15 czynników, na które warto zwrócić uwagę zakładając sklep internetowy

Tworzenie sklepów www bywa dziś niezwykle proste, nie oznacza to jednak, że sklep taki powstaje i prowadzony jest bezbłędnie, wręcz przeciwnie. Lista grzechów sprzedawców może być bardzo długa. Poniżej opowiemy o kilku z nich.

Wygląd sklepu a jego grupa docelowa

Wygląd sklepu internetowego powinien być przede wszystkim przejrzysty i lekki. Warto jednak zastanowić się nad tym, jaki design e-sklepu będzie odpowiadał najbardziej grupie docelowej, do której chcesz dotrzeć. To, co spodoba się dwudziestolatkom, niekonieczne trafi do czterdziestolatków.

Nazwa sklepu = nazwa domeny

Kolejną sprawą jest częsty, nieodpowiedni dobór domeny dla sklepu internetowego. Najlepiej, aby nazwą domeny była po prostu nazwa sklepu, a nie coś, co bardziej kojarzyłoby się z samymi produktami. Na przykład, jeśli twój sklep nazywa się Rubik Vintage Clothes to jego domena powinna również zawierać w sobie tę nazwę – rubikvintageclothes.pl, a nie – sklepodziezowyvintage.pl. Dziś sama nazwa domeny nie daje już takiej mocy SEO, jak kiedyś.

Postaw na użyteczność

Użyteczność to podstawa. Co z tego, że strona Twojego sklepu jest piękna, jeśli odnalezienie interesującego klienta przedmiotu zajmuje mu mnóstwo czasu. Sklep internetowy powinien być intuicyjny i prosty w obsłudze. Nie zapominaj o przejrzystym formularzu zamówienia.

Rejestracja w sklepie – tylko dla stałych klientów

Częstym utrudnieniem, którzy sprzedawcy zadają klientom jest konieczność-zmuszanie rejestracji w sklepie. Nie rób tego w swoim sklepie internetowym, gdyż to tylko niepotrzebny kłopot dla klienta, a może go zniechęcić. Warto możliwość rejestracji pozostawić dla stałych klientów.

Zainwestuj w marketing

Dobrze zaprojektowana strona sklepu internetowego to podstawa i to od niej powinieneś zacząć, jednak nie zapominaj, że strona to nie wszystko i warto znaleźć budżet również na odpowiedni marketing, aby Twój sklep internetowy był widoczny w sieci.

Optymalizacja SEO

Skoro była mowa o widoczności w sieci, to nic innego nie pozostaje każdemu właścicielowi sklepu internetowego jak zainwestować w optymalizację sklepu pod wyszukiwarki. Choćby najlepiej zaprojektowana strona, nie będzie miała odwiedzin bez odpowiedniego marketingu. Działania SEO dzielą się zarówno na ten na stronie on page – meta tagi, nagłówki, mapa strony, plik robots.txt, dobrze zoptymalizowane obrazki i opisy alternatywne do nich, a także treści na stronie, tworzone pod kątem SEO i słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować; jak i off page – budowanie linków. Oczywiście strona internetowa sklepu, stronie nierówna i jeśli chcemy odnieść szybszy sukces w pozycjonowaniu, warto postawić na skrypty (oprogramowanie sklepu) SEO friendly np. Magento, Drupal Commerce czy WooCommerce.

Rozbudowane opisy produktów i kategorii

Opisy produktów i kategorii to główna treść jaka znajduje się w każdym sklepie internetowym, a także podstawa w pozycjonowaniu. Rozbudowane i unikalne opisy produktów i kategorii nie tylko zachęcą potencjalnego klienta do zakupu, ale także roboty wyszukiwarek do rankowania sklepu na wyższe pozycje w wyszukiwarce na wybrane frazy. Warto tu zainwestować w unikalne opisy produktów i kategorii, gdyż Google źle ocenia powielane treści, co może skończyć się filtrem lub obniżaniem pozycji e-sklepu w wyszukiwarce. Należy jeszcze dodać, że rozbudowane opisy nie oznaczają tu opisów jak najdłuższych, a jedynie wyczerpujące, czyli pozwalające potencjalnemu klientowi na dokładne zapoznanie się z produktem. Bardzo długi opis, bez konkretnej treści, zniechęci klienta, za krótki – nic mu nie powie o produkcie.

