ŻYCIOWA WARTOŚĆ KLIENTA (CUSTOMER LIFETIME VALUE, CLV)
Wskaźnik pozwala uchwycić obraz tego, co Twój sklep internetowy może zyskać poprzez zdobycie nowego klienta, w całym okresie trwania Waszej relacji. Istnieje kilka metod obliczania CLV. Uwzględnia się wówczas wiele różnych czynników, lecz najprościej posłużyć się następującym wzorem:
CLV (średnia wartość z klienta) = (średnia wartość zamówienia) x (średnia liczba zamówień) x (średni czas życia klienta).
Nierzadko przy wyliczaniu CLV bierze się pod uwagę także koszt pozyskania nowego użytkownika sklepu online. Należy pamiętać, że średni czas życia klienta to okres, kiedy użytkownik pozostaje aktywny – składa zamówienia, sprawdza ofertę itd. Analizując wartość CLV masz szansę sprawdzić, którzy klienci przynoszą Twojemu e-Commerce’owi największe dochody.
ŚREDNIA WARTOŚĆ ZAMÓWIENIA (AVERAGE ORDER VALUE, AOV)
Kolejnym kluczowym wskaźnikiem dla e-Commerce w 2018 jest średnia wartość zamówienia (AOV). Określa on wielkość osiągniętego przychodu w stosunku do liczby zamówień. Jeżeli zamierzasz odnieść sukces w internetowej sprzedaży, musisz dążyć do możliwie największej wartości wspomnianego wskaźnika. AOV obliczysz ze wzoru:
AOV = (wartość zamówień w danym okresie) / (liczba zamówień w konkretnym okresie)
Podsumowując – im wyższy AOV, tym lepiej dla Twojego e-biznesu
WSPÓŁCZYNNIK KONWERSJI
Doskonałym miernikiem efektywności Twojego e-Commerce jest również współczynnik konwersji. Konwersja to działanie dokonane na stronie internetowej (np. w sklepie online) przez użytkownika – zakup produktu, złożenie zamówienia, zapisanie się do newslettera, pobranie pliku itd. Właściciela sklepu internetowego powinno w szczególności interesować to, czy odwiedzający witrynę dokonał zakupu. Opisywany KPI oblicza się tak:
Współczynnik konwersji = całkowita liczba zamówień / liczba sesji w Twoim sklepie
KPI tak kluczowy dla e-Commerce okazuje się niezwykle istotny przy ocenie tego, jak duży ruch powinny generować treści i procesy na stronie, aby zwiększyć sprzedaż. Dla dokładniejszych wyników warto wprowadzić dodatkowe podziały, np. posortować działania użytkowników ze względu na kanały (direct, social media itp.), kategorie produktowe, kampanie marketingowe itp.
WSPÓŁCZYNNIK PORZUCEŃ KOSZYKÓW
Współczynnik porzuceń koszyka zakupowego to wartość informująca właściciela sklepu online o tym, ilu potencjalnych klientów odwiedzających stronę dodało produkt do koszyka, lecz nie zakończyło transakcji. Ten KPI zwraca uwagę na błędy popełnione przy tworzeniu oferty albo w doborze konkretnego systemu obsługi zamówień. Do obliczenia wartości współczynnika porzuceń służy następujący wzór:
Współczynnik porzuceń koszyka = liczba użytkowników, którzy nie przeszli do procesu transakcyjnego / liczba użytkowników, którzy dodali produkt do koszyka
Przyczyny wysokiego współczynnika porzuceń koszyka bywają najrozmaitsze – od błędów systemu po zbyt wysoką cenę produktów. Jako właściciel własnego e-Commerce musisz pamiętać o tym, by utrzymać opisany wskaźnik na możliwie niskim poziomie i dokładnie analizować powody decyzji klientów sklepu online.
RUCH MOBILNY
Przy zmierzeniu ruchu z urządzeń mobilnych najlepiej posłużyć się statystykami. Należy sprawdzić, jak wiele zamówień spływa ze smartfonów i innych przenośnych sprzętów z dostępem do sieci. Jeśli duża liczba wejść na stronę sklepu nie przekłada się na konwersję prawdopodobnie oznacza to, że Twoja witryna nie jest responsywna, a jej obsługa okazuje się niewygodna. Najważniejsze KPI dają realny obraz sytuacji Twojego e-Commerce.
Przy odpowiedniej analityce i interpretacji danych zebranych na drodze obliczeń możesz znacząco zwiększyć zyski ze sprzedaży i wyjść naprzeciw innowacjom, które zdominowały branżę handlu online.