  • Wsparcie dla kilku wersji językowych – w Drupalu 8 wsparcie wielojęzycznej strony jest opcją domyślną, podczas gdy WordPress wymaga tutaj instalowania dodatkowych pluginów.
  • Zarządzanie treścią – system taksonomii Drupala jest bardziej elastyczny niż ten WordPressa, dlatego może on obsługiwać większe ilości contentu.
  • Lepsze możliwości integracji – Drupal posiada więcej modułów skupiających się na integracjach z zewnętrznymi usługami jak SalesForce itp.

2. Bezpieczeństwo

Jednym z głównych czynników wyróżniających Drupala jest jego bezpieczeństwo. Według ostatnich raportów włamania na strony na Drupalu stanowiły jedynie 3,7% wszystkich przypadków naruszenia bezpieczeństwa. To mniejszy wynik procentowy niż sam udział platformy w rynku CMS-ów, który wynosi 4,7%. Z tego powodu jest on popularnym wyborem wśród instytucji rządowych. Oprócz wyższego poziomu bezpieczeństwa Drupal publikuje także rozbudowane „security advisories”, dzięki czemu jest on bardziej transparentny w kwestii zabezpieczeń niż CMS WordPress.

3. Rozwiązania e-commerce

Możliwe, że jeszcze nie jesteś na etapie wprowadzania sprzedaży na swojej stronie. Jeśli jednak chcesz skalować swój biznes, warto pomyśleć o odpowiednich rozwiązaniach e-commerce. Dlatego Drupal oferuje mnóstwo modułów temu poświęconych. W ich skład można wliczyć Magento (bardzo popularna platforma dla sklepów internetowych) czy Drupal Commerce (zaprojektowane specjalnie dla Drupal).

4. Możliwości konfiguracji

Jednym z głównych celów Drupala jest umożliwienie jego użytkownikom tworzenia funkcjonalnych stron dostosowanych pod indywidualne potrzeby. Z tego powodu jego użytkownicy mają do dyspozycji nie tylko ponad 42 000 modułów oraz ponad 2 500 szablonów, ale i możliwość dowolnego edytowania ich plików wedle swoich potrzeb.

Oprócz tego Drupal wymaga większych standardów kodowania, dzięki czemu wszystkie moduły mają ze sobą współdziałać. Nie jest to zawsze oczywiste w przypadku CMS WordPress, gdzie kwestia „gryzienia się” pluginów jest często spotykana.

5. SEO

Drupal trzyma się najlepszych praktyk SEO. Przykładowo znajduje się w nim wbudowany proces cachowania wspierający szybsze ładowanie się stron (co jest bardzo ważne z punktu widzenia SEO).

Platforma posiada także rozszerzenia, które pomogą jeszcze lepiej zadbać o pozycjonowanie witryny – przykładowo SEO checklist oraz moduł map XML. Co ciekawe, istniała także wersja Yoast SEO dla Drupala. Obecnie pod tym adresem znajduje się inny plugin, jednak URL wciąż pozostaje niezmieniony.

Podsumowanie

Można zatem powiedzieć, że Drupal 8 jest bardzo wydajny oraz elastyczny. We właściwych rękach świetnie sprawdzi się zwłaszcza w przypadku złożonych, często modyfikowanych stron, które potrzebują skalowalności oraz dobrej organizacji dużej ilości contentu. Jeśli oprócz tego cenisz sobie wysoką wydajność oraz bezpieczeństwo witryn, Drupal 8 będzie dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Przemyśl zatem, czy nie warto się na niego przenieść, jeżeli obecnie jeszcze korzystasz z WordPressa.

Chciałbyś przenieść swoją stronę do Drupala?

Poproś o wycenę
Udostępnij artykuł: