Kluczowe wskaźniki efektywności dla e-commerce

Prowadzenie biznesu bez odpowiednio sprecyzowanych celów nie ma prawa bytu. Jednakże równie ważne jest mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Służą ku temu kluczowe wskaźniki efektywności. Zobacz, jakie 5 wskaźników możesz monitorować w swoim biznesie.

Kluczowe wskaźniki efektywności dla Twojego biznesu

Życiowa wartość klienta (Customer Lifetime Value, CLV)

Wskaźnik pozwala uchwycić obraz tego, co Twój sklep internetowy może zyskać poprzez zdobycie nowego klienta, w całym okresie trwania Waszej relacji. Istnieje kilka metod obliczania tego wskaźnika CLV. Uwzględnia się wówczas wiele różnych czynników, lecz najprościej posłużyć się następującym wzorem:

CLV (średnia wartość klienta) = (średnia wartość zamówienia) x (średnia liczba zamówień) x (średni czas życia klienta)

Nierzadko przy wyliczaniu kluczowego wskaźnika efektywności CLV bierze się pod uwagę także koszt pozyskania nowego użytkownika sklepu online. Należy pamiętać, że średni czas życia klienta to okres, kiedy użytkownik pozostaje aktywny – składa zamówienia, sprawdza ofertę itd. Analizując wartość CLV, masz szansę sprawdzić, którzy klienci przynoszą Twojemu e-commerce największe dochody.

Średnia wartość zamówienia (Average Order Value, AOV)

Kolejnym kluczowym wskaźnikiem efektywności dla e-commerce jest średnia wartość zamówienia (AOV). Określa on wielkość osiągniętego przychodu w stosunku do liczby zamówień. Jeżeli zamierzasz odnieść sukces w internetowej sprzedaży, musisz dążyć do możliwie największej wartości wspomnianego wskaźnika. AOV obliczysz ze wzoru:

AOV = (wartość zamówień w danym okresie) / (liczba zamówień w konkretnym okresie)

Podsumowując – im wyższy AOV, tym lepiej dla Twojego e-biznesu.

Współczynnik konwersji

Doskonałym miernikiem efektywności Twojego e-commerce jest również współczynnik konwersji. Konwersja to działanie dokonane na stronie internetowej (np. w sklepie online) przez użytkownika – zakup produktu, złożenie zamówienia, zapisanie się do newslettera, pobranie pliku itd. Właściciela sklepu internetowego powinno w szczególności interesować to, czy odwiedzający witrynę dokonał zakupu. Opisywany KPI oblicza się tak:

Współczynnik konwersji = całkowita liczba zamówień / liczba sesji w Twoim sklepie

Ten kluczowy wskaźnik efektywności okazuje się niezwykle istotny przy ocenie tego, jak duży ruch powinny generować treści i procesy na stronie, aby zwiększyć sprzedaż. Dla dokładniejszych wyników warto wprowadzić dodatkowe podziały, np. posortować działania użytkowników ze względu na kanały (direct, social media itp.), kategorie produktowe, kampanie marketingowe itp.

Współczynnik porzuceń koszyków

Współczynnik porzuceń koszyka zakupowego to wartość informująca właściciela sklepu online o tym, ilu potencjalnych klientów odwiedzających stronę dodało produkt do koszyka, lecz nie zakończyło transakcji. Ten KPI zwraca uwagę na błędy, popełnione przy tworzeniu oferty albo w doborze konkretnego systemu obsługi zamówień. Do obliczenia wartości współczynnika porzuceń służy następujący wzór:

Współczynnik porzuceń koszyka = liczba użytkowników, którzy nie przeszli do procesu transakcyjnego / liczba użytkowników, którzy dodali produkt do koszyka

Przyczyny wysokiego współczynnika porzuceń koszyka bywają najrozmaitsze – od błędów systemu po zbyt wysoką cenę produktów. Jako właściciel własnego e-commerce musisz pamiętać o tym, by utrzymać opisany wskaźnik na możliwie niskim poziomie i dokładnie analizować powody decyzji klientów sklepu online.

Ruch mobilny

Przy mierzeniu ruchu z urządzeń mobilnych najlepiej posłużyć się statystykami. Należy sprawdzić, jak wiele zamówień spływa ze smartfonów i innych przenośnych sprzętów z dostępem do sieci. Jeśli duża liczba wejść na stronę sklepu nie przekłada się na konwersję, prawdopodobnie oznacza to, że Twoja witryna nie jest responsywna, a jej obsługa okazuje się niewygodna. Kluczowe wskaźniki efektywności dają realny obraz sytuacji Twojego e-commerce.

Przy odpowiedniej analityce i interpretacji danych zebranych na drodze obliczeń, możesz znacząco zwiększyć zyski ze sprzedaży i wyjść naprzeciw innowacjom, które zdominowały branżę handlu online.

Zainteresował Cię nasz artykuł?

Czytaj dalej