Wersja responsywna sklepu

Korzystanie z sieci w urządzeniach mobilnych to dziś już norma, pochodzi z nich nawet 50% ruchu, dlatego nic dziwnego w tym, że strony internetowe powinny być projektowane także właśnie pod smartfony czy tablety. Responsywna strona internetowa sklepu oznacza jedynie tyle, że strona taka dopasowuje się do każdego urządzenia mobilnego i pozwala na bezproblemowe korzystanie z tejże strony. Warto również wspomnieć o tym, że nieresponsywne strony internetowe są gorzej oceniane przez wyszukiwarkę Google.

Różne metody dostawy i płatności

Różnorodność opcji to spora zaleta, dlatego warto zintegrować swój sklep internetowy z różnymi możliwościami dostawy i płatności. Nie każdy bowiem chce otrzymać paczkę kurierem, być może woli paczkomaty InPost, tak samo nie każdy chce płacić kartą kredytową, być może preferuje dosyć nowego na rynku BLIK-a, dlatego też warto pozostawić klientom wybór i im ten wybór umożliwić.

Prosty checkout typu one page

Prostota obsługi sklepu internetowego to droga do sukcesu, ludzie w sieci są niecierpliwi, nie lubią przeładowywać kolejnych stron i dokonywać kolejnych kroków w formularzu zamówienia. Warto więc stworzyć formularz zamówienia, który będzie się znajdował tylko na jednej stronie, bez żadnych dodatkowych kroków. Jednoetapowy koszyk będzie bardziej czytelny, a zakupy dla klienta przyjemne, szybkie i proste, co może go zachęcić do kolejnych zakupów.

Kontakt z klientem

Wiele osób prowadzących sklep internetowy popełnia jeden z grzechów, kiedy już ma ruch na stronie. Wydawałoby się, sklep internetowy to nie sklep stacjonarny, nie musimy biegać za klientami i im doradzać. Ale to tylko nasze myślenie, tak naprawdę musimy znaleźć czas zarówno na telefony, jak i maile klientów, być pod ich ręką, a wszelkich odpowiedzi udzielać do 24 godzin.

Wyszukiwarka produktów wymaga pracy

Wiesz, co jest jednym z powodów, dla których ludzie robią zakupy w sklepach internetowych? Jest nim ich lenistwo oraz brak cierpliwości, chcą mieć coś już teraz, a nie przejeżdżać całe miasto w poszukiwaniu odpowiednich spodni. Dlatego zadbaj o to, aby wyszukiwarka w Twoim sklepie internetowym pozwoliła klientom na jak najszybsze i najmniej irytujące znalezienie interesującego ich produktu.

Rynek należy badać

Rynek w internecie bywa trudny, wszystko oczywiście zależy od branży, ale dajmy tu chociażby przykład elektroniki, która jest zdominowana przez prawdziwych gigantów jak Media Markt, RTV Euro AGD, Saturn, Media Expert i kilku innych. Prowadzenie sklepu internetowego działającego w tej branży będzie niezwykle trudne, będziesz musiał wyróżnić swoją ofertę na tle konkurencji i przekonać do siebie klientów, a także wiele czasu poświęcić na odpowiednią reklamę. Dlatego pamiętaj, aby przed założeniem sklepu internetowego dokładnie poznać rynek.

Wszystko, czyli nic

Poznanie rynku to jednak nie wszystko. Nie zakładaj też biznesu tylko dlatego, że ktoś inny już to zrobił i mu się wiedzie. Pamiętaj również o tym, aby swój asortyment ograniczać tematycznie, nie sprzedawaj wszystkiego, co się da, bo Twoje działania marketingowe będą bardzo trudne, żmudne, a w dodatku drogie, pozycjonowanie takiego sklepu stanie się niezwykle skomplikowane. Dodatkowo, trudno będzie znaleźć grupę docelową dla Twoich produktów oraz zbudować markę, która będzie wyrazista.

Regulamin – poważna sprawa

Pamiętaj o tym, aby Twój sklep posiadał regulamin i to nie byle jaki, a napisany przez prawnika. W języku prawniczym liczy się każde sformułowanie, każdy przecinek, a konsekwencje źle przygotowanego regulaminu mogą być bardzo kłopotliwe.

To tylko niektóre z grzechów popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych. Warto jednak o nich wiedzieć i ich się wystrzegać tak, aby nasz sklep działał jak dobrze naoliwiona maszyna oraz przyniósł nam odpowiedni sukces zawodowy.